שר הביטחון יוצא למלחמה במשתמטים: דחה בקשות פטור מצה"ל לאלף בחורי ישיבה

ברק מנע מכ-60 ישיבות חדשות להצטרף להסדר הפטורים, ובכך הפר סטטוס-קוו שקיים בארץ מאז ימי בן-גוריון, ואשר במסגרתו מקבלים מדי שנה פטור אלפי אברכים * בכיר במשרד הביטחון: ברק מודע לכך שהחרדים צפויים להגיב בזעם, אך הוא אינו מוכן להיות חותמת גומי

שר הביטחון, אהוד ברק, יוצא למלחמה במשתמטים: אחרי שנים של סטטוס-קוו שבו מוענקים "פטורים" מצה"ל לעשרות אלפי תלמידי ישיבה, דחה ברק לאחרונה בקשות פטור לאלף בחורי ישיבה, שטרם קיבלו הכרה במסגרת הסדר "תורתם אומנותם".

50 אלף תלמידי ישיבות חרדים זוכים מדי שנה לפטור משירות צבאי במסגרת ההסדר. עם קום המדינה, אישר ראש הממשלה הראשון, דוד בן-גוריון, את ההסדר עבור אלפים בודדים של בני ישיבה, ואולם, ברבות השנים גדל היקף המשתתפים לרבבות.

האחריות לאישור הישיבות הנכללות בהסדר מוטלת על שר הביטחון. לראשונה מאז קום המדינה, החליט ברק לעכב את המהלך, ולא לאשר 61 ישיבות חדשות שניסו באחרונה להצטרף לתוכנית. מדובר בצעד כמעט חסר תקדים, והוא חלק מניסיונו של ברק להחזיר את צה"ל להיות "צבא כל העם", כהגדרתו.

בכיר במשרד הביטחון אמר: "ברק מודע לתגובה הזועמת הצפויה של החרדים, אבל הוא אינו מוכן להיות חותמת גומי ולאשר באופן אוטומטי כל בקשה להשתמטות".

התקווה במשרד הביטחון: הקושי יוביל לצמצום התופעה

ברק הנחה את העוזרת שלו רות בר, ואת היועץ המשפטי של משרד הביטחון, אחאז בן ארי, לנסח את המדדים להצטרפות ישיבות חדשות להסדר "תורתם אומנותם". במשרד הביטחון אומרים כי התקווה היא שהקושי בקבלת הפטור יגרום לצימצום התופעה.

"המילים 'לשים לזה סוף' לא מקובלת עליי", אמר הבוקר (ה') בשיחה עם גלי צה"ל חבר הכנסת משה גפני (יהדות התורה), "אני גם לא מוכן לקבל את המילה 'השתמטות'. אם הוא היה בא ואומר שהוא רוצה לבדוק את הנושא הזה מצורה מהותית - מצויין. שישב איתנו, עם ראשי הקהילה החרדית, ונחשוב על שינויים. אנחנו מדינת חוק. הוא שר הביטחון.

"אם אכן כנים דבריו, הוא היה צריך להגיד לי שהוא רוצה לעשות שינוי, ולשבת איתנו, ראשי הקהילה החרדית. זה מתחיל להזכיר לי את המהפיכה האזרחית שהוא ניסה להוביל בימי שלטונו. הרי הוא לא פותר מבחינתו שום דבר - הוא לא משנה את מספר התלמידים, אלא רק עושה כותרות", אמר גפני.