גורמים בכנסת: "שינויי החקיקה לגבי ערוץ 10 יחייבו לתת הקלות גם לערוץ 2"

ועדת הכלכלה תדון מחר בהמלצות דו"ח תורג'מן ; הרשות השנייה תמתין להתייחסות כל הצדדים לפני אישור המלצות הדו"ח ; גם באיגוד השיווק הישראלי חוששים: "עומדות על הפרק החלטות שעלולות לפגוע בעתיד ערוץ 10"

"אם ערוץ 10 יקבל הקלות ושינויי חקיקה לא יהיה מנוס מלתת הקלות גם לזכייני ערוץ 2" - כך אמרו היום (ב') גורמים בכנסת, יום לפני הדיון בוועדת הכלכלה בנושא המלצות דו"ח ועדת תורג'מן הקוראות להארכת הזיכיון של ערוץ 10 בשנתיים נוספות, זאת במטרה לפרוס מחויבויות העבר של הערוץ על פני תקופת זמן זו.

אמש (א') התכנסה מועצת הרשות השנייה במטרה לאשר את המלצות דו"ח תורג'מן, אולם המועצה החליטה לדחות את אישורם ולהעביר את הדו"ח להתייחסות כל הגורמים הרלוונטיים. בכך בעצם כיבדה המועצה את דרישות ערוץ 10 ואיגודי היוצרים לקבל לידם את הדו"ח ולהופיע בפני המועצה טרם אישור ההמלצות.

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ גלעד ארדן, אשר היה בעבר אחראי לשני שינויי חקיקה שהטיבו עם ערוץ 10, אינו מתכוון, ככל הנראה, להיעתר לבקשת מועצת הרשות להאריך את הזיכיון. באחרונה העלה ארדן אפשרות לפיה אם ההמלצות של הוועדה מושתתות על ההנחה שיש לקיים את מחויבויות העבר של הערוץ, אולם בשל בעיה טכנית של חוסר יכולת להפיק את אותן מחויבויות עד לתום תקופת הזיכיון הנוכחית יש להאריך את הזיכיון בשנתיים נוספות, אזי על ערוץ 10 להפקיד בידי הרשות השנייה סכום של 60 מיליון שקל במטרה לדאוג כי הסכום יועבר במלואו. כנגד כל השבת חובות, תשחרר הרשות במקביל את הכסף בחזרה לערוץ, זאת על-פי קצב התקדמות השבת החובות.

הזמן אוזל

בעוד שנה וחצי בדיוק מסתיימת תקופת הזיכיון של ערוץ 10. המשמעות היא שיש להעביר את שינוי החקיקה בהקדם האפשרי. יחד עם זאת בעוד חודש וחצי הכנסת יוצאת לפגרה שתימשך עד סוף אוקטובר כך שבמידה ועד אז לא יבוצעו שינויי החקיקה, הזמן עד לתקופת הזיכיון של הערוץ הולך ואוזל, מה שלא יותיר בידי הרשות השנייה די זמן להתכונן למכרז חדש. לכן, לא מן הנמנע, כי כבר בימים הקרובים יוגשו הצעות חוק פרטיות, זאת למורת רוחם של ארדן ושל הנהלת הרשות.

בהמלצות הנהלת הרשות באשר לערוץ 10 כפי שהגיעו לידי "גלובס" נכתב כי על אף ש"ישראל 10" צברה במהלך תקופת הבדיקה חוסרים משמעותיים בתחום התוכן, הנהלת הרשות ממליצה שלא לשלול את זיכיון הערוץ. יחד עם זאת מבהירים בהנהלת הרשות כי לא ניתן להתעלם מהפערים והחוסרים שנצברו על-ידי הערוץ בתקופה שנבדקה, המהווים הפרה של הוראות החוק והכללים. "לאור מגמת העלייה והשיפור בביצועי "ישראל 10", שאנו רואים אותם הן בשנת 2007 והן בראשית שנת 2008, המלצתנו אפוא היא לאפשר ל"ישראל 10" להמשיך ולשדר עד תום תקופת הזיכיון, ובתנאי שתעמוד בתוכנית ההשלמה", נכתב בהמלצה.

