עמית ברגר "מנשים" את אנטר הולדינגס: מזרים 41 מיליון שקל לחברה בעקבות הערת "עסק חי"

כמעט 3 שנים לאחר שהתחיל בסערה את הסיבוב השני בשוק ההון, עמית ברגר שוב נמצא עם הגב אל הקיר ; חברת אנטר הולדינגס שבשליטתו קיבלה הערת 'עסק חי' בדו"חות, וכדי להימנע מחדלות פירעון ברגר ירכוש ממנה את האחזקה בבית ההשקעות פרפקט ב-40 מיליון שקל

מה קורה באנטר הולדינגס של עמית ברגר? אתמול בערב החברה פרסמה את דו"חותיה, מהם עולה כי היא רשמה ב-2007 הפסד בסך של 38.4 מיליון שקל, שהביא לגירעון של 2.7 מיליון שקל בהונה העצמי. בעקבות הנתונים השליליים החברה ספגה ממשרד רואי החשבון שלה, קוסט-פורר, הערת עסק חי.

כדי להציל עצמה מהמשך ההידרדרות הפיננסית, הודיעה היום אנטר כי תמכור לעמית ברגר את אחזקותיה בבית ההשקעות פרפקט. ברגר, בעל השליטה, ירכוש את האחזקות באופן פרטי. עסקה זו תזרים לחברה 41 מיליון שקל ותיצור רווח הון של יותר מ-30 מיליון שקל, מה שיחזיר את החברה להון עצמי חיובי. במקביל יאפשרו לאנטר אותם 41 מיליון שקל את תזרים המזומנים הנדרש לתשלומי האג"ח (ראו הרחבה מטה תחת הכותרת "הוצאה כבדה לברגר").

גם אם עסקה זו תצא אל הפועל הרי שהיא מהווה רק פיתרון זמני. בסוף יולי תצטרך אנטר הולדינגס לשלם למחזיקי האג"ח שלה כ-30 מיליון שקל. מכירת האחזקות בפרפקט תכסה את התשלום הזה, אולם לאחר מכן צפוי שוב ההון העצמי של החברה להצטמק, אלא אם כן היא תבצע צעד פיננסי משמעותי כמו מכירת אחזקות נוספות או הכנסת שותף.

מדו"חות החברה עולה כי מצבה הפיננסי של אנטר הולדינגס - המחזיקה בטיב-טעם, בבית ההשקעות פרפקט וב-5% מפריזמה - אינו מזהיר במיוחד. החברה סיימה את 2007 בהפסד של 38.4 מיליון שקל, לעומת הפסד של 991 אלף שקל ב-2006 ורווח צנוע של 1.3 מיליון שקל ב-2005. גם תזרים המזומנים היה אשתקד שלילי בסך 7.3 מיליון שקל.

ההפסדים הכבדים באנטר הולדינגס נבעו בין היתר מהפסדים שנוצרו בטיב טעם. נזכיר, כי טיב טעם הפסידה אשתקד 13.8 מיליון שקל, בעיקר בעקבות תחקיר כלבוטק שפורסם ברבעון האחרון של השנה. כמו כן, הכבידו על אנטר גם הוצאות מימון כבדות שהסתכמו ב-37.9 מיליון שקל ושנבעו מתשלומי האג"ח, לעומת 6.7 מיליון שקל בלבד ב-2006.

כיצד הגיע עמית ברגר למצב שלחובת חברה שבבעלותו, אנטר הולדינגס, נזקפת הערת עסק חי? זוהי תוצאת שילוב קטלני של כמה אירועים שליליים בהשקעותיה השונות ביחד עם רמת מינוף גבוהה.

1. חובות בהיקף של 150 מיליון שקל:

אנטר התמנפה לא מעט בשנים האחרונות. לחברה יש כיום אג"ח בהיקף של 120 מיליון שקל, וזאת בנוסף לאשראי מהבנקים המסתכם ב-30 מיליון שקל. בסך-הכל, הונה העצמי, שהוא כאמור שלילי היום, ממנף מאזן בסך 210.3 מיליון שקל.

מצבה הרעוע פיננסית של אנטר משתקף גם בחוסר אמון המשקיעים בחברה. שווי השוק שלה עומד כיום על 37 מיליון שקל בלבד, וזאת למרות ששווי אחזקותיה בחברות הבנות מסתכם ביותר מ-160 מיליון שקל. הסיבה לכך היא שסך ההתחייבות של אנטר הממונפת דומות בגודלו ומקזז את שווי אחזקותיה.

כמו כן, האג"ח של אנטר הולדינגס נסחרות בטווח תשואות של 24%-33% בממוצע, המשקף את חוסר אמון המשקיעים ביכולתה לעמוד בתשלומי האג"ח.

