חגיגה של קניות

2007 היתה שנת שיא של פיתוח מרכזים מסחריים באירופה f ברוסיה, יותר מ-6 מיליון מ"ר של מרכזים מסחריים נמצאים כעת בפיתוח ואילו באיטליה, בטורקיה ובפולין ייבנו יותר מ-2 מיליון מ"ר

בחודשים האחרונים אנחנו עוסקים בעיקר בקיצוצים ובחיסכון. נראה כי משבר הסאב-פריים בארה"ב ועליית מחירי המזון אמורים להשפיע גם על הרגלי הצרכנות של אנשים באזורים שונים בעולם. אבל, לפי סקירה של ג'ון לאנג לסאל, באירופה לפחות נמשכת החגיגה של פיתוח מרכזים מסחריים.

2007 הייתה שנת שיא בנדל"ן מבחינת היקפי פיתוח של המרכזים המסחריים באירופה. היבשת שברה ביותר ממיליון מ"ר את השיא של שנת 2006, שעמד על 5 מיליון מ"ר. הפיתוח הרב ביותר התרחש ברוסיה, שבה נבנו כמיליון מ"ר ב-40 מיזמים שונים. איטליה היא השנייה ברשימה עם 0.8 מיליון מ"ר ופולין שלישית עם 0.7 מיליון מ"ר.

כמו פטריות אחרי הגשם

החלקים הלוהטים של היבשת הן בעיקר המדינות המתפתחות במזרח אירופה, אבל גם מרכז אירופה עדיין חמה והדרום לא מפגר אחריה בהרבה. מערב אירופה היה רגוע יחסית, אם כי גם בו צצים מיזמים חדשים, בעיקר של פיתוח מחודש, או הרחבה של אזורי מסחר קיימים.

השנים 2008-2009 אמרות להיות דומות. יותר מ-6 מיליון מ"ר של מרכזים מסחריים נמצאים כעת בפיתוח ברוסיה. מדובר בכמעט רבע מהיקף הבנייה של מרכזים מסחריים בכל אירופה בשנים אלו. באיטליה, בטורקיה ובפולין ייבנו יותר מ-2 מיליון מ"ר, בבריטניה, גרמניה וספרד ייבנו יותר מ-1.5 מיליון מ"ר ויותר ממיליון מ"ר בפורטוגל ובאוקראינה.

ברוסיה, מוסקבה וסנט פטרסבורג עדיין מתפתחות בצורה הפעילה ביותר. במוסקבה אמורה להסתיים בנייתם של 1.5 מיליון מ"ר ב-2008-2009 אבל למרות הגידול המואץ במלאי יעמדו הביקושים לשטח קמעונאי בקצב. אחוז השטח הפנוי קטן מ-1. שיעור הגידול במלאים צפוי להתמיד בשלוש או ארבע השנים הקרובות.

המיזמים החדשים ברוסיה נעשים מתוחכמים וגדולים יותר. במוסקבה לבדה אמורים להיפתח ב-2009 שלושה מיזמים ששטח כל אחד מהם עומד על יותר מ-120 אלף מ"ר. כמו כן אמורים להיבנות חמישה מיזמים נוספים על שטח הנע בין 80 אלף ל-100 אלף מ"ר. בסך הכל מתוכננים להיפתח במדינה כ-6.5 מיליון מ"ר.

טורקיה עדיין פורחת. במהלך שנת 2007 נפתחו בה 33 מרכזים מסחריים חדשים. שניים מהם יוקרתיים (high-end). באיסטנבול נפתח מרכז בן 19,300 מ"ר ברחוב חנויות היוקרה ניסנטסי. במרכז ישנן 129 חנויות, חלקן של מותגי יוקרה כמו וורסצ'ה, ז'אן פול גוטייה ועוד. כמו כן יפתח מרכז אחר בן 300 חנויות ובגודל של 87 אלף מ"ר. שם אפשר יהיה למצוא מותגים כמו דולצ'ה וגבאנה, ג'ימי צ'ו ואחרים. המרכז הגדול ביותר שמתכונן לקום השנה יהיה באיסטנבול. הוא בן 150 אלף מ"ר, כולל סניף של איקאה בגודל 30 אלף מ"ר. 70 מיזמים חדשים אמנם מתוכננים לשנים 2008-2009, אבל ממוצע השטח המסחרי לאדם עדיין נמוך מאוד ביחס לממוצע באירופה. הביקושים הגוברים מצד גורמים זרים ומקומיים צפויים להעלות את דמי השכירות במיזמים האיכותיים.

גם באיטליה יש פעילות רבה בתחום המרכזים המסחריים. מאז 2005 הושלמו שם מספר פרויקטים גדולים ששטחם עומד סביב ה-95 אלף מ"ר. קשה לאמוד את היקף המיזמים המתוכננים במדינה, מה גם שכמה מהם כנראה לא יעמדו בלוחות הזמנים שקבעו. למרות זאת, בעתיד הנראה לעין צפוי כי השוק ימשיך לפרוח.

רומא ודרום איטליה הם המוקד למיזמים חדשים, בעוד שבצפון איטליה, שבו נמצאות רוב הערים הוותיקות, נפוצים יותר פרויקטים של פיתוח מחדש. כמו כן ניכרת מגמה חדשה של פיתוח במקומות כמו אצטדיונים, מרינות ותחנות רכבת.

בספרד גדל היצע המרכזים המסחריים בקצב מתון מבעבר. 65% מהשטח המסחרי החדש נפתח בערים שבהן יש פחות ממאה אלף תושבים. עם זאת, ספרד, שבה עד שנת 2010 אמורה להסתיים בנייתם של 68 מיזמים, היא עדיין אחד השווקים הפעילים באירופה.

השוק הפולני הנמרץ גדל ב-2007 ב-14%. זה השוק המתפתח ביותר במרכז אירופה עם יותר מ-70 מרכזים מסחריים שאמורים לקום בו בשנה הקרובה. ייתכן כי קצב הפיתוח יואט בשל עליית מחירי הבנייה ועקב מחסור בכוח אדם.

ברומניה, היחס בין מבנים בתכנון לבין מלאי קיים הוא הגבוה באירופה. בשנה שעברה נבנו 200 אלף מ"ר של מרכזים מסחריים וכעת עומד שם המלאי על 600 אלף מ"ר. לפי התוכניות, המלאי בשנת 2010 אמור לעמוד על 900 אלף מ"ר. המעבר של מרכזים מסחריים אל מחוץ לעיר הבירה היה מהיר ברומניה ביחס לשאר מרכז אירופה. היזמים למדו מניסיונם, שלמרות שפוטנציאל ההוצאה נמוך יותר בערים אלו, יכול הגידול השיעור ההוצאה להשתלם לטווח הארוך. כמו כן הם הבינו שההזדמנויות במרכז אירופה ובמזרחה נעשות נדירות כך שיש לחפש אותן בטווח הארוך.

omer-s@globes.co.il