כלכלני לאומי: רמת המכפילים הנוחה בשוק מעניינת למשקיעים לטווח ארוך

פועלים: מאי יהיה חודש מפתח בנוגע לכיוונה העתידי של הבורסה עם פרסום נתוני התמ"ג, הצריכה הפרטית ותוצאות החברות ברבעון הראשון ; בלאומי ממליצים להתחיל להסיט כספים מאג"ח צמודות קצרות לשקליות הקצרות ולהימנע מהשקעה באג"ח קונצרניות בדירוג נמוך

"חודש מאי צפוי להיות חודש מפתח בנוגע לכיוונו העתידי של שוק המניות המקומי, שכן יתקבלו בו נתוני החשבונאות הלאומית לרבעון הראשון, ובראשם נתוני הצמיחה והצריכה הפרטית". כך כותבים כלכלני בנק לאומי בסקירתם השבועית על שוק ההון המקומי.

בד בבד, מוסיפים בבנק, דו"חות החברות לרבעון הראשון שיפורסמו בשבועות הקרובים, יאפשרו לבחון כיצד התמודדו החברות עם ההאטה בכלכלה המקומית והגלובלית, ויאפשרו להעריך טוב יותר לאן פני השוק ברבעונים הקרובים.

"אמנם אפריל היה חודש חיובי, אולם גורמי הסיכון, שהעיקריים שבהם הם החשש מהאטה גלובלית ופגיעה ברווחי החברות, וכן התנודתיות העזה בשוקי ההון, עודם שרירים וקיימים, ואנו חוששים כי השפעתם על הבורסה טרם התפוגגה", מסבירים בבנק את היותו של חודש מאי צומת דרכים משמעותי.

בבנק מעריכים שגורמי הסיכון, שהתרבו בחודשים האחרונים בעיקר סביב שאלת ההאטה בעולם, עלולים להעיב על שוק המניות בטווח הקרוב, ועל כן ממליצים האנליסטים להמשיך בנקיטת מדיניות זהירה בתיק ההשקעות, ולהתמקד בענפים בסיסיים ודפנסיביים, כגון תקשורת, אנרגיה, כימיה ופרמצבטיקה.

אג"ח: מק"מ אטרקטיבי, גילונים פחות; באפיק השקלי מומלץ להתמקד בשחרים בעלי מח"מ קצר

לדברי הכלכלנים, עקום המק"מ הוסיף לתלילותו לנוכח התגברות החששות מפני עליית מדרגה באינפלציה העתידית. תשואת המק"מ אשר עמדה על 3.77% לפני כשבוע עלתה ל- 3.90%. בבנק סבורים כי המק"מ משקף את עליית הריבית העתידית, ולכן ממליצים על השקעה בו. אשר לגילונים סבורים בבנק כי על רקע צמצום תוספות התשואה שלהם מעל המק"מ, פחתה אטרקטיביות ההשקעה בהם.

שיפוע העקום השקלי שנותר גבוה יחסית בשילוב ציפיות אינפלציה גבוהות יחסית, מחזקים את הערכות האנליסטים כי האפיק השקלי אטרקטיבי בהשוואה לעקום הגלילים. בבנק סבורים כי ההשקעה בעקום השקלי צריכה להתמקד בשחרים בעלי מח"מ קצר- בינוני עד מח"מ של 4 שנים, אשר נסחרים בתשואה ברוטו של 4.4%-5.09% (עד שחר 2681).

בנוגע לצמודים הקצרים מעריכים האנליסטים כי ציפיות האינפלציה הגלומות בשוק מעט גבוהות בהתחשב בכך כי הערכות האינפלציה של הבנק ל-12 החודשים הקרובים עומדות על 3% בלבד. לאור האמור, נותנים האנליסטים עדיפות לאג"ח שקליות קצרות על פני אג"ח ממשלתיות צמודות קצרות, וברכיב הצמוד הקצר ממליצים להתמקד באגרות החוב הקונצרניות בדירוגים הגבוהים.

ציפיות האינפלציה בצמודים הבינוניים עומדות כיום על 3% בקירוב. לפיכך, לדברי האנליסטים, פחתה האטרקטיביות שלהם. אשר לאג"ח קונצרניות מדורגות, מניחים בבנק כי המשך הביקושים לאפיק הצמוד יקרין לחיוב על אפיק זה.

ציפיות האינפלציה הגלומות בצמודים הארוכים עומדות על 2.7% בקירוב, רמה סבירה המחזקת את כדאיות ההשקעה באפיק זה. לפיכך, ממליצים הכלכלנים על השקעה בצמודים הארוכים ומדגישים כי היא כרוכה בסיכון גבוה, ועל כן משקלם בתיק צריך להיות נמוך.

