פורסם המכרז למנכ"ל לחברת הפחם; חברת החשמל תציב מועמד משלה

ל"גלובס" נודע כי דירקטוריון חברת הפחם החליט באחרונה על הקמת ועדת איתור לבחירת מנכ"ל חדש לחברה, במקומו של יעקב דנאי שצפוי לפרוש מהתפקיד

לאחר פסק זמן של מספר חודשים, החיפוש אחר מנכ"ל חדש לחברת הפחם יוצא לדרך. ל"גלובס" נודע, כי דירקטוריון חברת הפחם החליט באחרונה על הקמת ועדת איתור לבחירת מנכ"ל חדש לחברה, במקומו של יעקב דנאי שצפוי לפרוש מהתפקיד.

בהמשך למינוי ועדת האיתור, פרסמה חברת הפחם בשבוע שעבר את הבקשה להצגת מועמדות לתפקיד מנכ"ל החברה. בראש ועדת האיתור עומד הדירקטור אילן כהן, הנחשב כמקורב לשר התשתיות, בנימין בן אליעזר.

תפקיד מנכ"ל חברת הפחם נחשב לאחד מהיוקרתיים במשק החשמל בשל תקציבי הענק שמגלגלת החברה. כיום חברת הפחם היא חברה בת של חברת החשמל, שרכשה 74% ממניותיה בשנת 2004. חברת הפחם רוכשת מדי שנה 13 מיליון טון פחם לתחנות הכוח. תקציב החברה לשנת 2008 נאמד ב-4.5-5 מיליארד שקל.

כפי שפורסם, בחודשים האחרונים מתנהל מאחורי הקלעים מאבק סביב מינוי המנכ"ל הבא לחברה, זאת על רקע מתיחות הולכת וגוברת בין חברת החשמל לחברת הפחם. אחד המועמדים שהוזכרו לתפקיד מנכ"ל החברה הוא דוד ביטון, יו"ר הוועד הצפוני בחברת החשמל. בעבר נטען, כי מועמדותו של ביטון מקודמת על-ידי שר התשתיות, טענה שהוכחשה באופן גורף על-ידי לשכת השר ועל-ידי ביטון עצמו.

תנאי הסף במכרז כוללים דרישה לתואר אקדמי וניסיון של שש שנים לפחות בתפקיד ניהולי בכיר במגזר העסקי או הציבורי או בתחום עיסוקיה העיקריים של החברה.

הערכה היא שחברת החשמל תנסה למנות מועמד מטעמה לתפקיד מנכ"ל חברת הפחם, זאת מאחר והחברה היא בעלת המניות המרכזית. גורמים המקורבים לנושא ציינו, כי חברת החשמל מעוניינת שדירקטור מטעמה יכהן כיו"ר חברת הפחם, אולם בינתיים שר התשתיות טרם נענה לבקשה. יצוין כי כיום הנציג של חברת החשמל בדירקטוריון חברת הפחם הוא סמנכ"ל פרויקטים הנדסיים בחברה, יעקב (יאשה) חאין.

המתיחות בין חברת החשמל לחברת הפחם נוצרה בין השאר על רקע דו"ח ביקורת חמור שנחשף בתחקיר "גלובס" שהצביע על אי סדרים וליקויים בפעילות חברת הפחם. בין השאר חשף הדו"ח כי בכירים בחברה עברו ללא תקופת צינון לעבוד אצל ספקי פחם איתם היו בקשרי עבודה וכי מתווכים שונים בהם חבר מרכז ליכוד וקרובי משפחה של בכירים בחברת החשמל ניסו לתווך בעסקאות פחם.