הותר לפרסום: המדינה מבקשת לגבות עדות מוקדמת מתושב חוץ בפרשת אולמרט

(עדכון) - ביהמ"ש דחה את בקשת כלי התקשורת להסיר את צו איסור הפרסום על פרטי הפרשה ; המשטרה: "פרסום הפרשה דווקא בערב יום הזיכרון - פגיעה באינטרס הציבורי; אין אדם שהיה רוצה לשמוע דבר כזה דווקא היום"

בית המשפט המחוזי בירושלים התיר היום (ג') לפרסם כי המדינה ביקשה לגבות עדות מוקדמת מתושב חוץ, במסגרת חקירתה של פרשת אולמרט החדשה. זהות האיש אסורה לפרסום.

על אף שמדובר בעדות הנגבית לצרכי המשפט נגד ראש הממשלה, אהוד אולמרט (אם וכאשר), הדגישו הנשיאה מוסיה ארד והשופטים צבי זילברטל ומשה סובל כי "אין בכך כדי ללמד כי יוגש כתב אישום כנגד המשיבים, שהם ראש הממשלה ושולה זקן. מדובר בחקירה שהחלה בימים האחרונים, והבקשה מתבקשת נוכח הנסיבות הנידונות".

צו איסור הפרסום שהוטל על עצם הגשת הבקשה הוסר בהסכמת המדינה. בהמשך התקיים הדיון בבקשה החריגה לגבות את העדות המוקדמת, אולם החלטת השופטים לא התקבלה היום.

פרקליט המדינה, משה לדור, אמר בצאתו מבית המשפט: "החקירה נמצאת בשלב שבו שום החלטה והנחה של הציבור לא תהיה נכונה ומבוססת, משום שהעוסקים בפרשה טרם ביססו את הערכתם עליה, ולא ראוי שהתקשורת תעשה זאת עבור הציבור".

החוק מאפשר לגבות עדות מוקדמת אם יש יסוד סביר להניח שלא ניתן יהיה לגבותה במהלך המשפט, משום שהעד הוא אדם המתגורר בחו"ל, חולה העשוי למות לפני המשפט או אדם שיש חשש שיניאו אותו מלמסור עדות על-ידי טובות הנאה או איומים. ככלל, העדות תיגבה בפני התובע והחשוד, שרשאי לחקור אותו בחקירה נגדית, ומשקלה הוא כמשקל עדות שנגבתה במשפט.

בתוך כך נחקרה היום שולה זקן בפעם השלישית ביאח"ה, וככל הידוע גם הפעם שמרה על זכות השתיקה. היא נתונה במעצר-בית עד יום ו'.

פרקליטה של זקן, עו"ד מיכה פטמן, התייחס לשמועות שתשמש עדת מדינה נגד אולמרט: "חד משמעית, לא היתה פנייה של הפרקליטות ששולה זקן תהיה עדת מדינה", אמר. עם זאת, מתשובתו לא ניתן ללמוד אם זקן לא הציעה עצמה כעדת מדינה.

בנוסף, בית משפט השלום בתל-אביב דחה היום את בקשת כלי התקשורת להסיר את צו איסור הפרסום על פרטי הפרשה. התנגדותה של נציגת המשטרה לא נבעה רק משיקולים חקירתיים: "פרסום הפרשה כשאין ספק באשר לחומרתה, דווקא בימים אלה - ערב יום הזיכרון, יש בו פגיעה באינטרס הציבורי", טענה. "אין אדם שהיה רוצה לשמוע דבר כזה דווקא היום".

השופט דניאל בארי דחה את הבקשה לאחר שנתן דעתו "לפעולות חקירה חשובות ודחופות שיבוצעו בימים הקרובים, ולאפשרות של פגיעה ממשית בחקירה אם הצו בשלב זה יצומצם".