הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה הקמת תחנה פחמית נוספת באשקלון

להחלטה התנגדו נציגי ארגוני הסביבה ונציגת המשרד להגנת הסביבה, שטענו שלתחנה צפויות להיות השלכות בריאותיות קשות

הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) אישרה ברוב של שני חברים מול 10 חברים את הקמת התחנה הפחמית הנוספת באשקלון (פרויקט D).

להחלטה התנגדו נציגי ארגוני הסביבה ונציגת המשרד להגנת הסביבה, שטענו שלתחנה צפויות להיות השלכות בריאותיות קשות. אגודת אדם טבע ודין הודיעה בתגובה, שבכוונתה לעתור לבג"ץ בדרישה לבטל את ההחלטה.

לטענת אט"ד, ההחלטה התקבלה בנוהל פגום ומבלי שהונחה בפני חברי הוועדה התשתית העובדתית המלאה בנושא הסיכון הבריאותי הצפוי לתושבי האזור. עוד טוענת אט"ד, שההחלטה אינה לוקחת בחשבון את כל הנושא האקלימי העולמי ואת הסכנה לגידול רמת פליטת גזי החממה. לדברי מנכ"ל העמותה, ציפי איסר איציק, ההחלטה לוקה בעיוורון סביבתי אל מול האתגר העולמי שמציג משבר האקלים.

להחלטה צפויה התנגדות מצד ארגוני סביבה נוספים, מצד עיריית אשקלון וארגוני תושבים המתנגדים להקמת תחנה בטענה שהיא תרע עוד יותר את איכות האוויר. במהלך הדיון הדגיש ראש עיריית אשקלון, רוני מהצרי, את הסיכונים הביטחוניים הצפויים לתחנה וטען שתושבי עירו מתנגדים לגור במקום שבו רמת הזיהום מתקרבת לזו של תל אביב. לדבריו, הממשלה החליטה להקריב את חייהם ובריאותם של תושבי הדרום וכי הוא ימשיך יחד עם ראשי רשויות נוספים באזור להלחם בהקמתה.

במהלך הדיון בות"ל הציג מנכ"ל משרד התשתיות, חזי קוגלר, תחזית לפיה אין מנוס מהקמת התחנה, שרק היא מסוגלת לענות על הגידול הצפוי בצריכת החשמל שהוא כבר כיום למעלה מ-4% בשנה. בדבריו אמר קוגלר שמשרד התשתיות אמנם מקדם תכנית להתייעלות אנרגטית, שתובא בזמן הקרוב לממשלה, אך גם אם זו תיושם במלואה, אך אין בה, לצערו, בכדי למנוע את הקמת התחנה באשקלון, אלא רק למנוע את הקמת התחנות הבאות. יצוין שהתחנה באשקלון תושלם רק ב-2014.

יש לציין, שדברים אלה עוררו את זעמם של ארגוני הסביבה שנכחו באולם, שלטענתם הם סותרים הבטחות קודמות של משרד התשתיות. עוד אמר קוגלר, שמשרד התשתיות ימשיך להוביל את מהפכת הגז הטבעי ויפעל להעצמת השימוש באנרגיה המתחדשת בשנים הקרובות.