המנכ"ל החרדי של "שפע שוק" התפטר מרבוע כחול; מחריף המאבק על הפעלת AM:PM בשבת

מחריף הסכסוך בין קבוצת אלון לחרדים: ועדת הרבנים קוראת להחרים גם את רשת רבוע כחול ולקנות בעסקים שומרי שבת בלבד ; מזכיר ועדת הרבנים ל"גלובס": "ראינו שכל הדיבורים העלו חרס. אין התחייבויות ואין הבטחות - הכל היה משיכת זמן"

מחריף הסכסוך בין קבוצת אלון לחרדים על רקע הפעלת סניפי רשת AM:PM בשבת: ל"גלובס" נודע כי מנכ"ל תת-הרשת "שפע שוק", אורי קמינסקי, הגיש אמש (א') את התפטרותו למנכ"ל רשת רבוע כחול , זאב וורמברנד. הגשת ההתפטרות נעשתה בהוראת רבו, הרב אהרון ליב שטיינמן.

כמו כן, ועדת הרבנים של המגזר החרדי פרסמה היום (ב') מודעות בעיתונים החרדים, "יתד נאמן" ו"המודיע", שבו היא מורה לציבור החרדי שלא לערוך קניות בכל העסקים של קבוצת אלון לרבות "רבוע כחול ושפע שוק".

כזכור, הסכסוך בין הצדדים פרץ כאשר לפני כ-3 שבועות פרסמה ועדת הרבנים של המגזר החרדי מודעות בעיתונות החרדית הקוראות ש"לא להתקשר בעסקים" עם חברת הדלק דור-אלון ועם רשתות השיווק רבוע כחול ושפע שוק, בשל הפעלת סניפי רשת המרכולים AM:PM בשבת. כל העסקים המוזכרים נמצאים בבעלות או בשליטת קבוצת אלון.

במודעות שפורסמו בעיתונים "יתד נאמן" ו"המודיע", נכתב כי "כשלו דרכי המו"מ עם בעלי הקבוצה על הפסקת חילולי שבת בפרהסיה על-ידי AM:PM, שהכריזה על פתיחת עשרות חנויות בתוך הערים ב'שבת קודש' ויש כאלו שנגררו אחריהם - מה שעלול להביא להרס השבת בכל אתר ואתר".

ועדת הרבנים מורכבת מתשעה חברים המייצגים את מועצות גדולי התורה מכל הזרמים ביהדות החרדית. בוועדה יושבים, בין היתר, נציגים של הרב אלישיב, האדמו"ר מוויזניץ, האדמו"ר מגור, האדמו"ר מבעלז, הרב שטיינמן, הרב עובדיה יוסף והאדמו"ר ערלוי.

מאז פרסום המודעות התנהלו מגעים בין הצדדים, כאשר מצד קבוצת אלון הוצעו הצעות פשרה שונות שנדחו על-ידי החרדים. הפגישה האחרונה בין הצדדים התקיימה ביום חמישי ולאחריה החליטו הרבנים להחריף את צעדיהם.

בהתייחס לכך אומר היום מזכיר ועדת הרבנים, הרב יצחק גולדקנופף, ל"גלובס": "יש הסלמה. אנחנו הולכים בדרכנו ומודיעים לציבור שלנו שיקנה בחנויות שמורות שבת. כל הדיבורים וכל המגעים העלו חרס. אין התחייבויות ואין הבטחות. הכל היה משיכת זמן. אנחנו לא רוצים לפגוע באף אדם ואף חברה אבל לציבור שלנו שנשמע לכל גדולי ישראל, אנחנו מודיעים שיקנה בחנויות של שומרי שבת. הבאנו את ההצעות בפני גדולי ישראל והם אלה שהחליטו. ההודעה ברורה מאוד וחתומה בשלב זה על-ידי ועדת הרבנים. אנחנו נותנים איזשהו פתח ואם לא תהיה היענות, אז גדולי ישראל יצרפו את חתימתם".

רשת שפע שוק היא תת-הרשת של רבוע כחול שהחלה את פעילותה במגזר החרדי, והרחיבה אותו גם למרכזי אוכלוסיה חלשים מחוץ למגזר החרדי. לרשת 47 סניפים שתשעה מתוכם פועלים במרכזי אוכלוסייה חרדית בערים בני ברק, בית שמש, עמישב, אלעד, ירושלים, בית"ר, מודיעין עלית ואשדוד. מחזור המכירות של הרשת נאמד ב-2007 ב-1.4 מיליארד שקל.

מאז תחילת הסכסוך - לפי עדויות של ספקים שלא נתמכים על-ידי נתונים רשמיים של הרשת - רשמו הסניפים החרדים של הרשת האטה משמעותית בתנועת הקונים החרדים.

קמינסקי, (51), עובד ברשת שפע שוק מיום הקמתה בינואר 1995, אז ניהל את החנות הראשונה של הרשת בבני ברק. בהמשך שימש כמנהל אזור פתח-תקווה ברשת רבוע כחול, ולפני כארבע שנים מונה למנהל התפעול בשפע שוק. לפני שנה ובעקבות התפטרותו של מנכ"ל שפע שוק, יהודה פורת, מונה קמינסקי למנכ"ל הרשת.

בקבוצת אלון מסרו היום בתגובה להתפטרות כי הקבוצה מאחלת לקמינסקי בהצלחה, וכי בהתאם לחוזה בין הצדדים, ההתפטרות תיכנס לתוקף בעוד 6 חודשים.

שפע שוק