קרן האור האחרונה דועכת

שוק העבודה האמריקאי, שהיה המקור העיקרי וכמעט היחיד לאופטימיות - מתפורר

רון אייכל הוא כלכלן ואסטרטג ראשי בבית ההשקעות מיטב

שוק העבודה הוא עמוד התווך של הכלכלה האמריקאית. בשנה האחרונה כשהחל השוק לגלות סימני חולשה ברורים, היה שוק העבודה קרן אור באפלה שהלכה וכיסתה את המשק האמריקאי כולו.

ביום שישי האחרון פורסם דוח התעסוקה לחודש מארס והדברים השתנו.
מהדוח עלו הדברים הבאים:


(1) שיעור האבטלה עלה מ-4.8% בחודש פברואר, ל-5.1% בחודש מארס.
(2) שוק העבודה גרע בחודש מארס 80 אלף משרות.
(3) מספר המועסקים בשוק העבודה האמריקני בשלושת החודשים האחרונים פחת ב-232 אלף משרות.
(4) היקף התעסוקה המשיך להצטמצם בסקטור הבנייה ב-51 אלף ובייצור התעשייתי ב-48 אלף. מנגד, בשירותי בריאות, מזון וכרייה נוספו מקומות תעסוקה.
(5) השכר לשעה גדל ב-0.3% בחודש האחרון.
(6) מספר המובטלים גדל בחודש מארס ב-434 והגיע ל-7.8 מיליון איש.

ובכן נתונים אלה אינם מותירים מקום לספק - בחודשים האחרונים שוק העבודה האמריקאי מתדרדר.

שוק עבודה מגיב באיחור להתפתחויות הכלכליות במשק, אולם התמורות בו הן המשמעותיות ביותר לכלכלה. במרבית השנים שבהן נרשם צמצום במספר המועסקים בשוק העבודה, הוא ניבא מיתון בכלכלה האמריקאית.

את התופעה המדוברת ניתן לראות בתרשים המראה שבשנים 73', 80', 82', 91' ו-2001 היו שנות מיתון בארה"ב. במקביל, שוק העבודה הלך והצטמצם במהרה. כך, ניתן לראות שלהוציא את שנת 1995, בכל הפעמים ב-40 השנים האחרונות, צמצום ממשי בשוק העבודה לווה גם במיתון כלכלי.

שוק העבודה האמריקאי

אני סבור ששיש הבדל בין חמש תקופות המיתון בעבר, לעומת שנת 1995 ואולי גם בהשוואה למשבר הנוכחי, והוא בעוצמה: היקף הצמצום בשנות המיתון הגיע עד כדי כמיליון עובדים, תוך 6 חודשים. לעת עתה, נראה שהקצב במשבר הנוכחי איטי יותר, אך אי אפשר להתעלם מכך שהוא מתגבר.

בעוד שבששה החודשים האחרונים נגרעו משוק העבודה כ-300 אלף עובדים, 250 אלף מתוכם נגרעו בשלושה החודשים האחרונים (ינואר ועד מרץ). כלומר, מראשית השנה הוחרף הצמצום בכוח העבודה של הכלכלה האמריקאית.

בכדי להגיע לגריעה של מיליון עובדים תוך 6 חודשים, כמו במשברים הקודמים נדרש קצב ממוצע של 166 אלף מדי חודש. בינתיים, אנחנו עוד לא שם.


המצב מחמיר גם בתביעות הראשוניות לדמי-אבטלה. מספרם של המגישים בפעם הראשונה בקשה לדמי-אבטלה ממשיך לעלות, ואף בקצב גדל. בשבוע האחרון היתה עליה חזקה ביותר במספר הדרישות עד ל-407 אלף, רמה שכמותה נרשמה לאחרונה בספטמבר 2005.

בחודשים האחרונים חלה החרפה בהיקף הדרישות השבועיות לעבודה. בעוד שבראשית השנה נרשמו כ-325 אלף, בחודש מארס הגיעו מספרן לכ-375 אלף.

בשנות מיתון בכלכלה האמריקאית, מספר דורשי העבודה היה מתבסס למשך תקופה ברמה הגבוהה מ-400,000 לשבוע, והעלייה זו בפעם הראשונה לרמה של 407,000 לא מבשרת טובות.

בהתחשב בדוח התעסוקה של חודש מארס ובמספר השבועי של התביעות הראשוניות לדמי-אבטלה הסבירות למיתון בארה"ב, גם אם הוא יהיה קצר, גבוהה למדי.

וההשפעה על האג"ח

בהשפעת דוח התעסוקה השתנתה מגמת המסחר השבועית. לאחר מספר ימים שבהם נרשמו ירידות שערים, רשם שוק האג"ח ביום ו' עליות.

עם זאת, בסיכום שבועי איגרת החוב הממשלתית ל-10 שנים הפסד של 0.2% במחירה ועלייה של 2.4 נ"ב. האגרות לפדיון בעוד שנתיים רשמו עלייה של 17 נ"ב.