אנשי השיווק חוששים

רגע לפני הדיון בוועדת הכלכלה, פנה גם איגוד השיווק הישראלי ליו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ גלעד ארדן, וכן למנכ"ל הרשות השנייה מנשה סמירה וליו"ר הרשות נורית דאבוש במטרה לדאוג להבטחת המשך התחרות בשידורי הטלוויזיה המסחרית, זאת באמצעות אימוץ ההסכמים אליהם הגיעו היוצרים עם ערוץ 10 כמו גם עם זכייני ערוץ 2.

במכתב ששלחו תלמה בירו, מנכ"ל איגוד השיווק הישראלי וירון דור, יו"ר האיגוד, לשלושה הם כותבים כי "עומדות כיום על הפרק החלטות אשר עלולות לפגוע בעתידו האיתן של ערוץ 10 ולהטיל בספק את סיכוייו להמשיך ולייצר תחרות ראויה מול זכייני ערוץ 2. לאחרונה שמחנו ללמוד כי לאחר מושא-ומתן ארוך ונוקב נחתמו מזכרי הבנות בין פורום האיגודים המקצועיים של תעשיית הקולנוע והטלוויזיה לבין קשת, רשת וערוץ 10. במסגרת מזכרים תקדימיים אלה הצליחו הצדדים לצעוד צעד משמעותי לקראת יישוב המחלוקת ארוכת השנים בכל הקשור למחויבויות עבר ועתיד, להבטיח - כפועל יוצא - את המשך קיומה המבוסס של תחרות מסחרית אמיתית, ובעיקר לדאוג לשגשוגה של היצירה הטלוויזיונית הישראלית ולהעשרתה".

מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, מסר בתגובה: "הרשות השנייה פועלת מתוך ראייה אחראית שתבטיח את קיומם של שני ערוצים מסחריים ציבוריים משדרים למען המגוון התרבותי והתחרות. יחד עם זאת בגיבוש החלופות ודרכי הפעולה ביחס לערוץ 10 לנוכח מחויבויותיו, כל המרכיבים הללו נלקחים בחשבון לאור חוק הרשות השנייה ותכליתו. יש להדגיש כי ישנן חלופות מקצועיות ראויות שיאפשרו לזכיין להמשיך לשדר ולשמור על התחרות ולעמוד במחויבויות מבלי להידרש לשינוי כללי המשחק".

ממועצת הרשות השנייה נמסר בתגובה: "תחרות בין שני ערוצי ברודקאסט זה אחד היעדים שהציבה לעצמה המועצה, והיא אכן פועלת לשמר את התחרות לצד איכות שידורית ושמירה על האינטרס הציבורי".

עבודה מיותרת? / פרשנות

האם 6 חודשים של עבודה מאומצת שנעשתה על-ידי חברת מועצת הרשות השנייה, רחל תורג'מן, אשר מונתה לעמוד בראש הוועדה לבדיקת עמידתו של ערוץ 10 במחוייבויותיו הייתה מיותרת?

אמש התכנסה מועצת הרשות השנייה במטרה להצביע בעד אישור הדו"ח. בצעד שהסתבר כצפוי, הוחלט לדחות את אישור הדו"ח ולהעבירו קודם לעיון כל הגורמים הרלוונטיים ובהם גם איגודי היוצרים וערוץ 10.

אולם, יש לזכור כי במהלך החודשים האחרונים, נפגשה הוועדה לא פעם ולא פעמיים הן עם איגודי היוצרים והן עם ערוץ 10 עוד בטרם גובש הדו"ח הסופי. לכן נשאלת השאלה מדוע הסכימה המועצה לפתוח את הנושא לדיון מחודש, בטח ובטח כאשר יממה לפני הגשת ההמלצות הסופיות עוד נערכו פגישות בין חברי הוועדה לבין ראשי איגודי היוצרים.

למרות שמחר תתכנס ועדת הכלכלה של הכנסת במטרה לדון בדו"ח ובהמלצותיו, מסקנות או הכרעות סופיות לא צפויות להתקבל, בטח לא כאלה שיקדמו את שינויי החקיקה הנדרשים על פי מסקנות הדו"ח. האם הישועה תבוא מכיוון החקיקה הפרטית? עדיין לא ברור.