בדן אנד ברדסטריט מתריעים כי הנזק העצום לתעשייה המקומית יילך ויגדל בשל חולשת הדולר

בחברה מציינים כי הדולר ירד מתחילת השנה בשיעור של כ-16% למחיר ; רק ברבעון הראשון ירד ב-8.8%, כך שהרבעון השני בו ממשיך הדולר לרדת צפוי להיות רע אף יותר ; מנכ"ל דן אנד ברדסטריט ראובן קובנט: "הדולר הנמוך יכול לקלקל את חגיגת הצמיחה"

כלכלני דן אנד ברדסטריט מתריעים מפני הנזק העצום לתעשייה המקומית שילך ויגדל בשל חולשת הדולר - דבר אשר עלול לגרום להאטה משמעותית בצמיחה של המשק המקומי.

כזכור, שער הדולר היציג נכון ליום ו' האחרון עמד על 3.233 שקלים.

להערכת כלכלני דן אנד ברדסטריט, בהתבסס על נתונים שאספו ובהתבסס על נתוני דוחות הרבעון הראשון של השנה, חברות רבות המייצאות מוצרים לגוש הדולרי סובלות מירידה משמעותית ברווח.

בחברה מציינים כי הדולר ירד מתחילת השנה בשיעור של כ-16% למחיר. רק ברבעון הראשון של השנה ירד ב-8.8% כך שהרבעון השני בו ממשיך הדולר לרדת צפוי להיות רע אף יותר.

על פי בדיקתם, כ-70% מהחברות הנסחרות בסקטור האלקטרוניקה דיווחו ברבעון הראשון של שנת 2008 על תוצאות פחות טובות מאשר ברבעון המקביל בשנת 2007.

"התמונה קשה עוד יותר אם מנטרלים את חברות האלקטרוניקה המייצרות בשוק המקומי שמראש לא אמורות להיפגע כתוצאה מחולשת הדולר ביחס לשקל" - מציינים.

גורם נוסף המשפיע על הרווחיות הוא היקף הייצור. חברות שיש להן שוק צומח והן מצליחות להגדיל את מכירותיהן תוך כדי הגדלת הייצור מצליחות לקזז חלק מחולשת הדולר על ידי התייעלות והורדת עלויות הייצור שלהן.

בדן אנד ברדסטריט מציינים שיכולה להתפתח מגמה הפוכה, כאשר חברות יעדיפו על רקע צניחת המטבע האמריקני להפחית את הייצור המקומי היקר על חשבון הגדלת היקף הייצור במקומות אחרים בעולם. על רקע זה, מביעים בדן אנד ברדסטריט חשש מהאטה בקצב הצמיחה בשוק המקומי, במקביל לפטורי עובדים.

"הנתונים שמגיעים לידנו מצביעים על הרעה בתוצאות של חברות בתחום האלקטרוניקה ובתחומים נוספים" אומר ראובן קובנט, מנכ"ל דן אנד ברדסטריט ישראל, "ההרעה מתבטאת ברווחים ובשיעורי הרווח והיא צפויה להחריף ברבעון השני של השנה, אלא אם כן תתהפך המגמה בשוק המט"ח".

"אנחנו עדיין במצב של צמיחה מרשימה - קצב צמיחה של 5.4% בתוצר המקומי הגולמי על פי אומדני הרבעון הראשון, אך הדולר הנמוך יכול לקלקל את חגיגת הצמיחה. חברות עשויות לצמצם את התרחבותן ובמקביל לפטורי עובדים, המשק יכול לרדת מדרגה בקצב הצמיחה".