7 הערות על כלכלה ופוליטיקה

יו"ר ההסתדרות מכר את עוצמתו לעשירונים העשירים, וצדק חברתי עומד לא בראש מעייניו

1. מצב המשק

אין קשר בטווח הקצר בין מצב המשק לבין היציבות הפוליטית. המשק יכול המשיך בצמיחה מהירה וביציבות פיננסית, גם כאשר הפוליטיקה כמרקחה וקיים ספק גדול להמשכיות השלטונית. כך לדוגמה, השקל הישראלי מתחזק לאורך מספר שנים למרות מלחמת לבנון, למרות האיום האיראני, למרות פרשת המעטפות שבה מואשם ראש הממשלה, ולמרות השחיתות הקיימת במקומותינו, שהתגלתה לנו כך לפתע. יש רק לזכור, שלא לעולם חוסן או בניסוחו של ג'ון מיינרד קיינס - בטווח הארוך כולנו נמות.

2. יו"ר ההסתדרות

שר האוצר וראשי משרדו הכריזו על רפורמה נכונה וחשובה בתחום המסים. לא משהו חדש ובלתי מוכר. שוב הפחתת נטל המס על פרטים ועל חברות, ובמקביל, המשך ביטול עיוותים בלתי מוצדקים ומזיקים כמו פטור ממס על הפרשות לקרנות השתלמות. השורה התחתונה היא יותר הכנסה פנויה למרבית הנישומים ויותר צדק חברתי.

אבל מה ליו"ר ההסתדרות ולצדק חברתי. הצחקתם אותו ואת כל העשירונים העשירים. הוא הרי לא אמור לדאוג להקטנת פערים ולצדק חברתי וכלכלי. מר עיני יודע בדיוק למי הוא חייב את מעמדו. הוא גם יודע שבמצב שתואר בסעיף הקודם, קרי ממשלה שהיא ברווז צולע, יש לו יותר עוצמה מאשר לשר אוצר שימיו אולי ספורים, גם אם הוא פועל נכון.

3. נשיא התאחדות התעשיינים

ליו"ר ההסתדרות החדשה יש חבר נפש בדמות נשיא התאחדות התעשיינים. זה האחרון מרבה לתקוף את שר האוצר במילים בוטות, ולהאשים אותו בחוסר מעש ובהפקרת המשק (הכל בעצם בגלל הדולר המסכן). לתומי סברתי, כי הנשיא המכובד יברך על הרפורמה במיסוי. יש בה את כל המרכיבים שאמורים לשמח את לבו. הפחתת מסים על חברות וגם על השכירים, יאפשרו גמישות שכר והגדלת רווחיות. נשיא התאחדות התעשיינים תומך, כמובן, בהפחתת המסים אלא שבעניין ביטול העיוותים והפטור ממס לקרנות השתלמות, שאמורים גם לסייע במימון ההפחתות הללו, הוא תומך הפלא ופלא בידידו יו"ר ההסתדרות. הוא אף הודיע שלא יתנגד לשביתה הכללית שתוכרז כאן תוך פחות משבועיים. אכן ידידות מופלאה.

4. חוק העמלות והח"כים

העמלות הבנקאיות בישראל אינן גבוהות בהשוואה בינלאומית. במדינות מסוימות או בבנקים שונים בעולם (בעיקר בבריטניה ובחלק מן הבנקים בארצות-הברית) אין בכלל עמלות לניהול השוטף של חשבון העו"ש, זאת בתנאי שהלקוח ביתרת זכות. האם הם זולים יותר? לא בהכרח. הפיצוי מגיע על-פי-רוב מן המרווח בריבית ומעמלות גבוהות מאוד על פעולות שכאן דווקא נעשות במחיר נמוך. אין ארוחות חינם ואין קסמים. על-פי-רוב הבנקים בחו"ל מציגים תשואה גבוהה יותר על ההון מבנקים בישראל (עידן הסאב-פריים הוא יוצא דופן).

עלות ניהול חשבון עו"ש בבנק ישראלי מגיעה ל-24 שקל בחודש, שומו שמיים. על כך קמה מהומה רבתי וגם ועדת חקירה פרלמנטרית, שכמה חברי כנסת גזרו עליה קופונים לקראת הפריימריס הקרובים. חשבון חודשי שאזרח ממוצע משלם לחברות הסלולר מגיע לעלות השנתית של חשבון עו"ש בבנק, אלא שהח"כים אינם משלמים בגין שיחות בסלולר (שאגב, גם הן אינן יקרות יחסית למקובל במדינות אחרות).

