זיכרון דברים

"זיכרון גורלי", ד' 20:06, יס 2

כבר ח"י שנים חלפו מאז טס לו מושל קליפורניה דהיום אל הלא-נודע, בסרט שהפך לקלאסיקה של ז'אנר המדע הבדיוני.

יש מעט מאוד סרטים בקטגוריה הזאת שמשתבחים עם השנים. "זיכרון גורלי" הוא ללא ספק אחד מהם. נתחיל משוורצנגר עצמו. אמנם השורה הקולנועית המזוהה איתו ביותר היא "אסטה לה ויסטה" מסדרת סרטי "שליחות קטלנית", אבל בדיעבד נדמה שדווקא הסרט הזה, ככל הנראה הטוב שבין סרטיו (יהיה מי שיטען שזו לא חוכמה גדולה כל-כך) הכשיר את דמותו של השרירן האוסטרי בעיני המצביעים שהפכו אותו, 15 שנים לאחר מכן, למושל המדינה.

אבל שוורצנגר הוא רק אחד מהאלמנטים שהופכים את "זיכרון גורלי" לסרט נעים לצפייה. נתחיל ב"רעים" בסרט: לא פולשים מכוכב אחר, אלא דווקא אנשי עסקים חמדנים, תאבי כוח ושררה. היום זה נשמע לנו כמעט טריוויאלי, אבל עשר שנים אחרי טרילוגיית "מלחמות הכוכבים", היה זה כמעט חידוש (מי שבכל זאת מחפש את המקורות, יצטרך ללכת עד ל סרטים כמו "פריג'ק", או "רולרבול", שיש שרואים בסרט מד"ב אחר בכיכובו של שוורצנגר, "האיש הרץ", מעין המשך ישיר שלו). גם העובדה שכל המסע הזה בזמן ובמרחב מתאפשר בזכות שבב שהושתל במוחו של הגיבור, מניחה תשתית אפילו לסרטים מאוחרים ושונים באופן מהותי כמו "שמש נצחית בראש צלול" - הקטע המתעתע שבו שוורצנגר לא בטוח אם שרון סטון היא אשתו או מושתלת של הרודפים אחריו, עמד בוודאי לנגד מי שלקח את האלמנט הזה עוד צעד אחד קדימה.

יש כאן גם הוכחה נוספת לכישוריו של הבימאי ההולנדי-אמריקני פול ורהובן בבימוי של פנטזיות רוויות אקשן ("רומן הדמים", "רובוקופ", "אינסטינקט בסיסי"). ויש בסרט הזה גם כמה סצנות שקשה לא להתפעל מהן, כמו הבר שמלא בגזע של מוטנטים, קורבנות של זיהום אוויר (עוד אלמנט שהוא טריוויאלי בסרטי מדע בדיוני עכשוויים, אבל לפני 18 שנים היה מדובר בחידוש), או הרגע שבו שולף שוורצנגר את מכשיר המעקב מגופו (סצנה שזכתה לשחזור שנים אחר-כך ב"מטריקס").

יש מעט מאוד סרטים, במיוחד בז'אנר שלא נחשב לעמוק במיוחד, שהשפיעו על כל-כך הרבה סרטים מאוחרים. הדבר היחידי שקצת מעצבן בשידור הסרט הערב הוא שעת השידור, שעה כמעט בלתי אפשרית לצפייה עבור כל מי שיש לו ילדים קטנים. אשר למבוגרים ולילדים הגדולים יותר - זאת ההזדמנות לוותר על מהדורת חדשות אחת (אם יהיה משהו חשוב באמת, כבר תדעו), לשכנע את הילדים להקריב פרק אחד של "דני הוליווד" (ממילא יש שידור חוזר) ולחזור "בחזרה לעתיד" עם אחד מסרטי הפעולה הכי כיפיים בכל הזמנים.