אגוד: "היום כבר נמנעים בשוק מלקבוע תחתית לדולר; בהחלט ייתכן שנראה אותו מגיע ל-3 שקלים"

"המשק אמנם ייצר נתונים חזקים מאד, אך אלה נתוני מגמה, שהושפעו מאד מרכישת מכוניות במהלך הרבעון הראשון בו חלה ירידת מחירים" ; לטענתם, הממשלה מתכננת לגייס ביוני 500 מיליון ש' לעומת פידיון של 3 מיליארד ש' באפיק הצמוד - מה שיחזק את האפיק במח"מ הקצר והבינוני

"לדעתנו, התנודתיות בשווקים תימשך, בשל עליית מחירי האנרגיה והלחצים האינפלציוניים החזקים בעולם. אנו ממשיכים להמליץ להיזהר ולהיצמד לסקטורים הדפנסיביים, כמו המזון הבריאות והטבק ולהעדיף מניות ערך. יש מקום להפנות חלק מהמשאבים גם לכיוון האג"ח הזרות, שבצד הכנסה קבועה, עשויות אף לספק הזדמנויות ליצירת רווחי הון כתוצאה מפתיחת המרווחים". כך כותבים כלכלני בנק אגוד בסקירתם השבועית.

אשר לאפיק הצמוד, הכלכלנים מציינים כי בבחינת ההנפקות של חודש יוני, ניתן להיווכח שהממשלה מתכננת גיוס של 500 מיליון שקל באפיק זה, אך בחודש הקרוב צפויים להיפדות כמות של למעלה מ-3 מיליארד שקל ערך נקוב של אג"ח צמודות אשר רובן לא סחירות. הדבר צפוי לחזק את האפיק הצמוד, במיוחד במח"מ קצר ובינוני. מה שעוד תרם לעליית התשואות היה המשך העליות במחיר הנפט. עם זאת, בהסתמך על נתוני השוק, אין העדפה משמעותית בין האפיק הצמוד לשקלי ויש לפזר בין שני האפיקים.

בהתייחס לשוק המט"ח, באגוד מציינים כי בשבוע שחלף, נתנה דווקא הזירה המקומית את הטון לגבי התנהלות שערי החליפין, כאשר עם הכותרות שתרמו לחולשת הדולר נמנו העלאת הריבית על-ידי נגיד בנק ישראל ברבע אחוז ונתוני מאקרו מצוינים לגבי המשק הישראלי. נדמה שלפי שעה לא נמצא טריגר מיידי שיוכל לעצור את התדרדרות הדולר מול השקל ותהיות האם הדולר בדרך ל-3 שקלים הופכות רלוונטיות יותר ויותר.

לדברי הכלכלנים, נכון לעכשיו, נראה כי אין לנגיד בנק ישראל יותר מדי מה לעשות בנוגע לשער הדולר, כאשר כוחות שוק גדולים מזיזים אותו. בנק ישראל מוסיף לרכוש מט"ח כפי שהבטיח, אך לא במידה שמעלה את השער. "כשהנפט ב-130 דולר לחבית והדולר סובל מחולשה כללית, קנייה של כ-25 מיליון דולר ביום כפי שהתחייב בזמנו, לא מביאה את הגאולה למטבע האמריקני", הם מציינים.

משרד האוצר מנפיק שחרים שגם הם יכולים לתרום לשער הדולר במידה והם מונפקים בכמות גדולה, אך על פי תחזית ההנפקות שפורסמה אמש, מתכוון האוצר להנפיק בשלושה החודשים הקרובים כ-9 מיליארד שקל, לעומת 13.5 מיליארד שהונפקו בשלושת החודשים הקודמים. לבסוף נותר הנגיד עם כלי הריבית. אלא שמדד המחירים האחרון שפורסם הצביע על אינפלציה גבוהה והחזיר את הנגיד להתמקד בריסון האינפלציה, שנעשה ע"י העלאת ריבית. הגדלת מרווח הריביות בינינו לארה"ב תגביר את התחזקות השקל ותפגע בצמיחה.

בהקשר זה, מזכירים הכלכלנים כי סביבת האינפלציה הנוכחית, שמקורה בעיקר מעבר לים, מגבילה את יעילות השימוש בהעלאות ריבית כדי לרסן את האינפלציה, הן מפני שלא הריבית השקלית קובעת את מחירי המזון והאנרגיה העולמיים והן משום שכאשר הדולר מתרסק מול השקל באופן מתמשך, עוברים יותר ויותר חוזי השכרה של דירות לשקלים.

"אבל רגע לפני שאתם נפטרים מכל הדולרים שלכם, נדגיש מספר נקודות למחשבה שיכולות להשפיע גם לכיוון ההפוך. ראשית, המשק אמנם ייצר נתונים חזקים מאד, אך אלה נתוני מגמה, שהושפעו מאד מרכישת מכוניות במהלך הרבעון הראשון בו חלה ירידת מחירים. שוק הרכב בארץ חווה עוד אי אלו תהליכים שהביאו לכך שברבעון הראשון נמכרו הרבה מכוניות, משמעותית לעומת הרבעון הרביעי של 2007".

באשר לרבעון השני, באגוד מעריכים שלמרות שגם הרבעון הנוכחי צפוי להיות חזק, סביר שהמגמה תתמתן. בנוסף, בהמשך השנה צפוי המשק כולו להאט. "אנו מודים עם זאת, שהשפעת ענף הרכב על הצמיחה בכל זאת צפויה להיות טובה מההערכות הראשונות. לגבי האבטלה הנמוכה, יש לזכור שבתנאי האינפלציה הגבוהים שהמשק שרוי בהם, השכר הריאלי נשחק וזאת אחת הסיבות לירידה באבטלה". בהמשך השנה, במידה ושערי החליפין יוסיפו להעיק על חברות היצוא, עלולים להגיע גם פיטורים. שחיקה בשכר ופיטורים עתידיים עלולים לפגוע בהמשך השנה גם בצריכה. מגמה זו, אם תבוא במקביל למגמת התאוששות מצד המשק האמריקני יוכלו לחזק את הדולר בהמשך.

נוסף על סביבת המאקרו, מזכירים באגוד גם את מה שהם מכנים כ"רעש בסביבה הפוליטית"; "אם תתממש האפשרות של הליכה לבחירות מוקדמות היא עלולה למתן את ירידת השקל", נכתב בסקירה. נקודה נוספת וחשובה ביותר היא כמובן מחירי האנרגיה והסחורות והספקולציות האופפות אותם. אם מחירי הסחורות יחלו לרדת הדולר יתחזק בעולם ובסופו גם מול השקל. שוק המט"ח והסחורות מאופיינים היום בקורלציה גבוהה מתמיד ותפיסת פוזיציה במט"ח שלא לצרכי הגנה מתקרבת יותר למילה "הימור". "היום כבר נמנעים בשוק מלקבוע תחתית לדולר ובהחלט יתכן שנראה אותו מגיע ל 3 שקלים, אך מאידך, בשל הסיבות שמנינו, הדולר יכול גם להפוך כיוון. אנו מסכימים עם זאת שהמגמה מטה נראית ברורה יותר", הם מסכמים.