מט"ח: השקל יושפע בתקופה הקרובה מההאטה בישראל ומהיחלשות הדולר בעולם

בבנק מעריכים כי המסחר בדולר בשוק המט"ח הישראלי יושפע גם בתקופה הקרובה מהתפתחות המסחר בדולר ובשוקי המניות ברחבי העולם. עם זאת הם מציינים שהשפל בשער הדולר מקשה על פעולת החיזוי עוד יותר מתמיד.

"כעת נראה, כי השקל יושפע בתקופה הקרובה מגורמים מנוגדים", כותבים האנליסטים. מחד, הם מציינים, מתרבים הסימנים כי צמיחה הכלכלית בישראל מאיטה, ומזכירים בהקשר זה כי עד כה, הצמיחה הכלכלית הגבוהה בישראל משכה אליה משקיעים זרים רבים.

מאידך, הדולר צפוי להמשיך להיחלש בעולם, על רקע צפי להפחתת ריבית נוספת בארה"ב, בד בבד עם ההערכות כי בישראל תיתכן העלאת ריבית במהלך השנה. פער ריביות רחב מספק לשקל תמיכה.

בבנק ממליצים להחזיק מט"ח בתיק בשיעור של כ-10%, תוך פיזור בין מטבעות כגון דולר, אירו ורכיב קטן בדולר האוסטרלי והניו זילנדי, אשר נהנים מריבית גבוהה, אך גם בעלי רמת סיכון גבוהה.

כלכלני לאומי: רמת המכפילים הנוחה בשוק מעניינת למשקיעים לטווח ארוך

כלכלני בנק לאומי ממשיכים להעריך שבטווח הקצר צפוי המסחר בשוק המקומי להמשיך להתאפיין בתנודתיות רבה תוך קורלציה גבוהה עם השווקים הבינלאומיים.

בבנק מציינים כי רמת המכפילים הנוחה בשוק מעניינת ללקוחות בעלי אופק השקעה ארוך טווח. עבור הלקוח הסולידי ו/או למשקיע שיידרש לכספו בטווח הקצר ממשיכים הכלכלנים להמליץ לשמור על רמת החזקה נמוכה יחסית במניות, תוך התמקדות בענפים דפנסיביים.

אג"ח: ניתן להתחיל להסיט כספים מאג"ח צמודות קצרות לשקליות הקצרות

"לאחר עליות המחירים האחרונות, הריבית הריאלית המתקבלת באג"ח הצמוד הקצר היא אפסית עד שלילית", כותבים הכלכלנים, ומעריכים כי ניתן להתחיל להסיט כספים מאג"ח צמודות קצרות לעבר השקליות הקצרות.

האנליסטים מוסיפים כי לנוכח רמת חוסר הוודאות בשוק, לנוכח הסיכון הגבוה הכרוך בהשקעה על רקע התנודתיות במסחר העולמי, ולנוכח הצפי להעלאת הריבית, הם סבורים כי אין הצדקה להארכת מח"מ של הרכיב האג"חי בתיק.

אשר לאפיק הצמוד, בבנק מכנים את ההשקעה בו לטווח בינוני כ"מעניינת". באפיק זה, לדעת הכלכלנים, קיימת עדיפות להשקעה באג"ח בעלות טווח קצר לפדיון (מח"מ של 0-2 שנים).

בנוגע לאג"ח קונצרני מעריכים בבנק כי המיתון בארה"ב, המתבטא בהאטה כלכלית בעולם כולו וגם בישראל, מעלה את רמת הסיכון הטמונה בהן, ולפיכך ממליצים להימנע מהשקעה באג"ח המדורגות בדירוג נמוך.

מט"ח: השקל ימשיך להתחזק בטווח הקצר-בינוני

כלכלני לאומי מעריכים כי חוסנו הפיננסי של השוק המקומי, חשיפתו הנמוכה יחסית להשפעות הישירות של משבר האשראי העולמי וכן פער הריביות השורר בין המשק המקומי לאמריקני "לטובת" השקל, צפויים להמשיך ולתמוך במטבע המקומי בטווח הקצר-בינוני.

בהמשך, מציינים בבנק, מיצוי מגמת הפחתות הריבית בארה"ב ושינוי כיוון בכלכלה האמריקנית יביאו להתחזקותו של הדולר בעולם, כמו גם ביחס לשקל.