ועדת השרים לחקיקה צפויה לאשר היום הצעת חוק להצמדת קצבאות הזקנה לשכר הממוצע במשק

הצעת החוק נתמכת על-ידי כל סיעת העבודה, יו"ר ההסתדרות עופר עיני והסתדרות הגמלאים בישראל

ועדת השרים לענייני חקיקה צפויה לאשר היום את הצעת החוק הפרטית של ח"כ אורית נוקד (עבודה), המציעה לתקן את חוק הביטוח הלאומי ולהצמיד את קצבאות הזקנה לשכר הממוצע במשק, במקום למדד המחירים לצרכן. כפי שהוחלט בחוק ההסדרים לשנת 2003-2004, קצבאות הזקנה מוצמדות למדד המחירים לצרכן, על אף שגמלת הזקנה משולמת על בסיס הפרשות לביטוח הלאומי מתוך שכר המבוטח שמשוקלל לתוך השכר הממוצע במשק. הצעת החוק נתמכת על ידי כל סיעת העבודה, יו"ר ההסתדרות עופר עיני והסתדרות הגמלאים בישראל.

שר הרווחה והשרותים החברתיים יצחק הרצוג, הממונה על חוק הביטוח הלאומי, הביע תמיכה נמרצת בחוק. לדבריו, הוא ועמיתיו שרי העבודה בועדת השרים מתכוונים לתמוך בהצעה, והוא מקווה שכך יעשו יתר השרים, כולל שרי מפלגת הגמלאים. לדברי השר הרצוג, על-פי נתוני המוסד לביטוח לאומי הצמדת הקצבאות למדד כפי שהנהיג בשנת 2003 שר האוצר דאז בנימין נתניהו, גרמה לשחיקה משמעותית של הקצבאות על ציר הזמן.

הרצוג ציין כי בין הגורמים השונים המעורבים ובהם הסתדרות-העובדים, משרד הרווחה והמוסד לביטוח לאומי קיימת תמימות דעים בדבר הצורך להגיע למתווה רב-שלבי מוסכם להצמדת קצבאות הזקנה לשכר הממוצע, לאחר שהחוק יעבור בקריאה טרומית במליאת הכנסת

עם זאת, נוקד אמרה היום כי גם אם לא תאושר הצעת החוק בוועדת השרים לענייני חקיקה, היא תעלה את הצעתה להצבעה במליאת הכנסת ביום רביעי הקרוב לקריאה טרומית גם ללא תמיכת הממשלה. לדברי נוקד, "בקווי היסוד של הממשלה מובטח להפנות לקשישים ולגמלאים את מיטב ומירב המשאבים בהתאם למצב הכלכלי ועם זאת, מזה שנים, המצב התקציבי טוב, ישנם עודפים גדולים, שיעור הצמיחה במשק מרשים ביותר ואילו רק מצבם של הקשישים הולך מדחי אל דחי". נוקד הוסיפה כי "הדעת לא סובלת שהקצבאות כיום כה נמוכות עד שקשישים רבים נאלצים לבחור בין תרופה לפרוסה".