תמיר תיפגש הערב עם אולמרט כדי למנוע השבתת פתיחת שנת הלימודים האקדמית הבאה

בתום הישיבה הוחלט על הקמת ועד פעולה משותף למשתתפים בכינוס, כדי להיאבק בהתנגדות האוצר להבאת דו"ח שוחט המקוצץ לאישור הממשלה

הוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת) והמועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) זימנה היום (א') ישיבת חירום עם כלל הגורמים במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל, במטרה להחליט על דרכי המאבק עקב התנגדות משרד האוצר לאישור הבאת דו"ח שוחט, בגרסה המקוצצת (ללא העלאת שכר הלימוד) לאישור הממשלה. בתום הישיבה הוחלט על הקמת ועד פעולה משותף למשתתפים בכינוס כדי להיאבק בהתנגדות האוצר להבאת דו"ח שוחט המקוצץ לאישור הממשלה. בין המשתתפים בכינוס החירום מלבד תמיר היו יו"ר הות"ת, פרופ' שלמה גרוסמן; נשיאי האוניברסיטאות והמכללות וכן יו"ר התאחדות הסטודנטים, בועז טופרובסקי. במקביל, תיפגש היום שרת החינוך ויו"ר המל"ג, יולי תמיר, עם ראש הממשלה, אהוד אולמרט, במעין מסלול עוקף אוצר כדי לדון עימו בנושא.

"לאור מצבה הקשה של המערכת והסכנה המוחשית המרחפת מעליה ברור שבנתונים הנוכחיים בלתי ניתן יהיה לפתוח את שנת הלימודים תשס"ט", אמרו היום בכינוס החירום. "כל הגורמים במערכת ההשכלה הגבוהה שוקלים בחיוב להשבית את המוסדות עוד בשנת הלימודים הנוכחית וזאת במידה ולא יחול שינוי מהותי במצב במהלך השבועיים הקרובים. המערכת מזהירה גם כי קליטתם של סטודנטים בתוכניות הלימוד היקרות ברפואה, הנדסה ומדעים מדויקים עומדת בסימן שאלה מאחר ומקורות התקציב אינם מספקים".

אישור דו"ח שוחט בגרסה המקוצצת אמור להניב למערכת ההשכלה הגבוהה 1.8 מיליארד שקל, כשיחד עם 600 אלף השקלים שיגיעו מהעלאת שכר הלימוד, יגיע הסכום ל-2.4 מיליארד שקל. בשבועות האחרונים פועלת השרה תמיר לקדם בממשלה את אישור הדו"ח המקוצץ, אך היא נתקלת בסירוב חריף של האוצר ליישם חלקית את הדו"ח. "אי אפשר לנתק את העלאת שכר הלימוד מהמלצות ועדת שוחט", אומרים באוצר. "שרת החינוך שחתומה על המלצות הוועדה לא יכולה להחליט חד-צדדית על ביטול העלאת שכר הלימוד".

בהתייחסה לנושא, אמרה תמיר כי "יש הסכמה מקיר לקיר על הצעת המחליטים המרכזת את המלצות ועדת שוחט, אותה גיבשתי בתיאום עם כל הגורמים הרלבנטיים במערכת ההשכלה הגבוהה. כל הגורמים עתה מאוחדים סביב הצורך לתוספת של 1.8 מיליארד שקל. הממשלה חייבת בישיבות הקרובות לאשר את הצעת המחליטים מאחר ולוח הזמנים קצר ומערכת ההשכלה הגבוהה צריכה להיערך לשנת הלימודים הבאה".

דיאנה בחור-ניר

יולי תמיר. מסלול עוקף אוצר (צילום: אריאל ירוזולימסקי)