מגישה, חצי מגישה

"חשופים" היא טלנובלה שלוקחת את עצמה ברצינות ומשקיעה בלהיראות מטופשת

"חשופים" היא טלנובלה שלוקחת את עצמה ברצינות, ומשקיעה בלהיראות מטופשת. זה סוד קסמה, וזו גם הדרך הנוחה ביותר עבור מפיקי הסדרה להתמודד עם משחק לא מלהיב של מרבית הקאסט, ועם מצוקת הסאב-טקסט.

הרעיון ליצור טלנובלה על תככים ועל יחסים מאחורי הקלעים של מהדורת החדשות, הוא מצוין ומתבקש. דרמות העוסקות בעולם התקשורת עשויות ליהנות ממלאי בלתי נדלה של חומרי גלם. במערכת חדשות, המשפט השחוק "המציאות עולה על כל דמיון" לעולם יהיה מדויק. במערכת כזו, במיוחד הטלוויזיונית, טמונים כל האלמנטים ליצירת סדרה רבת תככים, יצרים ואגו. הרי נמצאים שם אנשים אמביציוזיים, תחרותיים, עם כמיהה עמוקה להכרה ולפרסום. כאלה שלא יבחלו במאום כדי להגיע לפסגה הנשגבת והכה קרובה לעין.

לא בכדי הצליחו יוצרי הסדרה, בראשם רם לנדס, בעל קילומטראז' תקשורתי לא מבוטל - לאפיין את הדמויות בצורה כה משכנעת, כה קרובה למציאות, וליצור פארודיה מוצלחת, לעתים על גבול הסאטירה (כמו למשל, עיסוק בעודף המגישות הבלונדיניות, שהפך למעין תנאי קבלה הכרחי. או אזכור לעיתונאית ששוכבת עם מקור מידע כדי להשיג סקופ).

אלא שפה נמצאת אחת משתי החולשות העיקריות של הסדרה. חוסר הרגישות האופף את החומר האנושי במערכת הבדיונית, לא מותיר לצופה דמות להזדהות עמה. בעיקר קשה להזדהות עם הדמויות, כי אף אחת מהן לא נעימה לצפייה ממושכת. אין דמות שהצופים ימהרו לחבק, כזו שיש בה כדי לרגש.

על-פי הפתיח המושקע של הסדרה, ניתן בטעות לחשוב שמדובר בטלנובלה עתידנית, כזו העוסקת בחייהם היצריים והמסעירים של צוות ספינת חלל. צפייה בפרקים בסדרה, כמו בפרק ה-13 שישודר הערב, מותירה את הרושם שהמרחק בין הנפשות הפועלות ב"חשופים" לבין דמויות מתוכנתות, רובוטיות, שצפויות לקחת חלק בטלנובלה עתידנית שכזו, אינו רב. גם בגלל איכות הטקסט, אך בעיקר בגלל איכות המשחק הנמוכה - למעט צופית גרנט ואלון נוימן, שמשחקים היטב ומצליחים לשכנע.

החולשה השנייה של "חשופים", ואולי הראשונה בחשיבותה, היא הסצנה האחרונה בכל פרק. יוצא שהסצנה החשובה ביותר בסדרה טלוויזיונית, על אחת כמה וכמה בטלנובלה, היא למעשה נטולת שיא.

הקושי ביישום התבנית הדרמתית ליצירת מתח ולבניית הטריגר, הוא כשל תסריטאי מובהק. התוצאה לכך, בטווח הארוך, עשויה להיות הרת גורל: מכיוון שאין בשלהי הפרק מהלך דרמתי עוצמתי, כזה אשר אמור לגרום לצופים לחכות בקוצר רוח לפרק הבא, הצופים עשויים לספק את צרכיהם הבידוריים בערוץ אחר. *