בנק הפועלים מציג: מחיקות ענק נוספות בעקבות משבר הסאב-פריים

הבנק רשם ירידת שווי נוספת של 350 מיליון דולר בתיק ה-MBS * זיו: "ירידת הערך אינה משקפת את השווי הכלכלי של התיק"

משבר הסאב פריים שוב מכה בעוצמה בבנק הפועלים. לאחר שבועות של שמועות על מחיקות ענק שיבואו, שמועות שלוו בהכחשות נמרצות של בכירי הבנק, דיווח היום (ה') בנק הפועלים כי הוא שוב נאלץ לשערך מחדש את שווי תיק האג"ח האמריקניות מגובות משכנתאות.

"חלה ירידה נוספת בהיקף של 350 מיליון דולר בשווי השוק של ההשקעה ב-MBS בארצות הברית. סך הירידה המצטברת בשווי השוק של ההשקעות היא 500 מיליון דולר", דיווח הבנק. בתגובה אמר מנכ"ל הפועלים, צבי זיו, ל"גלובס" כי "ירידת הערך נובעת מהצורך לערוך MARK TO MARKET (התאמה לשווי השוק) ואינה משקפת את הערך הכלכלי של התיק".

מתחת להון העצמי

הדיווח המם את שוק ההון ומניית הפועלים הגיבה בירידה נוספת של 4.81%. מאז תחילת המשבר ביולי 2007 ירדה מניית הפועלים ב-29% ואיבדה 8 מיליארד שקל משווי השוק. הבנק נסחר כעת, לראשונה מאז שנת 2003, מתחת להון העצמי שלו.

בניגוד לאופטימיות שמפגינים בבנק הפועלים אנליסט הפיננסים של לידר, אלון גלזר, מוטרד מאוד מהתנהלות הבנק. גלזר, שכבר חודשים רבים מתריע כי בבנק הפועלים עוד לא רואים את הסוף, אמר הבוקר ל"גלובס" כי "החדשות הרעות מבנק הפועלים ממשיכות להגיע. בכל דיווח שלהם יש עוד מחיקות ועוד הפסדים. אני לא משוכנע שעוד כמה חודשים לא נראה מספרים יותר גבוהים".

ירידת הערך של ה-MBS תגרום למחיקה של כ-7% מההון העצמי של בנק הפועלים. המחיקה תתבצע בדו"חות הרבעון הראשון של 2008, שיתפרסמו במאי, והפועלים יכיר בירידת ערך זמנית של 350 מיליון דולר. ירידה זו תיזקף לקרן הון ולא תבוא לידי ביטוי בדו"ח הרווח וההפסד של הבנק. יצוין כי ירידה בהון העצמי מגדילה את התשואה על ההון של הבנק, ממנה נגזרים הבונוסים למנהלי הבנק ועובדיו.

עם זאת בבנק הפועלים מדגישים כי בדו"ח השנתי ל-2007, שיתפרסם בעוד שבועיים, לא תהיה הפרשה נוספת לירידת ערך קבועה מעבר למה שדווח. עוד טוענים בבנק כי ירידת הערך בשווקים נובעת מגורמים לא כלכליים ולכן אין צורך להפריש לדו"ח רווח והפסד. בהפועלים מציינים כי תיק ה-MBS מניב לבנק הכנסה שנתית של 20 מיליון דולר.

לאחר מחיקה זו הגיע הנזק המצטבר שנגרם לבנק הפועלים מחשיפתו למשבר הסאב פריים ל-790 מיליון דולר: 290 מיליון דולר שנמחקו מתיק ה-SIV ועוד 500 מיליון דולר מתיק ה-MBS. המחיקה מהווה 14% מתיק ה-MBS של הבנק ו-72% מתיק ה-SIV . בהפועלים דיווחו כי לגבי תיק ה-CDO, בהיקף של 410 מיליון דולר, אין בידם מידע לגבי שינוי מהותי.

תרחישי קיצון

במקביל לדיווח על המחיקות חשף בנק הפועלים דו"ח חיצוני שהזמין לגבי איכות תיק ה-MBS. מהדו"ח, שנערך על ידי חברת אדקו (ANDREW DAVIDSON & CO), עולה כי תוחלת ההפסד החזוי המצטבר של התיק הנבדק היא 30 מיליון דולר. זאת לאורך חיי התיק כאשר הזמן הממוצע לפירעון הוא 6.8 שנים.

לפי דו"ח אדקו ההסתברות שההפסד המצטבר יעלה על 30 מיליון דולר היא 20%. בתרחיש קיצון המוגדר בבנק הפועלים "תרחיש יום הדין", קרי מיתון כבד בארצות הברית המשתווה לזה של 1929, יפסיד הבנק 216 מיליון דולר.

ההסתברות למימוש התרחיש היא 2%. עם זאת מדובר בניתוח חלקי של רגישות התיק להפסד שכולל רק 78% מהנכסים. הניתוח אינו כולל את ה- MBS שהונפקו על ידי הסוכנויות הפדרליות של ארצות הברית, MBS בערבויות של חברות ביטוח אג"ח (מונוליינס) ואג"ח המתבססות על נכסים מסחריים.

בבנק הפועלים חישבו תרחיש קיצון חמור יותר, לפיו מחירי הבתים בארצות הברית יירדו בשיעור של 22% נוספים ובקליפורניה ובפלורידה בשיעור של 28% נוספים. בתרחיש זה, בו שיעור חדלות הפירעון של לוקחי המשכנתאות תגיע ל-47%, יעמוד ההפסד המצטבר של הבנק על 340 מיליון דולר.

היקף תיק ה-MBS של הפועלים עומד כיום על 3.5 מיליארד דולר, לאחר פירעונות מוקדמים ומכירות של MBS בהיקף של 140 מיליון דולר שמומשו בהפסד של 7 מיליון דולר.

הפועלים חשף לראשונה את המבנה הפנימי של תיק ה-MBS שלו. 400 מיליון דולר הונפקו על ידי סוכנויות פדרליות (פרדי מאק ופאני מאי), 200 מיליון דולר משכנתאות מגובות בנכסים מסחריים, 170 מיליון דולר באג"ח מגובות על ידי חברות ביטוח אג"ח. היתרה, 2.7 מיליארד דולר, הונפקו על ידי סוכנויות פרטיות מתוכן MBS בהיקף 302 מיליון דולר ובדירוג AAA נמצאות ברשימת המעקב של סוכנויות הדירוג.