בוטלה עסקת הטיעון של קצב - דורש משפט; מסתמן: מזוז יאשימו באונס

(עדכון) - סניגורו של קצב, עו"ד אביגדור פלדמן: "יעצנו לקצב לחזור בו מהסדר הטיעון. אנו מאמינים שקצב חף מפשע. הוא אמר לי פעם אחר פעם: 'אני חף מפשע, מדוע אני צריך להודות במעשים שלא עשיתי?'" ; עו"ד משה מרוז, פרקליטה של א' ממשרד התיירות: "קצב עשה צעד נכון, משום שההודאה שלו במסגרת עסקת הטיעון היתה לא אמיתית ולא כנה"

מה שנדמה היה כאיום סרק הפך לדרמה בבית משפט השלום בירושלים. "אני בוחר לחזור בי מעסקת הטיעון כי אני רוצה להיאבק על חפותי". כך אמר היום (ג') נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, לשופטים והדהים את כל הנוכחים באולם הדחוס. "סורקים את גופי במסרקות ברזל 20 חודשים. אני רוצה לשים סוף לרדיפה ולהיאבק על חפותי. אני יודע מה המשמעויות וההשלכות. אני בוחר בדרך הקשה, אך הנכונה. זאת החלטה שגמלה בליבי לאורך זמן, ובשלה היום".

"הודעתי לפרקליטיי בשעה 13:00 והם הודיעו ליועץ המשפטי לממשלה בשעה 13:30, כך שהיתה שהות לפרקליטות להודיע לבית המשפט על החלטה לחזור בה מכתב האישום", אמר קצב בתחילת דבריו. כשנשאל על-ידי השופטים האם הדבר קשור להחלטת בית המשפט לפתוח את המשפט מבלי להמתין להכרעת שופט אחר בבקשת קצב לקבל מסמכים שונים מהפרקליטות, השיב: "זה לא קשור להחלטות בית המשפט בימים האחרונים".

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, הביע הערב פליאה על המהלך של קצב. "לאחר הגשת כתב האישום והסדר הטיעון החלה מסכת תמוהה של טענות ודרישות מצד הסניגורים, לרבות טענות כאילו לא קיבלו את מלוא חומר החקירה, טענה שאינה מתיישבת עם קיומו של הסדר טיעון מוסכם. ואכן, בדיעבד התברר היום שהחזרה מהסדר הטיעון אינה קשורה לסוגיה זו כלל".

לדברי מזוז, יש לתמוה על התנהלות קצב, שחוזר בו מההסדר אחרי 9 חודשים. "יש להניח כי המשמעויות של מהלך זה ברורות למשה קצב. כזכור, "ערב הסדר הטיעון, הנטייה הברורה היתה שיוגש כתב אישום אף בעבירות החמורות ביותר בהן נחשד, למרות הקשיים הכרוכים בכך. כעת, משבוטל הסדר הטיעון, תתקבל בקרוב ההחלטה המתחייבת בנסיבות העניין".

נציגת התביעה, עו"ד אירית באומהורן, אמרה בתגובה: "צר לנו שהנאשם הטריח את בית המשפט לשווא. הסדר הטיעון נחתם לפני תשעה חודשים. כבר לפני יומיים ניהלה הפרקליטות הליך, לפיו הסדר הטיעון יקוים. ההודעה הגיעה אלינו לפני זמן קצר. במצב זה, הפרקליטות מבקשת לחזור בה מכתב האישום, שאין לו חיים משלו אלא במסגרת הסדר הטיעון".

ראש ההרכב, השופטת שולמית דותן, החליטה: "במצב דברים שבו התביעה מודיעה על חזרה מהאישומים, למעשה אין על בית המשפט אלא לבטל את האישום".

משה קצב

החלטה מצפונית

כשיצאה מהאולם אמרה התובעת באומהורן: "אנו חוזרים היום לאותה נקודה שבה היינו ערב החתימה על הסדר הטיעון. בימים הקרובים נחליט על הגשת כתב אישום".

אחד מפרקליטיו של קצב, עו"ד אביגדור פלדמן, אמר כי ההחלטה התקבלה בעצה אחת עם הסניגורים. ""יעצנו לקצב לחזור בו מהסדר הטיעון. אנו מאמינים שקצב חף מפשע. הוא אמר לי פעם אחר פעם: 'אני חף מפשע, מדוע אני צריך להודות במעשים שלא עשיתי?'. אנו מכירים את חומר הראיות, ואמרנו לנשיא לשעבר שאם הוא חש אי-נוחות בהסדר הטיעון, ואם הוא סבור שהוא רוצה לחזור בו מהסדר הטיעון - הדלת פתוחה. אנחנו מאמינים שקצב חף מפשע, גם באותו כתב אישום מינורי שהיה בסיס להסדר הטיעון", אמר.

