הסוסים של טרישה נשארו באורווה

מה יש לנגיד הבנק האירופי בכיס שאין לברננקי, שמאפשר לו שלא לגעת בריבית

רון אייכל הוא כלכלן ואסטרטג ראשי בבית ההשקעות מיטב

בשבוע שעבר הודיעו הבנק המרכזי האנגלי (BOE) והבנק המרכזי של האיחוד האירופי (ECB) שיותירו את הריביות המוניטריות במשקן ללא שינוי - בשיעור 4.0% באירופה ו-5.0% באנגליה.

במסיבת העיתונאים של הבנק המרכזי האירופי, מייד לאחר ההכרזה על שיעור הריבית, אמר נגיד הבנק, ז'אן קלוד טרישה, כי הריבית לא צפויה לרדת בתקופה הקרובה.

הסיבה המרכזית לכך שהריבית האירופית לא מקוצצת, בדומה לאמריקאית, היא האינפלציה. ההתייקרות במחירי המזון והסחורות הביאו לעליית מחירים בגוש האירו בשיעור3.6% ב-12 החודשים האחרונים. שיעור התייקרות של המחירים לצרכן בגוש האירו ניצב מעבר לגבול העליון של טווח שיעור האינפלציה הנחשב למציאות של מחירים יציבים, שהוא 3%.

בנוסף לכך, עלה מחיר התשומות ליצרנים בשנה האחרונה בשיעור חד אף יותר - 5.7%. ניתן לצפות כי, חלק מן ההתייקרויות של היצרנים תגולגלנה על הצרכנים.

גם משוק העבודה של גוש האירו ניכרים סימנים ללחצים אינפלציוניים. בגרמניה, הכלכלה האירופית הגדולה ביותר, נרשמה עלייה של 3.3% בשכר בשנה שחלפה. עלייה זו, הייתה המהירה ביותר ב-12 השנים האחרונות ומאששת את החשש האינפלציוני של הבנק המרכזי של הגוש.

באנגליה, הפחיתו את הריבית שלוש פעמים מאז דצמבר 2007 והשבוע הותירו אותה ללא שינוי. גם שם האינפלציה נמצאת מעבר לרמה הרצויה שהיא 2%. ב-12 החודשים האחרונים עלה מדד המחירים לצרכן בשיעור 2.5%.

אני צופה שבחודשים הקרובים לא תהיה התמתנות משמעותית של האינפלציה, לא בגוש האירופי ולא באנגליה. התייקרות מחירי המזון בעולם, מוצרי האנרגיה והלחצים האינפלציוניים הנובעים מעליית השכר, לא יאפשרו זאת.

הריביות המוניטריות הנהוגות בגוש האירו ובאנגליה הן ניטרליות לכלכלה ובהחלט לא מרסנות. לפיכך יהיה קשה לנגידים, ובמיוחד לאירופי, להפחית את שיעור הריבית, ולמעשה לעודד בכך את האינפלציה, מן הזוית המוניטרית.

לעת עתה, הצמיחה הכלכלית משחקת לידיו של נגיד הבנק המרכזי האירופי, טרישה. בשבוע הקרוב צפויים להתפרסם נתוני הצמיחה לרבע הראשון של 2008 בכלכלות המרכזיות האירופיות.

הכלכלה הגרמנית צפויה לצמוח בשיעור נאה של 2.8% וגוש האירו בשיעור 2.0%. כלומר, ריבית בשיעור 4.0%, בהחלט הולמת צמיחה בדומה לפוטנציאל האירופי, העומד על 2%.

עם זאת, במבט קדימה להמשך 2008, נראה כי הפעילות בכלכלה האירופית תיחלש. בהערכה זו תומכים מדדי האמון והאינדיקטורים המובילים.

בשל נתונים אלה, אפשר היה לצפות כי בכדי להקדים תרופה למכה, יש להפחית את גובה הריבית בשיעור חד.

מדוע, עם כך, טרישה מרשה לעצמו להשאיר את הסוסים המוניטריים באורווה ולא מורדית את הריבית בעוד ברננקי כבר שחרר כמעט את כולם והצניח את הריבית בכלכלתו לשפל של חמש שנים?

הסיבה פשוטה: לפי תחזיות הבנק המרכזי באירופה וגם של קרן המטבע הבינלאומית, ההאטה באירופה בשנים 2008 ו-2009 תהיה מצומצמת. בכל אחת מהשנים יסתכם אבדן צמיחה בכמחצית האחוז, לעומת פוטנציאל הצמיחה. כלומר, במקום צמיחה של 2%, שהיא הפוטנציאל, הגוש האירופי יצמח בכ-1.5%. וזאת בהשוואה לאבדן צמיחה עצום בשיעור 2.5% שצופים למשק האמריקני בכל אחת בתקופה זו.

לפיכך, טרישה מביא, ודי בצדק, את המאבק באינפלציה לחזית. אם האינפלציה תראה סימנים ברורים של התמתנות או שהכלכלה תציג האטה חריפה ממה שצופים כרגע, אז תפתח הדלת להפחתה. אני סבור שלכל המוקדם היא עשויה להתרחש, ברבע האחרון של 2008.