במערכת המשפט מתנגדים להקמת בית דין כלכלי - אך שוקלים הקמת מחלקה כלכלית בתוך בתי המשפט

ראש רשות ניירות ערך, זוהר גושן, נפגש עם שר המשפטים, דניאל פרידמן, כדי לדון בעניין ; פרידמן אמר כי יבחן את הנושא

במערכת המשפטית שוללים הקמת בית משפט כלכלי מיוחד לדיני חברות אך שוקלים הקמת מחלקה לנושא בתוך בתי המשפט, כך נודע ל"גלובס".

באחרונה קיים יו"ר רשות ני"ע, זוהר גושן, פגישות בנושא עם ראשי המערכת המשפטית. גושן ומנכ"ל האוצר, ירום אריאב, נפגשו עם שר המשפטים, דניאל פרידמן, ועם מנהל בתי המשפט, משה גל. במהלך הפגישות דובר גם על אופציה למינוי שופטים בעלי אוריינטציה כלכלית לבתי המשפט.

לחצים מצד גופים נוספים

גושן מנסה לדחוף את נושא הקמת בית משפט מיוחד לנושאים אלה מאז כניסתו לתפקיד וכבר המליץ על כך בדו"ח שכתב, בנושא ממשל תאגידי. אולם נכון לעכשיו יש התנגדות במערכת המשפטית להקמת בית משפט לנושאים כלכליים. לעומת זאת, כאמור, נשקלת בחיוב אפשרות של הקמת מחלקה כלכלית באחד מבתי המשפט המחוזיים, שיהיו לה סמכויות ארציות. הכוונה שהמחלקה תוכל לדון בתיקים מכל הארץ.

במערכת המשפטית אומרים כי השיטה של הקמת בתי משפט לפי תחומים שונים קיימת במדינות הקונטיננט (אירופה הלא אנגלית). זאת בשונה מהשיטה האנגלו-אמריקנית. בצד זה, גם מספר השופטים במדינות הקונטיננט גדול בהרבה - פי שלושה ממספר השופטים בישראל. המשמעות של הקמת בית משפט מיוחד, אם כן, היא תוספת תקציבים ותוספת שופטים.

גורמים במערכת המשפטית אומרים כי לא ברור אם השיטה הזו היא דווקא השיטה המועדפת. "דווקא בקונטיננט לא כל כך מרוצים. מעבר לזה, בישראל לעומת הקונטיננט אין את הלוקסוס הזה, כי צריך להכפיל או לשלש את מספר השופטים", אומרים הגורמים.

כמו כן, הזכירו גורמים, מהלך כזה עשוי להביא להפעלת לחצים מצד קבוצות לובי נוספות. הלובי של המסים יבקש בית משפט מיוחד למסים, הרופאים ירצו בית משפט מיוחד לרשלנות מקצועית וכך הלאה.

לדברי גורמים במערכת המשפטית "האלמנט של המומחיות הוא טוב עד רמה מסוימת. אבל צריך ששופט גם יראה את התמונה הכללית. כיום יש התמחויות, אך החלוקה של השופטים היא פונקציונלית. בית משפט מיוחד מונע ניהול יעיל, כי אין יכולת לנתב את השופטים של אותו בית משפט לפי הצרכים של המערכת. אם יש מחר תיק פשע חמור שמצריך ניתוב שופטים מתחום אחר לתיק הזה, לא ניתן לעשות זאת כשיש בית משפט מיוחד.

"בכלל, לא ברור שייחוד בית משפט מיוחד לנושא מסוים היא הדרך הטובה ביותר. ניקח למשל את מערכת בתי הדין לעבודה: נעשתה בדיקה בנושא, והבדיקה הראתה שלא בהכרח המהלך של טיפול בדיני עבודה במערכת נפרדת הוא נכון. צריך רק להסתכל על משך הזמן שתיקים שוכבים שם", אומרים הגורמים.

השר בוחן

יחד עם זאת, במערכת המשפטית יש נכונות לשקול הקמת יחידה לטיפול בתיקים כלכליים, כאמור, בתוך בית המשפט הקיים. במערכת מבינים ש"תיק כלכלי לא יכול להתנהל במשך שנים. זו גזירה שהמשק לא יכול לעמוד בה. ברור שלא הגיוני שיחכו להכרעה בעניינים רגולציה במשך שנים על שנים".

דוברת שר המשפטים מסרה כי "השר בוחן בשלב זה את העניין".