מועצת מקרקעי ישראל תדון במתן הטבות לפריפריה במסגרת 979

כן צפוי אישור הפיכת קיבוץ האון ליישוב קהילתי, ומתן אפשרות להקמת מאגרים להשבת מים

מועצת מקרקעי ישראל תתבקש לאשר בישיבתה הבאה (6.7) שורה של החלטות, ביניהן מתן אפשרות להקמת מאגרים להשבת מים ומתקני תשתית ליצירת אנרגיה חלופית, הטבות נוספות לפריפריה במסגרת החלטת 979, וגם החלטה המאפשרת להפוך את קיבוץ האון ליישוב קהילתי. זהו הקיבוץ השני בארץ ההופך ליישוב קהילתי: קדם לו קיבוץ משמר דוד. על פי הערכה, קיבוצים נוספים יעברו בסופו של דבר תהליך דומה.

ההצעה לאפשר הקמת מאגרים להשבת מים באה לאחר ביקורת קשה שמתחו שר החקלאות, שלום שמחון, ושר תשתיות, בנימין בן-אליעזר, על הנהלת המינהל, שסירבה לאפשר הקמת מתקנים אלה בטענה שלא ניתן להקימם על קרקע חקלאית, וכי יש לשנות את ייעוד הקרקע לתעסוקה.

על-פי ההצעה יוכלו תאגידי מים המשותפים למספר יישובים, בתנאי שיקבלו המלצה מרשות המים, להקים מתקנים כאלה. המינהל יגבה בתמורה 45 שקל לדונם.

הצעה נוספת אותה תתבקש המועצה לאשר היא הענקת הנחות לתשלומים השונים אותם קבעה החלטה 979 להיוון חלקת המגורים באזורי עדיפות לאומית. ההנחות לא יחולו על דמי היוון בשיעור של 3.75% מערך הקרקע במושב ובקיבוץ, אך יחולו על פיצול מגרש מגורים ורכישת מלוא הזכויות במושב, וכן שיוך מגרש למגורים בקיבוץ. כיום התשלום הוא של 33% מערך החלקה, ללא התחשבות בהנחת אזורי עדיפות.

באשר לקיבוץ האון מאפשרת ההצעה לכל אחת מ-38 המשפחות בקיבוץ לקבל ללא תמורה יחידת מגורים, עליה תוכל להקים בית בשטח של 160 מ"ר. יתר המגרשים בקיבוץ ישווקו על-ידי המינהל, ומבני הציבור של הקיבוץ יועברו לרשות המקומית.

כפר הנופש של הקיבוץ, בשטח 63 דונם, יוחכר בתשלום דמי חכירה מהוונים בשיעור של 91%. תחנת הדלק שבבעלות הקיבוץ תימכר. קרקע הקיבוץ, בשטח 2,500 דונם, תוחכר לארגון משקי עמק הירדן לתקופה שלא תעלה על 20 שנה, ותוחזר למינהל בתום התקופה ללא כל פיצוי או תמורה. בנוסף יעביר המינהל לקיבוץ 14 מיליון שקל, שישמשו לפירעון חובות האגודה, להשלמת פנסיה לחברים, לדמי עזיבה, רישום דירות החברים ולשיפוץ בתי החברים. **