5. הבנקים

נכון שחלק מן העמלות שכבר בוטלו או יתבטלו עתה, פותחו בדמיון פורה מאוד של הבנקים בישראל (עמלת עריכת מסמכים, שאינה אלא תוספת לריבית; עמלת השורה המפורסמת; ועוד). הדמיון הפורה הזה לא נולד בחלל ריק, אלא התחייב לאור מגבלות שונות ומשונות שהוטלו על הבנקים לאורך השנים בידי מפקחים על הבנקים, שפעלו בשם טובת הלקוח.

ומה השורה התחתונה (ללא עמלה כמובן)? באופן מפתיע הרפורמה דווקא תיטיב עם הצרכן וגם עם הבנקים. הפגיעה הצפויה בהכנסות הבנקים מעמלות תהיה קטנה יחסית, ומידת השקיפות והיכולת של הציבור לבצע השוואה בין הבנקים תגדל. הבנקים גם יחסכו לעצמם חלק גדול מההתעסקות הסיזיפית ומהעלויות הקשורות בניהול מאות עמלות. יש להניח שהם יפצו עצמם בדרכים נוספות, כמו הגדלת מרווח הריבית לאורך זמן.

ביום שייכנס לכאן בנק זר גדול, מה שלא נראה ריאלי כרגע, התחרות תעשה את מה שהח"כים הנכבדים גלעד ארדן, משה כחלון ואחרים חושבים שהם יודעים לעשות בחקיקה.

בדרך אגב גילינו גם, להפתעתנו, כי דווקא הבנקים הגדולים הם גם הזולים ביותר. אולי הגיע הזמן לשנות את הקונספציה ששוללת יצירת קבוצה בנקאית שלישית גדולה על-ידי מיזוג שני בנקים בינוניים.

6. בנק ישראל והאינפלציה

כבר כתבתי כאן לפני כחודש, כי על בנק ישראל להעלות את הריבית לפחות ב-0.5%, לאור החריגה מיעד האינפלציה, שאם לא כן ייאלץ לפעול בעוצמה רבה יותר לאחר מכן. ככל שיאחר תהיינה לכך השלכות קשות יותר על המשק. על הנגיד להימנע מהתערבות במסחר במטבע חוץ. רצוי שיימנע גם מחיבוקי נשיא התעשיינים ויו"ר ההסתדרות - ראוי שיניח לשני אלה לפתח את הזוגיות המופלאה שלהם בלעדיו. לבנק ישראל חייב להיות יעד אחד מרכזי ואליו יש לחתור בכל האמצעים - יציבות מחירים ויציבות פיננסית. על כך תיבנה אמינותו, ולשם כך הובא לכאן נגיד בדמותו של סטנלי פישר. בהיעדר ממשלה יציבה ואמינה, מוטלות על כתפיו של הנגיד, וגם של כתפי הפקידות הבכירה במשרד האוצר, אחריות כבדה עוד יותר. כרגע נראה כי יש על מי ועל מה לסמוך. חשוב גם שראשי האוצר יסייעו להעביר במהרה את החוק החדש לבנק ישראל. לחוק זה חשיבות עצומה לעצמאות הבנק המרכזי ולניהולו התקין, וליציבות הכלכלית של מדינה השואפת להצטרף בקרוב לארגון המדינות המפותחות (OECD).

7. ואחת קטנה לסיום

הנה עוד רעיון למשרד האוצר ולפקידי מס הכנסה. מדוע עובדי השירות הציבורי ממשיכים ליהנות מפטור מס על הלוואות מסובסדות בעשרות אלפי שקלים? מדוע כל הציבור משלם מס על שי לחג, לדוגמה, שעלותו מאות שקלים בודדים, בעוד שעל הטבה עצומה בגין הלוואות בסדרי גודל של מיליארדים (מדובר במאות אלפי עובדי השירות הציבורי והרשויות) אין משלמים מס? הנה לכם דרך מצוינת להגדיל את ההכנסות ממסים ולבנות מערכת פרוגרסיבית יותר. האם להתעלמות פקידי המס מן העיוות העצום יש קשר לכך שגם הם נהנים מהטבה גדולה זו? אני מתקשה להאמין בכך. *

נשיא התאחדות התעשיינים תומך, כמובן, בהפחתת המסים אלא שבעניין ביטול העיוותים והפטור ממס לקרנות השתלמות, שאמורים גם לסייע במימון ההפחתות הללו, הוא תומך הפלא ופלא בידידו יו"ר ההסתדרות. הוא אף הודיע שלא יתנגד לשביתה הכללית שתוכרז כאן תוך פחות משבועיים. אכן ידידות מופלאה