ביהמ"ש: הסכם תיווך שאין בו את כל פרטי הנכס - אינו מזכה בדמי תיווך

קבע כי מתווך נדל"ן יהיה זכאי לדמי תיווך רק אם החתים מראש את הלקוח על מלוא פרטי הנכס

בית משפט השלום בתל-אביב פסק, כי מתווך נדל"ן שלא יחתים מראש את הלקוח על הסכם תיווך הכולל את מלוא פרטי הנכס, לא יהא זכאי לדמי תיווך, גם אם מילא את הפרטים בדיעבד. מפסק הדין עולה, כי מתווך יהיה זכאי לתשלום דמי תיווך אך ורק אם היה הגורם היעיל בעסקה ואם החתים מראש את הלקוח על מלוא פרטי הנכס.

שלומית מזרחי תבעה כ-25 אלף שקל ממיכל זמירין, בעלת דירה ברחוב סביון בר"ג, ומיהודה שמעוני, שביקש לרכוש את הדירה. באמצעות עו"ד גיא פרבמן טענה מזרחי, כי המוכרת התחייבה לשלם לה 1% בצירוף מע"מ מהסכום שיתקבל ממכירת הדירה, ואילו הקונה התחייב לשלם 2% ומע"מ מסכום הרכישה.

השופט עודד מאור ציין, שלפי חוק המתווכים במקרקעין מתווך במקרקעין יהיה זכאי לדמי תיווך מאת לקוח רק אם הוא בעל רישיון תיווך, הסכם התיווך נעשה בכתב ואם המתווך היה הגורם היעיל שהביא להתקשרות הצדדים בהסכם מחייב.

גמירות דעת

השופט קבע כי מזרחי לא היתה הגורם היעיל בעסקה. מהעדויות עלה שהמוכרת פנתה למזרחי שתסייע לה למצוא קונה, כפי שפנתה למתווכים אחרים, וכפי שפעלה למכירת הדירה בדרכים אחרות, ככל שיכלה. היא אף התעקשה שלאף מתווך לא תהיה בלעדיות. לכן התביעה נגד המוכרת נדחתה.

באשר לקונה קבע השופט שהמתווכת מזרחי אכן הראתה לו את הדירה, אולם השאלה האם היא היתה הגורם היעיל בעסקה, כלומר האם היא זו שהראתה לקונה את הדירה לראשונה, האם היא זו שפעלה וגרמה לו לראות את הדירה ובסופו של דבר להתקשר בעסקה. השופט האמין לקונה שאמר למזרחי כי כבר ראה את הדירה קודם לכן.

מאור ציין שסעיף 9 לחוק קובע, בין היתר, כי על הלקוח לחתום בכתב על הזמנה בכתב לביצוע פעולות תיווך ומקרקעין, הכוללות את כל הפרטים שנקבעו על-ידי השר. "תקנות המתווכים והמקרקעין קובעות שחובה לציין, בין היתר, אף את פרטי הנכס נשוא פעולת התיווך", הזכיר השופט. "בהיעדר חתימה על מסמך בו כלולים כל פרטי הנכס, לרבות מספר הבית, לא יהיה זכאי מתווך לדמי תיווך, וזאת מאחר וההסכם אין בו גמירות דעת. הוא אינו קונקלוסיבי והוא בניגוד להוראות הדין".

מאחר שמזרחי הודתה שמילאה את פרטי הנכס רק בדיעבד, ציין מאור ש"גם אם הייתי קובע שהתובעת היתה הגורם היעיל בעסקה, הייתי סבור שהיא לא היתה זכאית לדמי תיווך לאור דברים אלה". (ת.א. 23543/07).

התנאים לקבלת דמי תיווך

* המתווך קיבל רישיון תיווך במקרקעין מרשם המתווכים במקרקעין שבמשרד המשפטים.

* הסכם התיווך נעשה בכתב והוא כולל את כל פרטי הנכס וכן פרטים נוספים שנקבעו בתקנות.

* המתווך היה הגורם היעיל שהביא להתקשרות הצדדים בהסכם מחייב.