שלמה ינאי סוגר שנה בטבע: "שאלו אותי אם הייתי רוצה להגיש מועמדות לתפקיד הרמטכ"ל. שקלתי, והלכתי לטבע"

לפני שנה התיישב שלמה ינאי על כסא המנכ"ל, לאחר כניסה לא פשוטה לתפקיד. אמרו שהוא יהרוס את טבע, ידרדר אותה ויגרום לה לאבד יתרון. ינאי בינתיים הוכיח אחרת עם זינוק של 40% במניה מאז כניסתו לתפקיד ותוכנית אסטרטגית להכנסות של 20 מיליארד דולר

השנה הראשונה להחלפת מנכ"ל היא קריטית בחיי חברה, ובוודאי בסדר גודל כשל טבע . שנה אחת איננה אינדיקציה לעתיד, אבל את 2007 מסיים שלמה ינאי, הנשיא והמנכ"ל של טבע, עם ציון גבוה למדי במונחים של עמידה ביעדים, הגדלת ההכנסות והרווחים, כניסה לאזורים חדשים, הגדלת נתחי שוק וגם ביצועי המניה. זו, זינקה ביותר מ-40% מאז כניסתו לתפקיד. איזו תרומה הייתה לו באופן אישי לזינוק? קשה לדעת. ואולי זה גם לא חשוב.

בראיון ל"גלובס", ינאי משקלל את כל הנתונים ומכריז בסיפוק שהשנה "הייתה טובה מאוד". גם אם הוא לא אומר זאת במפורש, היא כמו הוכחה לכל אלה שניפקו נבואות זעם כאשר נכנס לתפקיד. הוא יכול להראות להם שהוא לא "הרס את החברה", לא "הפיל את טבע" וגם לא "גרם לה לאבד את היתרון שלה בשוק הגנרי הצפוף" - או כל תחזית אחרת שהפסימיסטים האמינו בה.

הדובדבן שעל העוגה היה בחודש שעבר, כאשר גם הוכיח את יכולותיו כאסטרטג, יכולת שלו שאותה הורביץ שיווק לא מעט כיתרון יחסי. וכך, בכנס אנליסטים רב משתתפים בניו-יורק, הוא הציג תוכנית חומש עסקית מפורטת למדי עם יעדי מכירות ורווחים וכן סיפק צבע על התפתחות שוק התרופות.

על כל המספרים המרשימים העיב עניין אחד - ההשקעה של טבע במכשיר פיננסי שנקרא ARS שכבר גבה ממנה מחיקות של עשרות מיליוני דולרים וייתכן שעוד ייגבה בהמשך. מעבר אליו, בטבע הרכיבו את משקפי הטווח הארוך ודיברו על יעד מכירות של 20 מיליארד דולר ב-2012 - כלומר, הכפלה של המכירות מהרמה הנוכחית - ורווח של יותר מ-20% מהמחזור - כלומר, של 4 מיליארד דולר. כל זה רק מצמיחה אורגנית, שיתמכו בה רכישות משלימות של עשרות או מאות מיליוני דולרים לכל היותר. אם היא תחליט לבצע רכישות ענק, הרי שהתחזיות יעודכנו כלפי מעלה.

אל כסא המנכ"ל נחת ינאי מתפקיד מנכ"ל מכתשים אגן אותו החל ב-2003. קודם לכן, היה אלוף בצה"ל - תחילה אלוף פיקוד דרום ומאוחר יותר ראש אגף תכנון. מכתשים אגן, העוסקת באגרוכימיה ומייצרת כימיקלים להגנה על גידולים חקלאיים, הייתה בשנה קשה כאשר ינאי עזב אותה, וגם עובדה זו ליבתה את החששות מעתידה של טבע תחת ינאי.

