עובד UBS לשעבר מואשם בארה"ב בסיוע להעלמת מס שביצע קבלן אמריקני

הרשויות בארה"ב טוענות כי שני בנקאים, אחד מהם עובד לשעבר של הבנק השווייצרי, סייעו למיליארדר אמריקני להשתמט מתשלום מס הכנסה בגין נכסים בשווי של כ-200 מיליון דולר שהופקדו בחשבונות בשווייץ ובליכטנשטיין

הרשויות בארצות-הברית טוענות כי שני בנקאים, אחד מהם עובד לשעבר של הבנק השווייצרי UBS, סייעו למיליארדר אמריקני להשתמט מתשלום מס הכנסה בגין נכסים בשווי של כ-200 מיליון דולר שהופקדו בחשבונות בנק בשווייץ ובליכטנשטיין.

ברדלי בירקנפלד, מריו סטגל ו"אנשים אחרים שזהות חלקם כבר ידועה" כלולים בכתב האישום שנחשף אתמול (ג'), ושבו נטען כי היו מעורבים בקשירת קשר להונות את אוצר המדינה האמריקני החל משנת 2001, באמצעות שורה של מעשי מרמה, ביניהם זיוף מסמכים, הקמה של חברות קש והשמדה של רישומים בנקאיים.

"פייננשל טיימס" גילה כי בירקנפלד, שהופיע אתמול (ג') בבית המשפט, הועסק בעבר במחלקת הבנקאות הפרטית של UBS בז'נבה, ומעורב בסכסוך משפטי עם הבנק לגבי תנאי העסקתו ותגמוליו. בכתב האישום נאמר שהוא אזרח ארצות-הברית שמתגורר בשווייץ מאז 1996.

בעבר היה בירקנפלד אחד מחברי הצוות בראשות מרטין ליכטי, אחד הבנקאים הפרטיים הבכירים ביותר ב-UBS. לפי פרסום קודם ב"פייננשל טיימס", ליכטי הוא אחד מהאנשים שנעצרו לאחרונה בידי הרשויות האמריקניות החוקרות חשדות ש-UBS סייע ללקוחות אמריקניים להשתמט מחבויות מס בארצות-הברית.

ליכטי, שמתגורר בציריך ועומד בראש יחידת הבנקאות הפרטית הבינלאומית של UBS ביבשת אמריקה, נעצר כעד מהותי במהלך ביקורו במיאמי באפריל, אך לא הוגש נגדו כתב אישום.

סטגל, תושב ליכטנשטיין, הוא בעליה של חברה בשם ניו-הייבן טראסט קומפני. לפי הנטען בכתב האישום, בירקנפלד וסטגל סייעו לקבלן בנייה אמריקני, שהיה שותף בקשירת הקשר ושנגדו לא הוגש כתב אישום, להשתמט מתשלום מסים בארצות-הברית בגין הכנסות שהניבו לו נכסים מחוץ לגבולות ארצות-הברית בשווי של כ-200 מיליון דולר.

קבלן הבנייה הוא איגור אולניקוף, מייסד אולם פרופרטיס בניופורט ביץ', קליפורניה. בדצמבר האחרון הודה אולניקוף בהגשת דו"חות מס כוזבים, והסכים לשלם סכום של 52 מיליון דולר בגין מסים שלא שילם בעבר.