מצמצמים את טביעת הרגל הפחמנית

חברות שיפעלו לצמצום פליטת הפחמן עשויות להרוויח, מעבר לסיוע בצמצום ההתחממות הגלובלית, גם הזדמנויות עסקיות חדשות

"טביעת הרגל הפחמנית" של עסקים מהווה היום את ציר המדידה העיקרי לבחינת ההשפעות הסביבתיות על העולם. כל העסקים מבינים היום שאחד האתגרים העיקריים עימם הם צריכים להתמודד הוא תופעת ההתחממות הגלובאלית. ידוע כיום כי אחד הגורמים המאיצים תופעה זו הוא פליטת גזי חממה, שהעיקרי בניהם הוא פחמן דו חמצני, CO2. עסקים מבינים כיום כי עליהם לצמצם עד כמה שניתן את פליטות הפחמן שלהם או במילים אחרות - להקטין את טביעת הרגל הפחמנית. איך מודדים את טביעת הרגל הפחמנית? כמעט כל פעילות עסקית המצריכה שימוש באנרגיה, מייצרת פליטות פחמן. עסק שרוצה למדוד את טביעת הרגל הפחמנית צריך למדוד מה הפליטות שנפלטות לאורך כל פעילותו, משמע - לאורך כל חיי המוצר. החל משלב חומרי הגלם, דרך שלב הייצור, השינוע, השיווק, השימוש במוצר ועד הסילוק והטיפול בפסולת. חישוב הפליטות נעשה בערכים של ק"ג/טון פחמן, ונמדד על ידי מומחים.

אז איך מצמצמים את טביעת הרגל הפחמנית? בשלב הראשון כאמור, יש למפות ולמדוד את מקורות פליטות הפחמן העיקריים. בסוף שלב המדידה מתקבל נתון המהווה את סך פליטות ה-CO2 שאותו מוצר או שירות מייצרים. זוהי טביעת הרגל הפחמנית. לאחר שלב המיפוי יש לנקוט בצעדי הפחתה וצמצום. יש לבחון באיזה צעדים ניתן לנקוט על מנת להביא לחסכון מיידי, הן בפליטות והן בכסף (חסכון באנרגיה, צמצום גודל אריזות וכיו"ב). בנוסף, על החברה לבחון חלופות ייצור שונות. למשל, רכישת אנרגיות ממקורות אלטרנטיביים, המביאה להקטנת טביעת הרגל הפחמנית. את הפליטות שלא ניתן להפחית יכולות החברות לקזז (offset). רעיון הקיזוז נסב על חישוב הפליטות, מתן מחיר (ישנו טווח מחירים מוסכם לטון פחמן) ובאותו מחיר (כולו או חלקו), להשקיע בפרויקטים סביבתיים שונים. מספר ארגונים בארץ מתמחים במדידה ובקיזוז ועובדים עם עסקים ורשויות המעוניינים לקזז את פליטות הפחמן שלהם, ולקדם נושאים סביבתיים וחברתיים מרשימים. יחד עם זאת, על אף שנושא הקיזוז מפותח ומוערך אל לראות בו כמטרה העיקרית. הקיזוז חייב להשתלב בתוכנית כללית להפחתת וצמצום פליטות, אחרת יכול לעורר ציניות וביקורת.

בנוסף לסיבות הערכיות והאידיאולוגיות, על פיהן יש לצמצם פליטות על מנת לסייע בשימור כדור הארץ, ישנן סיבות נוספות הרלוונטיות לעסקים שיפעלו להקטנת טביעת הרגל הפחמנית. בין הסיבות השונות ניתן לציין :הזדמנויות עסקיות - ישנם עסקים הנותנים מענה לדרישות להפחתה באמצעות שינוי עיצוב מוצר או יצור מוצרים חדשים הנותנים מענה לבעיה. לדוגמה: טויוטה היברידית; מוצרי "אקומג'ינישיין" של חברת GE, קו מוצרים חדש, ידידותיים יותר לסביבה, שהניבו רווח של 12 מיליארד דולר ל-GE, רק בשנת 2006, הרבה מעבר לתחזיות החברה. שיפור במוניטין - בעולם כיום ישנה דרישה מחברות לדווח על פעילותן בנושא ההתחממות הגלובלית. ציפייה זו מגיעה הן מהמשקיעים הגדולים והן מהצרכנים. ישנם נתונים רבים המצביעים כי מוניטין החברה עולה כאשר היא פועלת לקידום הנושא ומדווחת על העשייה והיעדים למחזיקי העניין השונים. סיבות נוספות הן התייעלות וחסכון, יתרון תחרותי, וניהול סיכונים.

על העסקים בישראל, להקדים הרגולציה שתכפה צמצום פליטות, לראות את ההזדמנויות הפוטנציאליות מהחיסכון והקיזוז ולהתחיל לפעול לצמצום טביעת הרגל הפחמנית שלהן.

הכותבות הן מייסדת ומנכ"לית ומנהלת תחום סביבה ב"מעלה"