D&B: כ-90% מהחברות הציבוריות בישראל מבוקרות ע"י 5 משרדי רוה"ח הגדולים

עפ"י דירוג דנס 100 של D&B, משרד ארנסט אנד יאנג קוסט פורר גבאי את קסירר מבקר את מספר החברות הציבוריות הגבוה ביותר - 263 ; במקום השני - משרד סומך חייקין KPMG המבקר 107 חברות ציבוריות

5 משרדי ראיית החשבון הגדולים בישראל מייצגים יחדיו כ-90% מהחברות הציבוריות בישראל. כך עולה מדירוג "דנס 100" של חברת המידע העסקי דן אנד ברדסטריט (D&B). הריכוזיות הזו אינה שונה מארה"ב, אגב, שם הרוב המוחלט של כ-1,000 החברות הגדולות מבוקרות ע"י ארבע הרשתות הגדולות הבינלאומיות ("הביג פור").

החלפת המקומות בין המשרדים זיו-האפט וקסלמן וקסלמן, בדירוג המשרדים הגדולים שפירסמה באחרונה D&B, לא באה לידי ביטוי בדירוג זה, המבוסס רק על מספר החברות הבורסאיות שכל משרד מבקר ביקורת סטטוטורית.

מעבר לכך, בכל הנוגע ל"ביג פייב" קיים מתאם מדויק בין גודל המשרד לבין מספר החברות שהוא מבקר. המשרד הגדול בישראל, קוסט פורר גבאי את קסירר (Ernst & Young) מבקר את מספר החברות הציבוריות הגבוה ביותר - 263, המהוות כ-37% מהחברות הציבוריות בישראל. מחצית מהחברות שהוא מבקר הן מתחום התעשייה, 22% הן חברות נדל"ן ובנייה ו-21% חברות השקעה ואחזקות.

במקום השני מדורג משרד סומך-חייקין KMPG, עם 107 חברות ציבוריות שאת דו"חותיהן הוא מבקר, המהוות כ-15% מהחברות הציבוריות. 27% מהחברות המבוקרות שלו הן מתחום התעשייה, 33% השקעות ואחזקות ו-19% מתחום הנדל"ן. סומך-חייקין מדורג במקום השני גם לפי מספר רואי החשבון (454).

במקום השלישי מדורג בריטמן-אלמגור-Deloitte, עם 99 חברות (14% מהחברות הציבוריות) ומייד אחריו מדורג משרד קסלמן וקסלמן PWC עם 98 חברות, המהוות 13% מהחברות הבורסאיות בארץ. בבריטמן-אלמגור שיעור דומה של חברות מתחום התעשייה והנדל"ן (32%) ו-19% מהחברות המבוקרות הן מתחום המסחר והשירותים. בקסלמן וקסלמן, לעומת זאת, 35% מחברות הן מתחום התעשייה, 32% חברות השקעה ואחזקות ו-26% עוסקות במסחר ושירותים.

יש לציין, שהדירוג אינו לוקח בחשבון את המיזוג שהתבצע באחרונה בין המשרדים בריטמן-אלמגור וזהר את זהר. אם מצרפים את החברות ששני המשרדים מבקרים גם יחד, התוצאה מקפיצה את בריטמן אל המקום השני.

את המקום החמישי בדירוג תופס משרד BDO זיו-האפט, עם 65 חברות ציבוריות המהוות כ-9% מהחברות. כ-26% מהן באות מתחום התעשייה, 25% חברות בתחום מסחר ושירותים ו-21% חברות בתחום הנדל"ן.

בחמישייה השנייה מדורגים בהתאמה משרד פאהן-קנה ושות' Grant Thornton, עם 23 חברות, ואחריו משרד זהר את זהר ושות' עם 15 חברות. בהמשך הדירוג ניתן לראות את משרד עמית חלפון עם 13 חברות, בייקר-טילי-אורן-הורוביץ ושות' עם 10 חברות, ליאון-אורליצקי ושות'Moore Stephens Israel עם 7 חברות ובמקום ה-11 ברזילי ושות' MSI International, אף הוא עם 7 חברות. משרדי רו"ח המבקרים פחות מ-7 חברות בורסאיות לא נכללו בדירוג.

דירוג

לדירוג המבוסס על מספר החברות המבוקרות יש בעיקר משמעות סימלית, בעיקר בישראל. מנכ"ל דן אנד ברדסטריט, ראובן קובנט, מדגיש כי עריכת ביקורת היא רק פן אחד מבין רבים בפעילויות פירמות רואי חשבון. לדבריו, בשנים האחרונות פירמות ראיית החשבון הגדולות הגדילו מאוד את מגוון השירותים שהם מעניקים, ומלבד העיסוק בביקורת של חברות הם מעניקים שירותי ייעוץ וניהול סיכונים, אסטרטגיה, מחקר, מיסוי ועוד.

עם זאת, הוא מציין, ניתן לראות קורלציה בין גודלו של המשרד ובין מספר החברות הציבוריות אותן הוא מייצג.

עדות להתרחבות העיסוק של הפירמות הוא מוצא במספר העובדים הכללי בחמש הפירמות הגדולות, העומד על 5,218 עובדים, כאשר מתוכם רק 35% הם רואי חשבון. קובנט מציין, שגם המתמחים מהווים כוח עבודה חשוב בפירמות הגדולות, כאשר ה"ביג פייב" מעסיקים יחד כ-1,648 מתמחים, המהווים כ-32% מהעובדים.

בענף ראיית החשבון לא מייחסים כמעט חשיבות לדירוג זה ומעלים כלפיו טענות רבות. בין היתר קובלים רואי החשבון על שהדירוג אינו לוקח בחשבון את שווי השוק של החברות המבוקרות. עוד טוענים, שהוא משווה "בין פיל ליתוש" משום ש"לא ניתן להשוות בין חברות ציבוריות קטנות לבין טבע למשל, ששווה כמעט את כל השוק".