חללית אינטראקטיבית ב-399 דולר בלבד

אפל הצליחה ליצור תחושת מחסור ל-Iphone בשוק האמריקני - ובכך גאונותה

אני משקיפה על ניו יורק מקומה 24 בהילטון צ'לסי. ברקע חדשות ואני מנסה להבין את סדרי העדיפויות של הצופה האמריקני.

זה לא שחשבתי למצוא כאן דיווח חדשותי על אשקלון, ידוע שאמריקאים מעדיפים גודל ורעידת אדמה בסין מרשימה יותר את דסק חדשות החוץ בתפוח הגדול. חשוב לשדר סינים חסרי אונים לאמריקנים, כאלה שלא באמת מאיימים על הכלכלה האמריקאית. הם נלחמים ברעידות אדמה לכמה שניות, אז אפשר לשדר שהכלכלה האמריקאית ניצלה.

מה כן מעניין את הצופים האמריקנים? זה פשוט. מחסור ב-Iphone בחנויות.
אפשר למצוא את זה בכל עיתון בדף הראשי. זהו גם אייטם פותח בכל מהדורת חדשות. אפילו המלצר באחת המסעדות המוערכות בניו יורק ראה אתמול iphone על השולחן והסביר לנו כמה קשה המחסור בחנויות. לא, לא קל להיות אמריקני. לא קל לעכל כל כך הרבה קמפיינים שיווקיים בו זמנית. אף כי לעיתים נראה שהאמריקני בולע הכל בשמחה.

"USA Today" דאג לפרסם בעמוד הראשון שלו היום את הידיעה הבאה: "רוצים iphone? נראה שתצטרכו לחכות. חנויות החברה הודיעו כי שני המודלים אזלו, האם זה מרמז כי מודל חדש עומד לצאת בקרוב?"

דוברת אפל, נטלי קאריס אמרה כי "אנחנו כרגע במחסור במלאי", אך סירבה לומר מתי ישתנה המצב.

אפל הצליחה לייצר שמועות לפיהן תחשוף בכנס מפתחים בסאן פרנסיסקו, ב-9 ביוני, את הדגם החדש של iphone. שמועות הן דבר מצוין. בכל ידיעה מופיע פרשן שתפקידו להרגיע את הציבור כי המוצר עליו עובדת החברה יהיה טוב יותר, חכם יותר ושבאופן כללי שווה לחכות. לעיתים נשמע כאילו האמריקאי הממוצע מחכה לקבל ביוני חללית אינטראקטיבית ב-399 דולר בלבד.

וכן, בכל סיקור מופיעים נתונים אובייקטיבים לפיהם סטיב ג'ובס צפה מכירות של 10 מליון מכשירים ב-18 החודשים הראשונים ואילו עד היום, 11 חודשים בלבד לאחר מכן, נמכרו כבר 5.4 מיליון מכשירים.

עם כל פרסום שכזה אני מנסה להבין איפה מתחבאים 4.6 מיליון מכשירים, כי ברגע שנמצא אותם אולי ייפתר המחסור שמזין כל-כך הרבה מהדורות חדשות כאן.

אני זוכרת את האסטרטגייה השיווקית של החדרת "פסק זמן" לשוק הישראלי . תרגיל מבריק. בדיוק כמו שוודי אלן הסביר לנו שלא ירצה להיות חבר במועדון שיהיה מוכן לקבל אותו, כך יעדיף הלקוח מוצר שלא יוכל למצוא אותו. מי שבחר את אסטרטגיית החדירה לשוק של "פסק זמן" החליט ליצור מחסור. ולייצר נדירות בשוק שבו יש כבר הכל, זו הברקה; הברקה ששודרגה על ידי אפל לרמת גאונות מבית היוצר של סטיב ג'ובס.

אפל מתחרה בשוק תחרותי במיוחד. Iphone הנו מוצר מוצלח, עם לא מעט בעיות. אחת החוזקות של המוצר הוא נכסיות המותג שלו. החוויה של מי שאוחז בiphone חשובה לא פחות מהמוצר בו הוא אוחז. אם להרגשה הזו תתלווה גם תחושת נדירות, הרי שאפל שדרגה את מיתוג החברה והמוצר בתרגיל מבריק אחד.