העימות הבא עם ועד העובדים? חברת החשמל בוחנת קיצוץ במספר מחוזות החברה

על רקע ההרעה במצבה הפיננסי של חברת החשמל מוביל מנכ"ל החברה, עמוס לסקר תוכנית לאיחוד בין חלק ממחוזות החברה ; התוכנית היא לאחד את מחוזות הצפון וחיפה למחוז אחד ותבחן אפשרות לאחד את מחוז ירושלים עם מחוז הדרום או מחוז דן

על רקע ההרעה במצבה הפיננסי של חברת החשמל, הנהלת החברה החלה לגבש תוכנית לאיחוד בין חלק ממחוזות החברה, כך נודע ל"גלובס". זאת במסגרת השינוי הארגוני שאותו מוביל מנכ"ל החברה, עמוס לסקר.

לפי הערכות, מדובר על צמצום מספר המחוזות ל-2-3 מחוזות ארציים, לעומת 5 מחוזות כיום. הרעיון מאחורי האיחוד הוא שהמהלך ייצור יתרון לגודל במקטע החלוקה של חברת החשמל הגורם כיום להפסדים של מאות מיליוני שקלים בשנה, ויביא להתייעלות בחברה.

בשלב זה התוכנית נמצאת בעבודת מטה בהנהלה וטרם הובאה לאישור דירקטוריון החברה בראשות היו"ר מוטי פרידמן. יצוין כי איחוד המחוזות כבר נבחן בעבר אבל לא יצא אל הפועל בגלל התנגדות של ועד העובדים ובכירים בחברה שחששו מאובדן משרות ומוקדי כוח.

התוכנית היא ככל הנראה לאחד את מחוזות הצפון וחיפה למחוז אחד, ותבחן אפשרות לאחד את מחוז ירושלים עם מחוז הדרום או מחוז דן למרות הריחוק הגיאוגרפי. מחוזות הצפון, הדרום וירושלים מחולקים בחלוקת משנה לאזורים ותבחן אפשרות לבטל גם את החלוקה הפנימית.

התוכנית לאיחוד המחוזות עשויה לאפשר לחברת החשמל לצמצם חלק מכוח האדם במחוזות וזאת בעיקר בדרגי המנהלים, ובכך לחסוך בין השאר בהוצאות השכר. איחוד המחוזות אמור ליצור מבנה פונקציונאלי רזה יותר וממוקד יותר לחברת החשמל בעבודה מול לקוחות החברה.

כפי שפורסם באחרונה ב"גלובס", לסקר החל לגבש בתחילת השנה שינוי ארגוני מקיף בחברה שאמור לצאת אל הפועל במקביל ליישום הרפורמה. לסקר דחה באחרונה את הצגת השינוי הארגוני עקב ההתקדמות במו"מ בין העובדים לממשלה על השינוי המבני, אולם בישיבה פנימית של ההנהלה, הוא הבהיר כי השינוי הארגוני יקודם בלי קשר לרפורמה.

בנוסף לתוכנית לאיחוד המחוזות, השינוי הארגוני צפוי לכלול את תאגוד תחנות הכוח של חברת החשמל במבנה של 4 תחנות כוח מרחביות שיעבדו תחת חטיבת הייצור, שבראשות המשנה למנכ"ל, משה בכר. במקביל מסתמן, כי אגף ההולכה וההשנאה לא יהפוך בינתיים לחטיבה עצמאית, אלא ישויך לחטיבת הלקוחות, שבראשה עומד סמנכ"ל השיווק, יגאל בן אריה.

יצוין כי באחרונה מנעו לסקר ויו"ר החברה מוטי פרידמן את הדחתו של בן אריה מהתפקיד בגין אחריותו לאי הסדרים בקליטת עובדים במוקד 103, וזאת בניגוד לעמדת חלק מהדירקטורים.

גורמים בחברת החשמל אומרים כי לסקר ופרידמן מעוניינים שבן אריה, הנחשב כמקורב לראשי ועד העובדים, יסייע להנהלה להשיג את תמיכת העובדים בתוכנית לאיחוד חלק מהמחוזות.

מחוזות חברת החשמל אחראים על האספקה וחלוקה של החשמל לצרכנים, כולל חיבור מתקני הלקוחות אל רשת האספקה, קריאת מונים וגביית תשלומים. המחוזות רוכשים כיום חשמל מאגף ההולכה וההשנאה ואחראים לשיווקם לצרכנים.

במחוזות מועסקים כיום רוב העובדים בחברת החשמל, ולכן מקטע החלוקה נחשב כרווחי הרבה פחות ממקטע הייצור. מאחר ומקטע החלוקה אינו עומד ביעדי התשואה, הרשות לחשמל אינה מכירה כיום לחברת החשמל בחלק גדול מההשקעות במחוזות. בהיבט הזה, איחוד המחוזות אמור לאפשר לחברת החשמל להתייעל גם בהשקעות לחלוקת חשמל לצרכנים. תגובת חברת החשמל לא התקבלה.