הקבלנים דורשים מוועדת הכלכלה להצמיד את מכרזי הבנייה למחירי הברזל

"אם דרישתנו לא תענה, מחירי הדירות יקפצו ב-30 אלף שקל"

קבלני בניין דורשים מהממשלה להשתתף במימון העלייה במחירי הברזל והפלדה ולהוריד את המכס כדי למנוע התמוטטות של חברות נדל"ן. בדיון מיוחד בוועדת הכלכלה של הכנסת הקבלנים איימו כי אם דרישתם לא תענה, מחירי הדירות יקפצו ב-30 אלף שקל ובנוסף, הממשלה תישא באחריות לאיכות ירודה של הבניינים החדשים ולעצירת פרויקטים.

הוועדה בראשות ח"כ גלעד ארדן דנה במשבר בענף עקב העלייה החדשה במחירי הברזל. יוסי גורדון, מנכ"ל התאחדות הקבלנים, אמר בדיון כי מחירי הברזל זינקו בחצי השנה האחרונה ביותר מ-50%.

"מחיר טון ברזל עומד כיום על 4,900 שקל לעומת 3,018 שקל בלבד בתחילת 2008. מדד תשומות הבנייה למגורים וגם מדד תשומות הסלילה, אינם משקפים נאמנה את עליית מחירי התשומות בעולם".

לדוגמא אומרים הנציגים כי בעוד מדד תשומות הבנייה עלה מתחילת השנה בשיעור של 1.6%, הרי סעיף הברזל במדד זה עלה בשיעור של 25%. נציגי התאחדות הקבלנים

מנתונים שהוצגו בדיון עולה, כי חברת דניה סיבוס הפסידה 146 מיליון בסלילת כביש 431. נציג חברת נתיבי איילון ציין כי מבדיקה שערכה החברה עולה כי בכל פרויקט של החברה נגרמו לקבלנים המבצעים הפסדים של 10 מיליון שקל.

הקבלנים ביקשו להצמיד עלויות פרויקטים חדשים לסעיפי משנה במדדים השונים של הלמ"ס (כמו ברזל), במקום הצמדתם כיום למדד תשומות הבנייה או הסלילה, ביטול המכס על ברזל ופיצוי מהממשלה על פרויקטים לאומיים.

נציגי האוצר הסתייגו מדרישות הקבלנים. גבי דוד נציג החשב הכללי טען שהחוק לא מאפשר להגמיש את עלויות המכרזים בהתאם להתייקרות התשומות, אבל הוא מקווה לשיפור במצב לאחר שייקבע לפחות מדד תשומות הסלילה, שגיבושו החל מזמן ב"תהליך מייגע".

בנוסף, ביטול המכס על ברזל נמצא בימים אלה בדיונים ושר האוצר יידרש להכריע בעניין בקרוב.

יו"ר הוועדה ח"כ ארדן קרא לחשב הכללי לפעול להצמדת חוזי הבניה הממשלתיים לעליית מחירי התשומות, או לפצל את מרכיב ההתייקרויות לחוזים נפרדים. עוד קרא לממשלה להפוך את המדד הרשמי של תשומות הבניה לריאלי בהתאם למחירי השוק.