יאיר שמיר בהתבטאות ראשונה מסוגה: תע"א לא הפיקה תועלת מרכישת מניות אלישרא

יו"ר התעשייה האווירית: "הרעיון של סינרגיה בין אלתא לאלישרא היה שטות מלכתחילה" * רומז על נכונות למכור את מניות תע"א באלישרא במחירי הפסד: "ערך ההשקעה שלנו באלישרא ירד ללא כלום * קובל על מבנה מערכת השכר בתע"א: "הש"ג משתכר כמו מי שמייצר מל"ט"

יו"ר תע"א, יאיר שמיר, אומר כי תע"א לא הפיקה תועלת מרכישת 30% מניות אלישרא וכי הסינרגיה המובטחת בין אלתא, מקבוצת תע"א, לבין אלישרא, הרעיון שהיה ביסוד העסקה, מעולם לא התממשה והיתה "שטות" מלכתחילה.

זו הפעם הראשונה שבכיר בתע"א משמיע התבטאות גלויה ובוטה כל-כך על העסקה האומללה, שגרמה לפרישת חמישה בכירים בתע"א, למרות שהקבוצה מנסה מזה זמן רב להיפטר ממניות אלישרא ונמצאת במו"מ עם אלביט, שמחזיקה ב-70% הנותרים של מניות החברה.

בראיון לשבועון האמריקני דיפנס ניוז, אומר עוד שמיר, כי הנימוק שרכישת נתח מאלישרא תביא לחסימת גישתה של אלביט לשווקים קריטיים היה נימוק "חלש".

ברמז על נכונות תע"א למכור את מניותיה באלשירא במחיר הפסד, מודה שמיר, כי תע"א הפסידה למעשה את השקעתה באלישרא.

"לו הובטח לתע"א שיינתן לה לרכוש מניות נוספות באלישרא, עד לרמה של 50%, זו היתה יכולה להיות יזמה מוצלחת", אומר שמיר. "אבל כפי שהדברים נראים עתה, העסקה בסך הכל החלישה את אלישרא. היא גם מונעת מאלתא להתמודד בשווקים מסוימים והיא הורידה את ערך ההשקעה שלנו ללא כלום. אם יש הזדמנות למכור, הייתי ממליץ לחבר המנהלים לעשות זאת".

גם במחיר הפסד, וגם אם פירוש הדבר שאלביט, המתחרה של תע"א, תצא מחוזקת? נשאל שמיר.

תשובתו: "בשנתיים שחלפו מחקנו כמעט 60% מההשקעה הזו, כך שבכל מקרה מדובר בהפסד. אם אלביט, או כל גורם אחר, יבואו אלינו עם הצעה סבירה, היא תיבחן כיאות".

מקורות בתעשיות הביטחוניות אמרו לגלובס, כי דברי שמיר מהווים למעשה עליית מדרגה במאמצי תע"א לפלוט מקרבה את אלישרא, ויהי מה.

שמיר מותח גם ביקור קשה על מבנה מערכת השכר בתע"א, ירושה שקיבל מקודמו בתפקיד, משה קרת, שפרש ב-2006. הוא טוען, כי המשך השליטה הממשלתית בתע"א מונע ממנו לעשות רפורמות מבניות בתחום השכר.

"הפרטה נעשתה סיסמא של פוליטיקאים בישראל מאז ימי מרגרט תאצ'ר", אומר שמיר. "זה סמל של יעילות ובשלות כלכלית... אך הפרטה היא גם סמרטוט אדום במדינה עם מורשת סוציאליסטית כמו ישראל. לכן אינני משתמש במילה הפרטה. אני קורא להפחתת השליטה וההתערבות של הביורוקרטים מהממשלה.
"בשלב זה, אינני חופשי אפילו לתת בונוסים או לקדם עובדים, מפני שאנו מבוססים על מערכת שבה הש"ג משתכר בדיוק כמו הבחור שבונה את המל"ט, הוסיף שמיר. " אני רוצה שהממשלה תרד מהגב שלי כאשר נהיה מוכנים לעבור למערכת שכר שתהיה מבוססת על הישגי העובדים וכישוריהם".

שאלה: האם תע"א תתרחב באמצעות מיזוגים ורכישות?

שמיר: "אנו מדברים על מיזוגים ורכישות. אבל כל עוד אנו נמצאים בבעלות המדינה, אינני רואה שזה עומד לקרות. אך כאשר נעלה על מסלול של הפרטה, נצטרך ללכת עד הסוף... כמובן, זה יחייב הסכם מקיף עם העובדים מפני שהם לא יתירו לנו שום קיצורי דרך. הסכם כזה יהיה אפשרי רק רק אם נטפח אתת התרבות הנכונה, תרבות שמבוססת אמון, רווחיות ותועלת הדדית ברורה. אנו עדיין רחוקים מאוד ממטרה זו".