בג"ץ ידון בשבוע הבא בעתירות להיוון חלקות המגורים במושבים

לטענת העותרות, החלטות המועצה מעניקות הטבות של עשרות מיליארדי שקלים למושבים וקיבוצים על חשבון קופת הציבור

סיבוב נוסף בסאגה הבלתי נגמרת בשאלה למי שייכות קרקעות החקלאים בקיבוצים והמושבים. בית המשפט העליון, בהרכב של שלושה שופטים, ידון בשבוע הבא (ב') בשורה של עתירות כנגד החלטה 979 והחלטה 1101 של מועצת מקרקעי ישראל להיוון חלקת המגורים במושב ובקיבוץ. לטענת העותרות, החלטות המועצה מעניקות הטבות של עשרות מיליארדי שקלים למושבים וקיבוצים על חשבון קופת הציבור. כך למשל, החלטה 1101, מקנה לכל חבר מושב את הזכות להקים פרויקט עסקי על 500 מ"ר ובניגוד לעבר גם להשכיר אותו לאחרים. יש לציין, שהחלטות קודמות של המועצה אסרו על השכרת המבנים לאחרים.

לטענת העותרות, משמעות הדבר היא הפיכת הישובים החקלאים לאזורי מסחר שיבואו על חשבון אזורי התעסוקה העירוניים. טענה נוספת, היא שההחלטה מיטיבה בעיקר עם המושבים המבוססים במרכז הארץ בעוד שחברי המושבים בפריפריה כמעט שלא ייהנו מהטבות, שכן שווי הקרקע באזורים אלה נמוך.

פרקליטות המדינה, כתבה בתגובה, כי "ההסדרים שנקבעו בהחלטה 979 הם מאוזנים ומקדמים מטרות ראויות מתוך בחינת מדיניות קרקעית כללית ומתוך הכרה בשוני בין המגזר העירוני למגזר החקלאי". באשר לתמורה אותה התבקשו הישובים לשלם, קובעת המדינה, שהיא סבירה ועומדת בעקרונות הצדק החלוקתי וכי אין מדובר בהקצאת קרקע חדשה שניתנת לישובים אלא בקרקע קיימת.

באשר לקיבוצים קובעת הפרקליטות, שמדובר בהסדר ראוי המאפשר לקיבוץ לשייך את דירות החברים, לקלוט חברים חדשים ולעודד את התחדשות הקיבוץ. באשר לתמורה, קובעת המדינה, שהיא נמצאת בתחום הסבירות.