בפעם האחרונה? יו"ר ה'פד' ברננקי הפחית הריבית בארה"ב ב-0.25% ל-2%

בהודעת הבנק נכתב: "הפעילות הכלכלית עודנה חלשה; הבנק המרכזי צופה כי ברבעונים הבאים תתמתן האינפלציה, אולם חוסר הוודאות נשאר גבוה" ; רמז כי קיימת אפשרות שלעת עתה יחדל מהורדות הריבית, אך "יפעל ככל הדרוש לעידוד צמיחה כלכלית בת-קיימא ויציבות מחירים"

בתום יומיים של דיונים בוועדת השוק הפתוח, הודיע הערב (ד') יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, על הפחתה נוספת של הריבית הבסיסית במשק האמריקני ב-0.25% לשיעור של 2% - הנמוך ביותר מאז 2004.

"מידע שנאסף לאחרונה מצביע על כך שהפעילות הכלכלית עודנה חלשה", נכתב בהודעה הנלווית להחלטה. "רמת הצריכה של משקי בית ושל חברות נחלשה, ושוקי העבודה ממשיכים להיחלש אף הם".

עוד נאמר בהודעה כי נראה שקצב העלייה של ליבת האינפלציה התמתן בצורה מסוימת, אם כי מחירי האנרגיה וסחורות אחרות ממשיכים להתייקר. "הוועדה צופה כי ברבעונים הבאים תתמתן האינפלציה, אולם חוסר ודאות באשר לתחזית האינפלציה נשאר גבוה, ויהיה הכרחי להמשיך לפקח על התפתחותה בתשומת לב".

הבנק המרכזי רמז בהודעה כי ייתכן שלעת עתה תם עידן הורדות הריבית במעין סיכום ביניים שערך: "ההרחבה המוניטרית המשמעותית שנעשתה עד היום, בשילוב עם צעדים הנמשכים להגדלת הנזילות בשווקים, יסייעו לעידוד מתון של צמיחה במשך הזמן ולהקלת הסיכונים לפעילות הכלכלית".

עם זאת הובהר בהודעה: "הוועדה תמשיך לפקח על ההתפתחויות הכלכליות והפיננסיות ותפעל ככל הדרוש לעידוד צמיחה כלכלית בת-קיימא ויציבות מחירים".

ההחלטה התקבלה ברוב של 8 נגד 2. חברי ה'פד' ריצ'ארד פישר וצ'ארלס פלוסר העדיפו להותיר את הריבית ללא שינוי בשיעור של 2.25%.

להודעה המלאה של הפדרל ריזרב לחץ כאן

מאז ספטמבר אשתקד הפחית הפדרל ריזרב את הריבית 7 פעמים בשיעור מצטבר של 3.25%. מתחילת השנה הנוכחית הפחית ה'פד' את הריבית ב-1.75% - פעמיים ב-0.75% ופעם נוספת ב-0.5%. מהלך זה היווה את הורדת הריבית האגרסיבית ביותר של הבנק המרכזי מזה רבע מאה.

מוקדם יותר היום, לפני פתיחת המסחר בוול סטריט, פורסמו הנתונים המקדימים של התמ"ג ברבעון הראשון. הנתונים התעלו על התחזיות והראו כי ברבעון הראשון צמחה הכלכלה ב-0.6%, בשורה מעודדת על רקע המלחמה האגרסיבית בהאטה הכלכלית, תוצאה של משבר האשראי שהתפרץ בקיץ שעבר בארה"ב והתפשט לעולם כולו.

גם מזירת האינפלציה הגיעו חדשות טובות שגולמו בנתונים המקדימים. שיעור האינפלציה השנתי ברבעון הראשון עלה ל-2.6% מ-2.4% ברבעון הרביעי של 2007, הרבה פחות מהתחזיות שהעריכו כי השיעור השנתי של העלייה במדד המחירים לצרכן יעמוד על 3%.

בהקשר זה נציין את הסכנות האינפלציוניות שהרימו ראשן עוד בחודש שעבר עם מדד המחירים לצרכן במארס שעלה כפול מהצפוי, והתגברו בימים האחרונים במה שכונה "משבר המזון העולמי", בעקבות התייקרותם של מוצרי המזון ובראשם האורז.

לקראת מה שייתכן כסוף עידן הורדות הריבית לעת עתה, הנה סיכום ביניים: עד ספטמבר 2007 היה שיעור הריבית בארה"ב 5.25% במשך יותר משנה. להחלטה של ברננקי להוריד את הריבית ב-0.5% קדמו 9 החלטות רצופות שבהן נותרה ריבית ה'פד' ללא שינוי, וזאת לאחר שהריבית הועלתה באופן מדוד ועקבי במשך 17 פעם, מיוני 2004 ועד יוני 2006.