פול מס בניוטרל

הידעתם? רכב שנרכש מכספי תאגיד אך נרשם בשם היחיד - ייחשב כשכר סמוי לצרכי מס

רבבות כלי רכב פרטיים רשומים במשרד הרישוי בשמם של יחידים, למרות שאותם כלי רכב נרכשו על ידי תאגידים, ונמצאים בבעלותם. בדרך זו ניתן למכור את כלי הרכב, בבוא היום, מבלי שהרישום במשרד הרישוי "יסגיר" את העובדה שהיו בבעלות תאגידים.

למהלך זה עשויים להיות כמה הסברים, אך בדרך כלל מטרתו למנוע ירידת ערך אפשרית, במימוש הרכב, אילו נרשם הרכב במשרד הרישוי בשם התאגיד.

על רקע זה, ועל אף המוסכמה לפיה הרישום במשרד הרישוי הינו בעל משמעות דקלרטיבית בלבד ולא קונסטיטוטיבית (כפי שנקבע גם בבתי המשפט), החליטה רשות המסים למנוע כביכול מהרוכש התמים לשלם במיטב כספו עבור רכב שנרשם במשרד הרישוי על שמו של היחיד, אך בפועל נרכש על ידי תאגיד.

היועץ המשפטי של רשות המסים הנחה את פקידי השומה (בניגוד להסדר שהיה קיים בעבר) כי לגבי כלי רכב, שיירכשו על ידי תאגידים החל מיום 1.9.2007, ייחשב הרכב כרכב תאגיד רק אם נרשם כך במשרדי רשות הרישוי.

למרות שעמדתה העקרונית של לשכת רואי חשבון בישראל, בנושא זה, שונה בתכלית מעמדתה של רשות המסים בישראל ("הנחיה של יועץ משפטי אינה יכולה לגבור על דיני הקניין"), עלולים פקידי השומה, בהתאם להנחיית היועץ המשפטי, לטעון כי רכישת הרכב בכספי התאגיד מהווה שכר סמוי (ו/או דיבידנד ו/או הלוואה), על כל המשתמע מכך, אם הרישום נעשה על שמו של היחיד (החל מיום 1.9.2007).

אם אכן חפץ משרד האוצר למנוע מצב שבו הרוכש התמים אינו מודע לאפשרות כי הרכב שרכש, הרשום על שמו של היחיד, היה בבעלותו של התאגיד, מדוע שלא יחויב המוכר הדקלרטיבי להמציא לרוכש הצהרה בעניין זה?

בכל מקרה, ספק אם יש לרשות המיסים מנדט לשמש כמחנך הדור, מה גם שלמיטב הידיעה, אין בכוונתה של רשות המסים לטפל, למשל, במקרים הבאים:

1. במקרים מסוימים נוהגים סוכנים ושתדלנים, גלויים וסמויים, לקדם פעילות עסקית מסוימת (לרבות בדרך של חקיקה), תמורת תשלום נכבד, מבלי שהציבור הרחב יהיה מודע לכך. מיותר לציין כי עלויות אלו מגולגלות לפתחו של הצרכן.

2. מפעם לפעם רוכש הצרכן מוצרים שונים, עליהם מתנוסס שמו של גורם כזה או אחר, מבלי שידע כלל מיהו היצרן האמיתי. בדרך זו מצליח המשווק לגבות, במקרים לא מעטים, סכומים מפולפלים מהציבור.

3. ידוע לכל, כי רשאי אדם לרכוש, להחזיק ואף למכור זכות במקרקעין (לרבות זכות באיגוד מקרקעין) עבור פלוני.

יתרה מכך, בהתאם לחוק מיסוי המקרקעין פטורה העברת הזכות מנאמן לנהנה, בכפוף למסירת הודעה במועד, מכל מס. בדרך זו רשאי למעשה הנהנה לפעול תחת שמו של הנאמן, מבלי שאיש ידע על כך (זולת רשויות המס).

* הכותב הוא ממשרד רוז'נסקי, הליפי, מאירי ושות'.