לדבריו, "בבית המשפט העליון כבר נשמעה ביקורת מצד השופטים על הסדר הטיעון - ביקורת שמן הראוי שתתברר בבית המשפט. משה קצב עשה החלטה מצפונית שהוא מודע לכל השלכותיה. הוא אמר 'אני לא יכול לבוא לבית משפט ולהודות בכתב אישום שלא עשיתי'".

עו"ד ציון אמיר הוסיף, כי "הנשיא התלבט מהרגע הראשון ולאורך כל הדרך. היו לו הרבה מאוד סיבות שחברו יחד והביאו אותו להחלטה הזו. בידקו את הארכיונים ואת התמונות במשך כמעט שנתיים - מה עשיתם לאיש הזה, שהביא אותו לרגע הזה".

עו"ד משה מרוז, פרקליטה של א' ממשרד התיירות, מסר: "א' היתה מעדיפה שייחסך ממנה הצורך להעיד, אולם משנפל דבר - היא תעשה זאת. הנשיא עשה צעד נכון, משום שההודאה שלו במסגרת עסקת הטיעון היתה לא אמיתית ולא כנה".

הדיון התעכב

קצב אמור היה להתייצב בשעה 14:00 לפתיחת משפטו בפני השופטים שולמית דותן, שמעון פיינברג ואריה רומנוב. פתיחת המשפט נדחתה, לאחר שהסניגורים ביקשו לקיים דיון קצר בלשכת השופטת דותן, אך זו סירבה ואמרה שאין סיבה שאת מה שיש להם לומר, הם יאמרו בבית המשפט.

בינתיים, מחוץ לבית המשפט הסתובב רכב הוולבו הכהה של הנשיא לשעבר במשך דקות ארוכות מסביב לבית המשפט, כשקצב נוצר בליבו את ההחלטה. לאור החלטת השופטת דותן, הודיעו פלדמן ואמיר לקצב שעליו להגיע לאולם.

עו"ד אמיר יצא לחפש את רכבו של קצב מחוץ לבית המשפט ופלט אמירה שניתן היה להבינה רק בדיעבד. "כל מה שקורה בזמן האחרון הוא לא שגרתי, וכאשר נדחקים לקרן זוית זה מה שקורה".

קצב, שהיה מלווה ברעייתו גילה ובאחיו ליאור ובמקורבים אחרים, נכנסו לבית המשפט באיחור של כ-25 דקות, וגם זאת בחסות מאבטחי משמר בתי המשפט.

גם אז אי-אפשר היה "להריח" את הבאות. קצב פיזר חיוכים ולחץ את ידי החברים והמקורבים שבאו לתמוך. לתקשורת הוא סירב לומר דבר. אחר כך החל להסתודד עם פרקליטיו וגם אז שיחרר חיוכים. כשיצאו המצלמות מהאולם, הוא שיחרר את ה"פצצה".

במסגרת הסדר הטיעון אמור היה קצב להודות בעבירות של מעשה מגונה תוך ניצול מרות, הטרדה מינית והטרדת עד. אלא שכעת ייאלץ היועץ מזוז להגיש כתב אישום חמור הרבה יותר, שיתברר בבית המשפט המחוזי בירושלים.

קצב

מהפגנת נשים למסיבת ניצחון

עשרות נשים שהפגינו מול בית המשפט בירושלים עברו בתוך שניות אחדות ממחאה לגילוי שמחה ומחיאות כפיים. זאת, בעקבות החלטתו של נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, לבטל את עסקת הטיעון בעניינו. המפגינות גם החליפו את הסיסמאות שלהן והחלו לצעוק: "קצב, קצב לכלא ועכשיו".

הנפגנה, שהתנהלה בשקט עד להחלטה הדרמטית, אורגנה על ידי איגוד מרכזי סיוע לנפגעי תקיפה מינית. הדרך לבית המשפט השלום בירושלים היתה מאובטחת לאורך כל המסלול על-ידי אנשי משטרה ומשמר הגבול. מאחורי גדרות שהציבה המשטרה עמדו מפגינות של ארגוני הנשים, שנשאו שלטים "כולנו א'", "מספר קו החירום 1202 ועוד".

עם היכנס קצב לאולם המשפט, נשמעו קריאות של מפגיני ארגוני הנשים מחוץ לאולם: "עבירת מין שווה קלון". לאחר ביטול כתב האישום יצאו קצב ואשתו גילה ובני משפחתו בליווי כבד של משמר בתי המשפט, אל מחוץ לבית המשפט.

הדרמה באולם בית המשפט עברה לרחוב הסמוך, כאשר מפגיני ארגוני הנשים מצד אחד הביעו שביעות רצון מביטול הסדר הטיעון, ומצד שני, ציינו את הביזיון שבהליכים שהתקיימו עד עתה כנגד הנשיא לשעבר. מרים שנר, מנהלת מרכז סיוע לנפגעי תקיפה מינית, אמרה: "לשם מה היתה כל התרמית הזאת של עסקת הטיעון, אם הוא כלל לא התכוון לעמוד בה. זה הוא מסר חשוב לכל הנפגעות המגישות תלונה, הן צריכות לדעת שהן זכאיות למשפט צדק".