מיטב: הישראליות בוול סטריט ממשיכות לטפס, אך קללת הדולר ממשיכה ללוות את המשקיעים בהן

27 מתוך 40 המניות במדד מיטב ניו יורק 40 Online השיגו בחודש מאי תשואה חיובית ; המניה הטובה ביותר במאי: פרוטליקס, עם תשואה של 27.7%

חודש מאי נפתח בעליות שערים נאות בבורסות וול סטריט, אך תחילתו של החודש לא בישרה על המשכו. המסחר המשיך להתנהל בתנודתיות, בדומה לחודשים הקודמים, ובסיכום חודשי רשם מדד הנאסד"ק עלייה של 4.6%.

הישראליות בוול סטריט נהנו מסנטימנט חיובי חזק יותר, כך שהמדד המשקלל את תשואתן רשם עלייה של 5.8%. כך לפי כלכלני מיטב. יחד עם זאת, קללת הדולר ממשיכה ללוות את המשקיעים בהן.

ענף הסחורות לא מפסיק לייצר סערות. אם באפריל הציבור הזדעזע מהעלייה החדה במחירי האורז, הרי שבמאי עמד הנפט הגולמי, שזינק למחיר שיא של כ-135 דולר לחבית, במוקד העניינים. מאז הוא אמנם ירד מעט משיאו, אך אין ספק כי התייקרותו, הנלווית להתייקרות מחירי המזון, היא אחד הגורמים המקרינים לשלילה על שוק המניות.

התייצבות מסויימת בענף הבנייה נטעה תקווה בלב המשקיעים כי סופו של המשבר הולך וקרב. אולם, אינדיקטורים חלשים לכלכלה האמריקנית השיבו את החולמים למציאות והבהירו שהזרוע עוד נטויה. האטה בשוק העבודה, בשילוב עם חולשה בפעילות היצרנית וירידה בשווי נכסי הציבור, הובילו להתדרדרות באמון הצרכנים והקרינו לשלילה על בורסות וול סטריט. מאידך, אינדיקטורים אחרים במהלך החודש עקפו את תחזיות השוק וסייעו למדדים, כאמור, לחתום את חודש מאי בטריטוריה החיובית.

במיטב מזכירים כי מכיוון שההשקעות במניות הישראליות בנאסד"ק נעשות באמצעות דולרים, הרי שלנוכח התיסוף החד בשקל מול הדולר, התשואה במונחי שקלים היא הרבה פחות טובה.

מסיכומי חברת מיטב לגבי ביצועי המניות הישראליות הנסחרות בארה"ב עולה, כאמור, כי מדד מיטב ניו יורק 40 Online עלה ב-5.8% במאי 2008, לעומת עלייה מתונה יותר של 4.6% במדד הנאסד"ק.

27 מניות מתוך 40 מניות מדד הישראליות השיגו תשואה חיובית. בלטו בעלייה: פרוטליקס - 27.7%, בלופניקס - 25.7% וסרגון - 24.9%.

הראשונה זינקה היישר למקום הראשון ללא תפאורת רקע רשמית. השנייה הודיעה על תכנית לרכישה עצמית של עד 800 אלף ממניותיה, בהיקף כספי של 6-8 מיליון דולר, ופרסמה דוחות כספיים חזקים לרבעון הראשון של 2008, שהובילו לזינוק מרשים במנייתה. ואילו סרגון חתמה על הסכם עם ספקית תקשורת סלולרית באסיה, לאספקת פתרונות תקשורת אלחוטית, בהיקף של 3.5 מיליון דולר.

בלטו בירידה: די.אס.פי.ג'י - 36.5%, אר.אר.לווינים - 12.8% וקומפיוג'ן - 11.7%.

הראשונה הציגה תוצאות כספיות חלשות לרבעון הראשון והורידה את תחזית הכנסותיה לרבעון השני ולשנת 2008 כולה. השנייה פרסמה גם כן דוחות כספיים חלשים לרבעון הראשון, שהובילו אותה היישר לטבלת המניות הגרועות. קומפיוג'ן סבלה מסנטימנט שלילי במהלך החודש החולף ללא סיבה ברורה לעין.

