כחול ולבן - זה הליקר שלי

בארץ שבה המסים על ייצור משקאות אלכוהוליים גבוה ביותר, לא מייצרים הרבה משקאות מסוג זה. אך כהיל אחד מוצלח עושה היסטוריה ומביא כבוד לשוק הישראלי. לקראת יום העצמאות קבלו אותו במחיאות כפיים, ליקר "סברה"

בשנת 1963 החליט אדגר ברונפמן, בעליה של חברת סיגראם הקנדית, אז חברת המשקאות החריפים מהגדולות בעולם, להגשים את חזונו, לייצר ליקר ישראלי איכותי ולהפיץ אותו ברחבי העולם לצד מותגים מפורסמים שאותה מפיצה חברתו. כדי ליצור לליקר זיקה לישראל הוא יוצר מפרי הצבר ושמו נקרא סברה, הצורה האנגלית לכינוי יהודי יליד ישראל. בקבוק מיוחד נבחר, העתק של בקבוק יין פניקי עתיק בן 2000 שנה, שמוצג במוזיאון תל-אביב. אך אבוי, הליקר לא נחל הצלחה מרובה וטעמו לא עבר את מבחני הטעימה. ברונפמן לא התייאש ורעיון חדש, שהוכיח את עצמו כמצוין בהמשך, נולד. טעמו של הליקר שונה לליקר שוקולד תפוז, שילוב טעמים ייחודי שלא היה קיים עד אז בעולם המשקאות החריפים. הליקר יוצר על-ידי מיצוי והשריה של פולי קקאו קלויים ותפוזוני קומקוואט טריים באלכוהול. הבחירה מסתבר, הייתה מוצלחת ביותר והליקר הפך למוכר ולאהוב.

בשנת 1985 הושק ליקר סברה נוסף, והפעם בטעם קפה. הליקר נחל הצלחה מיידית ועמד בכבוד רב בטעימות בינלאומיות עיוורות לצד מותגי ליקר קפה אחרים בעולם כמו, קלואה וטיה-מריה. את הסברה קפה ייצרו על ידי מיצוי של פולי קפה איכותי קלוי באלכוהול טבעי.

עולה חדש

בשנת 1990 החלו יקבי כרמל לייצר את שני הליקרים עבור חברת סיגראם. בתחילה יוצרו הליקרים ביקב שבזכרון-יעקב, ומאוחר יותר עבר הייצור ליקב בראשון-לציון. בשנת 2003, כאשר נמכר ענק המשקאות סיגראם לדיאג'יו ולפרנו ריכארד, הזדרזו לרכוש מהם יקבי כרמל את המותג סברה. כרמל ניצלה את ההזדמנות וקנתה את הזכויות למתכון ולשם "סברה". כיום נמצא המותג בבעלות משותפת של כרמל ושל Royal Wine Corp האמריקנית.

בשנת 2006 הצטרף לשני ליקרי הסברה בן משפחה חדש, גרנד סברה. הגרנד סברה הוא ברנדי תפוזים בסגנון הגרנד מרנייה המפורסם. הוא מיוצר על-ידי השריית תפוזוני קומקוואט טריים בברנדי 777 של יקבי כרמל המיושן שלוש שנים בחביות עץ אלון ששימשו קודם לכן להתיישנות יין.

המלצת השבוע

סברה שוקולד תפוז:

הצבע ענברי כהה, כצבע התה. בארומה התפוזים בולטים יותר כשהשוקולד נמצא ברקע, והפוך בפה, טעמי שוקולד מתוק מריר במרקם קטיפתי ורמז עדין של תפוזים ברקע. הסיומת מתוקה שוקולדית עם מעט מרירות נעימה של התפוזים.

מומלץ לשתות כליקר אחרי ארוחה, מקורר היטב או עם קרח. מוסיף בבישול או בקוקטיילים. יהווה תוספת מצוינת לקינוחים מבוססי שוקולד או גלידה. 30% אלכוהול. מחיר: 90 שקל.

סברה ליקר קפה:

צבע חום מהגוני כהה. ארומות של קפה קלוי עשיר. טעם משיי, חלק, טעמי קפה קלוי וטיפת וניל, גוף בינוני ומאוזן.

להגיש עם קרח, או עם קפה. מצוין להכנת הקוקטיילים רוסי שחור או לבן. ילווה יפה קינוחי שוקולד. 30% אלכוהול. מחיר: 90 שקל.

גרנד סברה:

צבע ענברי כתום עמוק וניחוחות עדינים של פרי הדר המשתלבים בארומות הברנדי הנעימות לצד רמזים לווניל ולעץ אלון ברקע. המרקם בפה קטיפתי ורך והסיומת ארוכה ונעימה.

מומלץ גם בתוספת קרח וגם כליקר נקי בכוס ברנדי כדז'סטיף שלאחר הארוחה.

מעולה למנות קלאסיות צרפתיות כמו קרפ-סוזט או ברווז בתפוזים. 40% אלכוהול. מחיר: 120 שקל.