כלל פיננסים תהיה החתם הזר הראשון בבורסת ה-First North

מדובר בבורסה אלטרנטיבית ל-OMX הנורדית, שפועלת בהתאם למודל ה-AIM בלונדון ; היעד: 5-10 הנפקות בשנה הקרובה ; מנכ"ל כלל פיננסים: "המהלך הזה יהווה מנוע צמיחה משמעותי לחברה"

כלל פיננסים מרחיבה את פעילותה מעבר לים. החברה הודיעה היום כי זרוע בנקאות ההשקעות שלה בחו"ל, כלל פיננסים גלובל מרקטס, קיבלה מעמד של Certified Adviser, או בקיצור CA, בבורסת ה-First North - הבורסה האלטרנטיבית של בורסת ה-OMX הנורדית. משמעות הדבר היא שהחברה תוכל לשמש כמוציאה לפועל של הנפקות בבורסה זו.

מעמד ה-CA מקביל למעמד ה-NOMAD בבורסת לונדון, ומהותו הגוף המקשר בין החברה המונפקת לבין הבורסה. ה-CA הוא נציג הבורסה המקשר בינה לבין החברות הנסחרות בה ואלו המעוניינות להנפיק. "אנחנו חברת ניהול ההשקעות הראשונה שיוצאת מחוץ לגבולות ישראל", אמר שוקי אברמוביץ', מנכ"ל כלל פיננסים, במסיבת העיתונאים שהתקיימה היום במשרדי החברה. "המהלך הזה יהווה מנוע צמיחה משמעותי לחברה".

בכלל פיננסים לא פסלו כניסה לפעילות בבורסות נוספות בחו"ל. צחי סולטן, מנכ"ל כלל חיתום, הסביר כי הערך המוסף של החברה שבראשה הוא עומד על פני בנק השקעות זר, הוא בכך ש"אנחנו מכירים את השוק הישראלי, מדברים באותה השפה ומבינים את החברות הפועלות בו".

בורסת ה-OMX נרכשה לפני כשנה על ידי הנאסד"ק וכוללת שבע בורסות נורדיות, בורסות של המדינות הבלטיות והבורסות האלטרנטיביות וביניהן ה-First North. ב-OMX רשומות למסחר כ-3,900 חברות המשקפות שווי שוק של כ-3.5 טריליון דולר. הדרישות הרגולטוריות של ה- First Northפחות נוקשות מדרישות ה-OMX, ובגלל זה, בצד הסיכוי להרוויח, יש גם רמת סיכון גדולה יותר.

מבנה ה-OMX מזכיר את הבורסה המשנית בלונדון - ה-AIM - שמאפשרת רישום גם לחברות קטנות ובינוניות ברגולציה פחות נוקשה ובעלויות נמוכות יותר. המחיר שמשולם על מסחר ב-AIM הוא סחירות נמוכה יותר וכן סיכון גבוה יותר. מבנה זה מבטא מגמה עולמית לפיה בורסות משניות או אלטרנטיביות מנסות למשוך אליהן גם פירמות קטנות ובינוניות שלא עוברות את דרישות הסף להנפקה בבורסות המרכזיות.

סולטן הוסיף כי "בורסת ה-First North היא תחנה בדרך אל ה-OMX והיא אטרקטיבית מאוד עבור חברות הטכנולוגיה וחברות המכשור הרפואי הישראליות. ה- First Northמכווננת לתחומי הטכנולוגיה והרפואה, ויש צמא של המשקיעים הנורדים לחברות כאלה".

גם חברות ישראליות בתחומי נדל"ן, תעשייה, קמעונאות ותקשורת פופולאריות מתאימות ל-First North, בין היתר בשל הקרבה הגיאוגרפית לשווקים במזרח אירופה. סולטן הסביר כי "קהל היעד המתאים ל- First Northהוא חברות קטנות וצעירות בעלות שווי שוק של 100-300 מיליון יורו.

השירות שאנחנו נותנים לחברות שפונות אלינו, כולל גם סיוע בבחירת השוק הנכון להנפקה מבחינת פרמטרים נוספים, מלבד שווי שוק. אנחנו לא מוטים רק להנפקה בארץ ויכולים לסייע לחברה לבחור את מה שהכי טוב עבורה. אם בשנה הקרובה נגיע ל-5-10 חברות שיירשמו למסחר דרכנו, אהיה מאושר".

דבר נוסף שעשוי להילקח בחשבון הוא שבארץ עלויות ההנפקה מסתכמות בכ-150 אלף דולר, בעוד שב- First Northמדובר על כ-30%-50% מסכום זה.

כלל פיננסים