מתחילת 2008

מדד מיטב ניו-יורק 40 Online ירד בשיעור של 8.3%, בהשוואה לירידה מתונה יותר של 4.9% מתחילת השנה במדד הנאסד"ק. רק 15 מניות מתוך ה-40 המרכיבות את המדד עלו מתחילת השנה.

בלטו בעלייה: קומפיוג'ן - 26.9%, תרו - 23.4% ונס טכנולוגיות- 22.6%. קומפיוג'ן פתחה את 2008 בזינוק מרשים, ללא סיבה ברורה לעין. תוצאותיה הכספיות לשנת 2007 לא היו מזהירות, אך עמדו בקו אחד עם הערכותיה והצביעו על צמצום בהפסדים. עיקר תשומת הלב בה זכתה תרו במהלך השנה נובע מעסקת מיזוג בינה לבין סאן, אותה ביטלה בסוף השבוע האחרון, בטענה שהמחיר שנקבע למניה אינו הוגן.

נס טכנולוגיות דיווחה מאז תחילת השנה על חוזים רבים, ביניהם חוזה עם עיריית פראג, בהיקף של כ-6 מיליון דולר, חוזה עם משרד השיכון והבינוי בהיקף של כ-7 מיליון דולר, חוזה עם הבנק הבינלאומי בהיקף של 5 מיליון דולר, ועוד. דוחותיה הכספיים של נס לשנת 2007, שעקפו את תחזיות האנליסטים, נתנו לה דחיפה נוספת מעלה. תוכניות להתרחבות במזרח אירופה סיפקו דלק נוסף לעליות, ויחד עם תוצאות מוצלחות לרבעון הראשון של 2008, הובילו את מניית החברה לטבלת המניות הטובות מאז תחילת השנה.

בלטו בירידה: קומטאץ' - 41.1%, בלופניקס - 40.7% ואר.אר.לווינים - 37.3%. הראשונה ביצעה בראשית ינואר איחוד הון, מהלך שגורר פעמים רבות תגובה שלילית של המשקיעים, וגם במקרה של קומטאץ' המניה שינתה כיוון ועברה מעליות מתמשכות לצניחה חדה. כך שגם שיתוף פעולה עם OEM ג'ירנסופט הקוריאנית, הסכם שיווק חדש עם חברת בלו ריף האוסטרלית, כניסה לתחום אבטחת מידע באינטרנט ודוחות כספיים חיוביים לא הצליחו למנוע ממנה להגיע לטבלת המניות הגרועות.

בלופניקס החלה בקריסתה כבר בסוף ינואר. החברה אמנם זכתה בחוזה מודרניזציה בהיקף של כ-4 מיליון דולר עם גוף ממשלתי בריטי, אך נראה כי המשקיעים בחרו להתרכז בתוצאותיה הכספיות המאכזבות לרבעון האחרון של 2007, שגרמו למנייתה לצנוח ולמחוק את הזינוק הנאה שרשמה במחצית השנייה של אותה שנה. בלופניקס הודיעה על תכנית לרכישה עצמית של עד 800 אלף ממניותיה, בהיקף כספי של 6-8 מיליון דולר, ופרסמה דוחות כספיים חזקים לרבעון הראשון של 2008, שהובילו לזינוק מרשים במנייתה. אולם, בכל זאת לא הצליחה לתקן את ירידות השערים שרשמה עד אז, כך שגם החודש היא לא הצליחה להיחלץ מטבלת המניות הגרועות.

אר.אר לוויינים אמנם הרחיבה את שירותיה וחתמה על הסכמים בשוודיה, ברזיל, רוסיה ומדינות נוספות, אולם, דוחותיה הכספיים החלשים הקרינו לשלילה והוסיפו לסנטימנט השלילי בו היא נסחרת בחודשים האחרונים.