5 חברות הביטוח הגדולות מסכמות שנה סבירה; הרווח קטן ב-3% ל-2 מיליארד שקל

5 החברות צופות רבעון ראשון חלש ב-2008 ; מגדל מובילה עם רווח של 594 מיליון שקל - גידול של 4.2% ביחס ל-2006

לכאורה 2007 היתה שנת שיא בענף הביטוח. בעיצומו של המשבר הפיננסי בעולם, שהחל להשפיע לרעה על שוקי ההון בארץ ובעולם כבר במהלך המחצית השנייה של השנה שחלפה, מצביעים נתוני הרווח הנקי בדו"חות חמש קבוצות הביטוח הגדולות בישראל על זינוק חד של כ-54% ברווחיות בשנת 2007, למרות מחצית שנה שנייה רעה בעבור הענף.

אבל, לא בכדי אמרנו לכאורה. הרווח הנקי של החברות, ובראשן מגדל שלראשונה עברה את רף מיליארד שקל ברווח הנקי, נבע מסיבה אחת שלא קשורה למהלך העסקים הרגיל שלהן אלא משינוי רגולטורי שנכפה עליהן והניב להן רווחים חד-פעמיים מיוחדים של 1.24 מיליארד שקל. רווח חד-פעמי זה, שברובו המכריע אינו ניתן לחלוקה לבעלי המניות, נבע מביטול העתודה לסיכונים יוצאים מן הכלל בביטוח חיים, שעליה הורה הפיקוח על הביטוח.

אבל גם ללא הפריט המיוחד עדיין מדובר בשנה סבירה בעבור החברות, שביחד עם רווחים חד-פעמיים "שגרתיים" הציגו רווח נקי מצרפי של כ-2.09 מיליארד שקל. זאת בעקבות תוצאות חזקות במיוחד במחצית הראשונה של השנה (רווח נקי ללא פריט מיוחד בהיקף של כ-2.1 מיליארד שקל), שהתקזזו במידה רבה בעקבות מחצית שנייה חלשה ביותר. המחצית השנייה של 2007 נסגרה בהפסד קל בשל רבעון שלישי קשה, שהניב לחמש הגדולות הפסדים מצרפיים ולא שגרתיים בהיקף של כ-370 מיליון שקל.

הסיבה המרכזית לפגיעה ברווחי החברות נובעת מקיטון בהכנסות מהשקעות, לאור התוצאות בשוקי ההון במחצית השנייה של השנה, מהאינפלציה שהרימה ראש לפרקים ומייסוף השקל. נקודה זו משפיעה בעיקר על עסקי ביטוח החיים של החברות - כרית הרווחיות הגדולה שלהן - כשרווחיהן של חמש הגדולות בתחום זה קטנו ב-2007 בכ-29% ל-1.27 מיליארד שקל. מנגד, בשנה החולפת אפשר היה לראות את הגידול בחשיבות הפעילות הפיננסית של קבוצות הביטוח, שהפכה למקור רווחיות של ממש אצל רובן. אף שמדובר במהלך חדש בעבור רובן, להוציא כלל ביטוח, הרי שלא מדובר במשהו מפתיע כי אם בתוצאה ישירה של רכישות הענק שביצעו מנכסי הבנקים, שהחלו להניב פירות בדו"חות 2007.

כך, הגם שמדובר באחת מהשנים הטובות של הענף, בהחלט לא מדובר בשנת שיא. הרווח המצרפי של החברות ללא הפריט המיוחד רשם בשנה החולפת קיטון של 3.2% ביחס לרווח נקי מצרפי של כ-2.16 מיליארד שקל בעבור חמש הגדולות ב-2006, ושל כ-5.5% לעומת רווח נקי מצרפי של 2.21 מיליארד שקל ב-2005.

כמו כן, חלק מהחברות צירפו לדו"חות שלהן לשנת 2007 ביאור תמים למראה שנושא בחובו אזהרת רווח לקראת הרבעון הראשון ב-2008, לגביה מזהירים ראשי הענף שאינה נראית כשנה שתיטיב עם תוצאות החברות. הרי חלק ניכר מרווחיהן נובע ישירות מהתוצאות בשוקי ההון ואלו נמצאים כיום בעיצומו של משבר.

"על בסיס הנתונים הידועים עד למועד פרסום הדו"חות הכספיים, נראה שצפויה ברבעון הראשון ב-2008 ירידה משמעותית בהכנסות, וכפועל יוצא מכך ירידה ברווחיות החברה ביחס לרבעון המקביל אשתקד", ציינה אחת החברות. אולם, החשיבות היא ששוקי ההון הופכים למקור מרכזי יותר ויותר לרווחיהן בעוד שחשיבות הפעילות הביטוחית הולכת וקטנה.

כך או כך, קבוצת הביטוח הרווחית ביותר ב-2007, בדומה למצב ההיסטורי, היא מגדל שהיתה היחידה שרשמה ב-2007 גידול של ממש ברווח מפעילויות שוטפות. רווחי מגדל הסתכמו בשנה החולפת בכ-594 מיליון שקל לעומת 570 מיליון שקל אשתקד. גם כלל ביטוח רשמה גידול ברווח הנקי ללא פריט מיוחד, אולם בניכוי רווחים חד-פעמיים של כ-142 מיליון שקל בעקבות הנפקת כלל ביטוח ומכירת אחזקותיה ב-FIS. ללא הכנסות חד-פעמיות אלו קטנו רווחיה בכ-175 ל-428 מיליון שקל והרווח המצרפי של חמש הגדולות פחת בכ-9.8% לכ-1.95 מיליארד שקל. יתר הגדולות: הראל, הפניקס ומנורה מבטחים הציגו ב-2007 קיטון ברווח הנקי על רקע ירידה ניכרת בהכנסות מהשקעות.