בעקבות מחלוקת עם שר התקשורת: דואר ישראל מאיימת לפטר עובדים ולקצץ 10% משכר הבכירים

אבי הוכמן: "חברת דואר ישראל עומדת בפני קריסה, ואנו מצרים על כך שהעובדים משלמים את מחיר התנהלות הממשלה"

חברת דואר ישראל מאיימת לפטר באופן מיידי 150 עובדים ולא לקלוט 700 עובדי קבלן נוספים שאמורים היו להיקלט בקרוב כעובדים מן המניין, בשל מחלוקת עם שר התקשורת, אריאל אטיאס. בחברה מאיימים עוד כי יאלצו לקצץ כ-10% משכר הבכירים ולצמצם את תקציבי השיווק, זאת משום שקצב ההפסדים לשנת 2008 עומד על 90 מיליון שקל, לעומת הצפי המוקדם להפסד של 40 מיליון שקל בלבד.

בחברה טוענים כי אטיאס עדיין לא קידם את הסיכומים בין חברת הדואר, ההסתדרות ומשרדי האוצר והתקשורת, בנוגע לרשת ביטחון שתבטיח את איתנותה הפיננסית של החברה. סיכומים אלה הושגו כבר לפני כשנה, בעקבות כניסת שוק הדואר הכמותי (עסקי) לתחרות מלאה. במסגרת כללי התחרות שנקבעו, הוחלט כי דואר ישראל תנהיג תעריף קבוע של 89 אגורות למעטפה, בעוד שיתר החברות יכולות לנקוב בתעריפים נמוכים יותר. רשת הביטחון אמורה הייתה לפצות את חברת הדואר על אפליה זו, בין היתר באמצעות העלאת תעריפים בשוק הפרטי, כגון גביית עמלות הפקדה בבנק הדואר. בנוסף, מבקשים בחברה להעלות את התעריפים הנגבים מהמוסד לביטוח לאומי ומחברת החשמל, בגין העברת תשלומי הקצבאות וגביית תשלומי החשמל (בהתאמה).

בדואר ישראל טוענים כי במשרד התקשורת אמורים היו כבר בקיץ שעבר לנסח תקנות לרשת הביטחון ולהביא אותן לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת. ואולם, גורמים המעורים בנושא טוענים כי "אטיאס מעדיף להצטלם בכל מה שקשור לתוכנית ניידות המספרים והשקת טכנולוגיות חדשות, ולא במה שקשור להעלאת תעריפים". הגורמים טוענים עוד כי אטיאס צריך להפנים שחברה ממשלתית המחויבת לתחרות, לא יכולה להתנהל עוד כרשות שהעניקה שירותים מסובסדים. כפי הנראה, בדואר ישראל מנסים לחשק את אטיאס במיוחד על רקע זהותו כאיש ש"ס, שלא יכול להרשות לעצמו להצטייר כמי שהביא לפיטורי מאות עובדים. "חברת דואר ישראל עומדת בפני קריסה ואנו מצרים על כך שהעובדים משלמים את מחיר התנהלות הממשלה. התרענו בפני משרד התקשורת פעמים רבות על הקשיים המצטברים והגירעון הצפוי, אך לצערי זעקתנו לא נשמעת", אמר היום מנכ"ל החברה, אבי הוכמן.

איומי חברת הדואר עשויים להביא לחזית נוספת מלבד זו של אטיאס, הפעם מצד יו"ר ההסתדרות, עופר עיני. האחרון חתום על הסכם קיבוצי מול הנהלת הדואר בראשות המנכ"ל אבי הוכמן, שלפיו מרבית עובדי הקבלן בחברה יקלטו כעובדים מן המניין. גורמים בדואר טוענים כי מאות מן העובדים הכלולים בהסכם עם ההסתדרות עשויים שלא להיקלט בפועל, וכי גם אלה שכבר נקלטו יכולים לקבל מכתבי פיטורים. בהסתדרות מצדדים בדרישת החברה להבטחת איתנותה הפיננסית, אולם מאותתים כי לא יסכימו לשבירת ההסכם לקליטת העובדים. במכתב ששלח היום הוכמן לעיני וליו"ר ועד העובדים בחברה, ברוך ויצמן, מופיעות גזירות נוספות מצד ההנהלה, בהן צמצום תקציבי הרווחה, הפחתת שעות נוספות לעובדים, אי תשלום מענקי עידוד בחופשה, אי העסקת ילדי עובדים בקיץ ועוד.

במשרד התקשורת לא התלהבו היום, בלשון המעטה, מהודעת דואר ישראל: "למרות שענף הדואר נפתח לתחרות כבר לפני שנה, וחרף התחזיות הקודרות של מנהליה בתחילת אותה שנה, חברת הדואר דיווחה על רווחים בסך 40 מיליון שקל בסוף שנת 2007. עד כה לא הועברו לידינו נתונים רשמיים המצביעים על הפסדים בשנה הנוכחית, ובכל אופן אנו עוקבים מקרוב אחר ההתפתחויות בשוק", אמרו בהנהלת המשרד.

"אנו מצפים מההנהלה שתדע לכלכל צעדיה בתבונה ותשתמש בהטבות שהעניק לה הרישיון החדש, במסגרתו אישר משרד התקשורת לחברה לספק 28 שירותים נוספים ובכלל זה שירותים לבנק הדואר. למשרד התקשורת לא ברורה הסיבה שבעטיה החברה נמנעת מלספק, כבר היום, את השירותים הנוספים אשר נועדו לשמור על איתנותה הפיננסית", הוסיפו במשרד התקשורת. בעניין זה אמרו בדואר ישראל כי לא ניתן היה להשיק את השירותים החדשים בכל 700 הסניפים של הדואר בפרק הזמן הקצר מאז ניתן לה הרישיון בינואר האחרון.