סוד ההצלחה של הישרדות

הסגידה הישראלית לטווח הקצר, לכוחניות, לפאראנויה ולסיפוק מיידי

העם היהודי לדורותיו ומדינת ישראל נאלצים לעסוק בהישרדות. אבל מה קורה שההישרדות הופכת למרכז חיינו?

הישרדות משמעה טווח קצר, יכולת כוחנית, מידה נדיבה של חשדנות שלא נאמר פרנואידיות, חוסר אמון, רמת מתח גבוהה, סיפוקים מיידיים ואולי הסממן הגרוע ביותר הוא התפיסה :"רק תנו לעבור את היום כל היתר לא חשוב". האמת, תחשבו על זה - זה די ממכר, זה ממש סם.

בימים אלו אנו עדים לתופעה מדהימה: סידרת הטלוויזיה "הישרדות" זוכה להצלחה מסחרית מדהימה, אבל מהווה סממן לכישלון ערכי עצום. קסמאים בשדרות, גראדים באשקלון, חיילים הרוגים, שבויים, האיום האיראני, הבחירות בארצות הברית, הכלכלה בעולם, כל זה לא תופס אפילו אחוז אחד מהעניין בסדרה המצליחה.

אין ספק, אנחנו מכורים. המשפחה כולה מגיל חמש עד 60 נהנית באותה מידה מההתעסקות האינפנטילית בבעיות הכה חשובות של חבורת אנשים קצת אבודים שכל מאווייהם זה לקבל חשיפה, תהילה רגעית ושטחית.

הסגידה לסדרה היא רק דוגמית לתרבות הישראלית אשר סוגדת לכל מרכיבי תכונות ההישרדות. מדוע, למשל, להשקיע בחינוך אם אפשר באותו סכום כסף להקים כבר מחר התנחלות, לבנות בית לא חוקי, וגם לקבל חשיפה בטלוויזיה?

מדוע לצאת למלחמה מסודרת ומאורגנת על מנת לדאוג לקיומנו כאן בטווח הארוך, אם אפשר לצאת ל"מבצע ", לנהל מלחמת "זבנג וגמרנו"? מדוע יש טעם לפתור את בעיית עזה? הרי זה לא מפריע להישרדות שלנו, לפחות לא לזו של רובנו. "שבט אשקלון" לא מתרגש מהצרות של "שבט שדרות", ו"שבט תל אביב" עסוק בגיוס תרומות.

ובשפת קופות הגמל, "בואו נרביץ תשואה בחודש הקרוב, נגרוף קופה. ומחר? ומחרתיים? מי יודע, למי אכפת. מחר כבר נמצא טריק חדש לשרוד".

קחו למשל את הרכב הנכסים בחיסכון לטווח ארוך בישראל בהשוואה לארה"ב ותגלו נתונים מדהימים. חשיבה ארוכת טווח בניהול החיסכון היתה יכולה לשפר באופן דרמטי את החיסכון והצמיחה של כולנו. רק שאין קיצורי דרך, ולכן לניהול ארוך טווח יש מחיר בטווח הקצר ומי מוכן "לסבול" תופעה מוזרה שכזו?

בואו נחבר את זה רגע לחוקי הכלכלה היותר רחבים. בשוק הכרמל, בשוק ההון, בבורסה יש מפגש של ההמונים, מפגש יעיל לרוב אשר מחבר סוג של רצונות קולקטיביים וכך מתנהל לו שוק "יעיל". אבל שוק אינו חושב, שוק אינו מתכנן, אינו אחראי ואינו מנהיג. אז הפכנו לשוק? כן! כשעסוקים רק בקיום יומי כל דבר הוא ממש שוק.

אבל בוא נחזור רגע למה שחשוב באמת, וזו השאלה מי יזכה ב"הישרדות". היפה? הרמאי? החתיך? אני באמת מאמין שהרייטינג בגמר יעלה לגבהים חדשים. חדשים ומאוד מפחידים.

הכותב הוא מנכ"ל משותף בתמיר פישמן ושות'