בשנה שעברה התייחסה מנכ"לית אנטר הולדינגס, עדי בלומנפלד-פנחס, לנושא המינוף, והעריכה כי למרות רמת המינוף הגבוהה אנטר תעמוד בהתחייבויות, בזכות עסקת וורלד גרופ אליה יצקה אנטר את טיב טעם. "נעמוד בלי בעיה בכל תשלום. וורלדגרופ לקחה חלק גדול מהמזומן הפנוי של אנטר אבל לאחר השלמת עסקת טיב טעם חלק גדול יוחזר או יחולק כדיבידנד מתוך יתרות המזומנים של וורלדגרופ", אמרה לפני שנה בלומנפלד-פנחס.

אולם, נראה כי הערכותיה היו אופטימיות מדי, והחברה תעמוד בתשלום האג"ח רק בזכות מכירת פרפקט.

2. רפי גינת פגע גם בברגר

"אנחנו מתכוונים להישאר הבעלים של טיב טעם לשנים רבות", אמר ברגר לפני כשנה. אולם, על רקע מצבה הבעייתי של טיב טעם והצימאון של אנטר למזומנים, בהצעה הנכונה היא צפויה להיפטר מטיב טעם. יחד עם זאת, כרגע מוגבלת אנטר טכנית ביכולתה למכור את טיב טעם, וזאת על רקע מגבלות מס כתוצאה מיציקתה לתוך וורלד-גרופ.

כאמור, טיב טעם עדיין אינה מתאוששת וממשיכה להפסיד כספים. עד שנראה היה שהחברה חוזרת לפסי רווחיות, הגיע תחקיר טיב טעם השני של כלבוטק וטרף את הקלפים. טיב טעם הפסידה אשתקד 13.8 מיליון שקל, כשרק ברבעון האחרון עמד ההפסד על 15.9 מיליון שקל. הדיבידנד עליו בנו באנטר שיזרים נזילות לחברה לא הגיע וגם לא נראה באופק.

3. לובש עושה שרירים

לברגר יש קרש הצלה בדמות מכירת אחזקותיו בפריזמה, העומדות כיום על 5%. תמורת אחזקותיו הוא אמור לקבל 65 מיליון שקל. עסקה שכזו אמורה לתת לו מספיק אוויר לנשימה לשני תשלומי אג"ח.

הבעיה היא שלמרות שברגר היה שמח למכור את האחזקה הזו, הוא כבול על-ידי קרן מרקסטון בעלת השליטה בפריזמה. על-פי ההסכם בין השתיים עד ספטמבר הקרוב עשויה להתבצע העסקה, אך מועד ביצועה תלוי ברצונה של מרקסטון. היחסים המתוחים בין ברגר ללובש, מנכ"ל מרקסטון, מעכבים את ביצוע העסקה. לובש אינו לחוץ לבצע אותה, ובנוסף אינו בעל מוטיבציה רבה במיוחד, בלשון המעטה, לחלץ את ברגר מהבעיות הפיננסיות של אנטר באמצעות רכישת אחזקותיה של אנטר בפריזמה.

הוצאה כבדה לברגר

אנטר הולדינגס הודיעה כי היא צפויה למכור את אחזקותיה בבית ההשקעות פרפקט (כשליש) תמורת 41 מיליון שקל לעמית ברגר שירכוש אותן באופן פרטי. עבור פרפקט, המנהלת קרוב ל-3 מיליארד שקל, העסקה משקפת שווי כולל של 123 מיליון שקל ו-4.4% מהנכסים.

עם זאת, ראוי לציין, כי לא מדובר בעסקה סופית, אלא במחיר רצפה שעליו אנטר הודיעה. במידה שאנטר תקבל בחודשיים הקרובים הצעה טובה יותר מהמחיר שברגר אמור לשלם, היא תבצע את העסקה החדשה.

ניתן להניח שברגר מעדיף כי תתקבל הצעה שכזו, שכן גם לאנשי עסקים גדולים ונזילים ממנו מימון של 41 מיליון שקל מכספם האישי אינו משימה קלה.

כאמור, על-פי מתווה העסקה המסתמן ברגר ירכוש את חלקה של אנטר בפרפקט, ובמקביל יקבל גם את האופציה שהייתה לאנטר להגיע לאחזקה של 50% ממניות פרפקט.

עוד נקבע במתווה העסקה, כי במידה שברגר ימכור את אחזקותיו בפרפקט בתוך שנתיים, אנטר תהיה זכאית לחלק מהרווחים (בהנחה שימכור אותה במחיר גבוה יותר מהמחיר לפיו רכש את האחזקה).

אם ברגר ימכור את החלק בפרפקט בתוך חצי שנה, אנטר תזכה למלוא הרווח העודף שייווצר, ובמידה שהעסקה תושלם בשנה וחצי שלאחר מכן, היא תזכה ברווח נמוך יותר שיקטן ליניארית עד לתום השנתיים.

פרפקט הוקם לפני שנתיים וחצי. שותפיו של ברגר בבית ההשקעות הם רו"ח יאיר לוינשטיין ורו"ח ניר מלכה.