חברת החשמל דורשת מהאוצר הזרמה של 2.5 מיליארד ש' או העלאת תעריפים

הדרישה: בעקבות קיטון בהון העצמי בשל תקני חשבונאות חדשים החברה הפסידה 101 מיליון שקל ב-2007 בשל גידול בהוצאות השכר

ותיקי שוק ההון כבר יודעים שדו"חות כספיים שמפורסמים באישון לילה בדרך כלל מבשרים על הפסדים, אבל קשה לומר שבמקרה של חברת החשמל מישהו היה מופתע.

חברת החשמל סוגרת שנה עגומה מבחינתה עם הפסד של 101 מיליון שקל לעומת רווח של 206 מיליון שקל ב-2006. ההפסד שנוצר למרות גידול בהכנסות החברה וירידה בהוצאות המימון, נובע בעיקר מהעלייה בהוצאות הדלק והמשך הגידול בהוצאות השכר בחברה. התשואה על ההון של החברה בשנת 2007 הייתה 0.72%- לעומת 1.96% אשתקד.

כפי שפורסם ב"גלובס", את הרבעון הרביעי של 2007 סיימה החברה ברווח נקי של 196 מיליון שקל, שלא הספיק בשביל לכסות על הפסד של 293 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2007.

ההכנסות נטו ממכירת חשמל בתקופת הדו"ח הסתכמו ב-19.1 מיליארד שקל לעומת 18.07 מיליארד שקל בתקופה המקבילה, גידול של 5.85%. העלייה בהכנסות כתוצאה מהגידול בצריכה (6.82%) קוזזה בחלקה מקיטון ריאלי בהכנסה הממוצעת לקווט"ש (קילו ואט לשעה).

עלות צריכת הדלקים (ללא מרכיב השכר) הסתכמה ב-9.8 מיליארד שקל לעומת 8.3 מיליארד שקל, וזאת בשל העלייה בביקושים לחשמל ובמחירי הדלק.

בנוסף, חברת החשמל מאשרת בעקיפין את הפרסום הבלעדי ב"גלובס" לפני כשבועיים לפיו לחברה צפוי הפסד של 2 מיליארד שקל לפחות כתוצאה מהמעבר ליישום תקני החשבונאות החדשים (IFRS).

מהדוחות הכספיים עולה כי יישום המעבר ל-IFRS יגרום להקטנת ההון העצמי של החברה בסך של 2.5 מיליארד שקל נכון לסוף שנת 2007. הדו"ח חושף כי בעקבות זאת פנתה החברה לשר האוצר, רוני בר-און, בבקשה להזרמת הון עצמי בסך 2.5 מיליארד שקל , על מנת למנוע פגיעה באיתנותה הפיננסית ולאפשר את המשך פיתוח משק החשמל.

הרשות לחשמל אשמה

במקביל פנתה החברה לרשות לחשמל בבקשה לייקר את תעריפי החשמל ב-10% בגין המעבר לתקינה הבינלאומית. הרשות לחשמל דחתה בשבוע שעבר את בקשת החברה והודיעה כי תמשיך לעדכן את התעריפים כפי שהיה נהוג עד כה.

ברשות מסבירים כי מאחר ומדובר בשינוי חשבונאי מורכב שימשך מספר שנים לא ניתן להכיר אוטומטית בעלויות. בינתיים, הקימה הרשות צוות יועצים מומחים שילמד את הסוגיה.

הרווח התפעולי של החברה צנח ב-23% ל-2 מיליארד שקל, וזאת בין השאר כתוצאה מגידול בולט בהתחייבויות לפנסיה שהסתכמו ב-230 מיליון שקל. בנוסף, נמשך הגידול בהוצאות השכר השוטפות בחברה. עלות השכר הכוללת בחברה הסתכמה ב-1.65 מיליארד שקל, לעומת 1.57 מיליארד שקל אשתקד, גידול של 5%.

בתקופת הדו"ח רשמה חברת החשמל ירידה של 165 מיליון שקל כתוצאה מהתיסוף הריאלי בשער השקל לעומת הדולר ובשחיקת התחייבויותיה הפיננסיות במט"ח. נקודת אור נוספת היא שלאחר תאריך המאזן נהנתה חברת החשמל מרווח של 765 מיליון שקל כתוצאה מהמשך היחלשות הדולר, שתבוא לידי ביטוי רק ברבעון הבא.

בחברת החשמל מטילים את האחריות להפסד בעיקר על הרשות לחשמל שסירבה להכיר לחברה בחלק מהגידול בהוצאות הדלקים (בעיקר סולר). ראשי החברה, היו"ר מוטי פרידמן והמנכ"ל עמוס לסקר אמרו כי בשל הגידול בביקושים לחשמל, נאלצה החברה להשתמש בתמהיל דלקים יקר יותר שטרם ניתן לו כיסוי בתעריפי החשמל, "החברה המשיכה להשתמש ברבעון האחרון של השנה בסולר יקר למרות שסל הדלקים לא נבנה לפי תחזית זו. לא ניתן לכך כל ביטוי בתעריפי החשמל וזו הסיבה העיקרית להפסדים", אמרו ראשי החברה.

מהדו"חות עולה, כי הרשות לחשמל אכן דחתה את בקשת חברת החשמל להכיר בשנת 2007 בתוספת של 690 מיליון שקל בעלויות הדלקים במסגרת תעריפי החשמל, זאת בטענה שבשנים קודמות (2005-2006) נהנתה חברת החשמל מרווח דומה בגין שינויים בתמהיל הדלקים.

העיניים יהיו נשואות כעת לתוכנית ההתייעלות שאמור המנכ"ל החדש, עמוס לסקר, להציג בשבועות הקרובים בפני דירקטוריון החברה. כמו כן, סביר להניח שחברת החשמל תגביר את הלחץ על הרגולטור (הרשות לחשמל) לקראת קביעת בסיס התעריפים החדש לחמש השנים הבאות שצפוי במהלך מאי-יוני.