משפחת עופר נכנסת לעסקי הובלת המכוניות: בנתה 7 אוניות בשווי 350 מיליון דולר

מתכננת להגדיל את הצי עד שנת 2011 ; זו הפעם הראשונה שהסינים מייצרים אוניות להובלת כלי-רכב

במקביל לחברת הספנות להובלת רכב, שבנה איש העסקים רמי אונגר, גם משפחת עופר מתכוונת להפוך לגורם אסטרטגי בשוק הספינות להובלת מכוניות בעולם. החברה סיימה לאחרונה את ההצטיידות בסדרה של 7 אוניות חדישות להובלת מכוניות, שנבנות על פי הזמנתה בארבע השנים האחרונות במספנות XIAMEN בסין.

האוניה השביעית במספר, "קאררה", הושקה בינואר ונמסרה לחברת ניהול הציים "זודיאק" של משפחת עופר, שבסיסה בבריטניה. עוד מספר לא ידוע של ספינות ייבנו עבור החברה באותן מספנות עד שנת 2011.

מדובר בספינות חדישות מתכנון עצמי של הסינים עם סיפוני הטענה גמישים, שיכולים להכיל מלבד כלי רכב גם משאיות וציוד כבד. אורך כל אוניה הוא 180 מטר והן מותאמות לשאת 4,900 כלי רכב כל אחת. שווי כל אוניה כזו נאמד ב-50 מיליון דולר. בבעלות זודיאק יש עוד מספר אוניות משומשות להובלת רכב, שנרכשו בשנים האחרונות.

יצוין כי זוהי הפעם הראשונה, שהסינים מייצרים אוניות מסוג זה, שרק כחמש או שש מספנות ברחבי העולם בנו אותן עד כה. בענף מעריכים כי מדובר בצעד בעל חשיבות אסטרטגית לממשלת סין לתעשיית הרכב הסינית, שמתכוננת לייצא מיליוני כלי רכב לכל רחבי העולם בתוך שנתיים שלוש. שוק ההובלה הימית של כלי רכב סובל כיום ממחסור בקיבולת אוניות, שמביא לעיכובים רבים בייצוא כלי רכב ובעלויות גבוהות של שינוע.

האוניות החדשות הנבנות בסין עשויות להשתלב בתוכנית המשותפת של החברה לישראל, בשליטת משפחת עופר, ושל "צ'רי" הסינית, להתחיל בייצוא מאסיבי של כלי רכב למערב בשנת 2010. צ'רי רכשה לאחרונה מספנה להטענה ופריקה של רכב בסמוך למפעליה בעיר WUHU, ועוסקת כיום בשיפוצה והכשרתה.

ככל הנראה משפחת עופר לוקחת חלק גם בפרויקט הזה. בענף מעריכים, כי מי שיספק לתעשיית הרכב הסינית אמצעים לתובלה ימית, עשוי ליהנות מקשרים אסטרטגיים עם יצרני הרכב הסיניים.

יצויין כי גם איש העסקים הישראלי רמי אונגר, יבואן דייהטסו וקיה, נחשב לגורם אסטרטגי בהובלת כלי רכב. בניגוד למשפחת עופר שרכשה את האוניות להפעלה עצמית, רמי אונגר בונה את האוניות ומחכיר אותם לחברות ספנות בינלאומיות.

חברת הספנות של אונגר, "ריי שיפינג", החלה להזמין אוניות להובלת נוסעים פרי תכנונה ממספנות גדיניה בפולין ב-1999 ומאז הזמינה סדרות של אוניות מקבילות בקרואטיה, וייטנאם והחל מהשנה שעברה גם במספנות "מיפו" של יונדאי בקוריאה. כיום מנהלת החברה עשרות אוניות גדולות להובלת מכוניות והיא נחשבת לגורם מוביל בתחום זה בעולם. בענף הרכב מעריכים כי השפעתו של אונגר בתחום זה סייעה לו להשיג לאחרונה את הזיכיון של רכבי קיה בישראל. משפחת עופר סירבה להגיב על הידיעה.