מהביקורת של אז הוא מופתע גם היום. "לפעמים אני שואל את עצמי האם באמת חשבו אלה שהיו נגד המינוי שדירקטוריון כמו של טבע לא שקל לעומק ובעיון רב את המועמדים שלו ואת הבחירה? הרי מדובר בדירקטוריון כבד משקל שיושבים בו במקובץ מאות שנות ניסיון של אנשים שעשו בחייהם דברים מדהימים. הם בחנו ושקלו את זה לפני ולפנים".

ינאי מגלה בראיון כי כאשר שהה בארה"ב במסגרת החפיפה שלו עם המנכ"ל הקודם, ישראל מקוב, הוא קיבל טלפון עם הצעה מפתה. באותם ימים ב-2006 עסקו בשאלה מי יחליף את דן חלוץ כרמטכ"ל. "קיבלתי טלפון מגורם בכיר שאני לא מוכן לומר מיהו, ששאל אותי אם אני רוצה להציג את מועמדותי, או שמועמדותי נבחנה. אמרתי שבנסיבות הנוכחיות אני לא מעוניין. זה קרה בפברואר, בזמן שהייתי בארה"ב בחפיפה לפני הכניסה לתפקיד. זמן קצר לאחר מכן נכנסתי לתפקיד".

הייתה התלבטות?

"כל דבר הוא התלבטות. אבל בסוף נתתי תשובה שלילית".

מרבים לדבר על הצלקות שהשאירו המלחמות לאורך השנים אצל הלוחמים. גם כאשר ינאי לא מספר במלים מפורשות על המלחמה ועל אובדן החברים, אפשר לראות אצלו את הצלקות. לא רק בעיניו, אלא גם בידיו ובגופו. פעמיים הוא נפצע במלחמת יום כיפור ב-1973, כאשר הפציעה השנייה זרעה כוויות קשות במחצית מגופו בקרבות במצרים. שנתיים מאוחר יותר, העניק לו הרמטכ"ל דאז, מוטה גור, את עיטור המופת על שהתבלט בקרבות בחווה הסינית, על חילוץ הפצועים, ועל "גילוי עוז רוח למופת ויכולת טכנית מעולה, על אף היותו קצין שריון פרק זמן קצר בלבד".

"הפציעה הראשונה שלי הייתה ב-8 באוקטובר 1973, יום טראומטי במלחמת יום כיפור כאשר צה"ל ניסה לצאת למתקפה נרחבת. נפצעתי מרסיסים כתוצאה מפגיעה של טיל נגד טנקים שפגע בטנק שלי ופוניתי לבאר שבע. אחרי יומיים-שלושה בבאר שבע, החלטתי שזה לא כזה דרמטי כמו שזה נראה לרופאים ומכיוון שלא אישרו לי לצאת, ברחתי ממתקן האשפוז ובדרך לא דרך מצאתי שוב את הגדוד שלי בסיני. שם חטפנו טיל לטנק. שלושת חברי הצוות שלי נהרגו ואני נפצעתי קשה. הצלחתי אומנם לצאת מהטנק אבל נכוויתי קשות".

היו רגעים שחשבת שזה לא יסתכם רק בפציעה? שאתה עשוי למות אפילו?

"לא חושבים בשניות האלה על המוות, אבל הרצון לצאת מתוך טנק בוער הוא עז. מבינים שזה עניין של שניות אם נשארים בתוכו או לא. הרצון לחיות הוא דבר מאוד מניע, הוא חזק מאוד".

אחרי שראית את כל זה, איך אפשרת לילד שלך להיות בשריון? ועוד להיות מפקד טנק ומ"מ? "את חושבת שהוא שואל אותי? הוא לא. אני בכלל לא חשבתי שהוא יגיע לשריון כי הרי אבא שלו היה בשריון, ואצלי הילדים לא עושים מה שאבא שלהם עושה. אבל הבת שלי הייתה מדריכת שריון ושכנעה אותו. אחותו היא גורם שמקשיבים לו".

הראיון המלא יתפרסם היום (ה') במוסף "שוק ההון" של "גלובס"