רשת וקשת לא מבינות שהעתיד שלהן טמון בתפוז

הראשונה שתבין - תיצור סינרגיה אמיתית ותמנף את עצמה באינטרנט. תראו מה קרה לנענע וערוץ 10

כשהעליתי לאוויר את קמפיין האינטרנט הראשון שלי, אי שם בשנות התשעים, האתרים המובילים היו וואלה, תפוז, IOL ונטקינג. זמן קצר לאחר מכן ביסס וואלה את מעמדו כאתר הישראלי המוביל. נטקינג נסגר ו-IOL נאלץ להתמזג לתוך וואלה, כשבהחלטה ניהולית שגויה נמחק הנכס העיקרי שהביא איתו IOL למיזוג - הקהילות. אל הוואקום שנוצר נכנס תפוז והציל את עצמו מסוף דומה לזה של נטקינג ו-IOL.

באותם ימי פוסט-התפוצצות-הבועה, תפוז היה עוד פורטל חסר ייחוד שמתעתד להיות הכל מהכל. ההחלטה של גיא אליאב, אשר זיהה כבר אז את עתיד האינטרנט, להתבסס על תוכן גולשים, הפכה את תפוז בזמן קצר מאתר שעמד על סף סגירה ונמכר בנזיד עדשים לאילן בן-דב, לחברה מונפקת בשווי עשרות מיליוני שקלים.

כעת עומד תפוז שוב בפני פרשת דרכים וחיפוש ייעודו. אם ימשיך להתמקד אך ורק בפורומים ובלוגים, לא יוכל להתמודד במגרש של הגדולים. כיום משתרך תפוז הרחק אחרי וואלה, YNET, MSN ונענע10. מבין האתרים המובילים בישראל, תפוז הוא היחיד המסתמך על תוכן גולשים בלבד ואין לו תוכן עצמאי או שת"פ עם ספק תוכן כזה או אחר. עם כל הכבוד לתוכן גולשים, על מנת להשתלב בהובלת שוק אתרי האינטרנט הישראליים יש צורך בתמהיל נכון של תוכן פרימיום ושירותי אינטרנט נוספים. את זה אין לתפוז.

בצד השני של הסקאלה נמצאות זכייניות ערוץ 2, רשת וקשת. שתיהן מחזיקות במגוון רחב של מותגי תוכן טלוויזיוניים ושתיהן מנסות כבר כמה שנים לפצח את תעלומת האינטרנט.

קשת, עטורת הילת המצליחנות אותה הרוויחה בכבוד בטלוויזיה, נכשלה בניסיונותיה הרבים בשנתיים האחרונות למנף את הפופולאריות הטלוויזיונית שלה לעולם האינטרנט. נכון שמעת לעת (בשבוע של גמר "כוכב נולד", לדוגמה) מצליח אתר קשת להתברג בעשירייה הראשונה, אך מדובר בביקורים חטופים וחסרי המשכיות. כבר מספר חודשים אנו שומעים על אתר חדש של קשת, המבוסס על תכני וידאו, ש"או-טו-טו" עולה לאוויר, אך ספק אם גם אתר זה יוכל להתחרות בעולם של פורטלים ולדגדג את וואלה וחבריה.

מצבה של רשת קשה בהרבה. כל כך זניחה תנועת הגולשים באתר שלה, שלובש ופושט עיצובים מדי כמה חודשים, שברשת אפילו לא מנסים למכור בו פרסום.

החיבור בין רשת או קשת לתפוז עשוי ליצור סינרגיה מושלמת. מצד אחד, פורטל אינטרנט ותיק עם קהל גולשים גדול, נאמן ופעיל, ויכולות תשתיתיות מוכחות בתחום הווידיאו המקוון (Flix), ומצד שני ספקיות תכני פרימיום עם גיבוי של מסך טלוויזיה.

על מנת שחיבור כזה יוכל לצאת לפועל, צריך מישהו ברשת או בקשת להתעורר ולהבין שלבד יהיה להן מאד קשה לעשות את זה והן חייבות להתחבר לגוף אינטרנטי קיים. תנצח הראשונה מביניהן שתשכיל להבין את זה. אבל זה לא מספיק. גם אילן בן-דב חייב להבין שללא חיבור לגוף תוכן מבוסס, יהפוך אתר תפוז לאתר נישתי בינוני בגודלו וזניח מבחינת מפת המדיה.

את ההוכחה שחיבור כזה יכול לעשות טוב לשני הצדדים קיבלנו במיזוג של נענע וערוץ 10. תנועת הגולשים באתר המשותף נענע10 קפצה משמעותית והשינויים שהוא עובר ועוד עתיד לעבור בעקבות המיזוג, עשויים לנעוץ אותו חזק בהובלה לצד וואלה ו-YNET.

* הכותב הוא מנכ"ל חברת סאצ'י אינטראקטיב.