חברת החשמל מתקשה להתאושש: הפסידה 61 מיליון שקל ברבעון הראשון

למרות גידול מרשים של 21% בהכנסות, החברה רשמה הפסד בגלל העלייה בהוצאות הדלק ; היו"ר, מוטי פרידמן: העיכוב בעדכון התעריפים פוגע בחברה

אחרי שמתחה את המשקיעים עד לרגע האחרון ולאחר שהבורסה איימה להשעות את האג"ח שלה מהמסחר, חברת החשמל פרסמה אמש את הדוחות הכספיים לרבעון הראשון של השנה, והתוצאות מבחינת החברה ממשיכות להיות לא טובות.

חברת החשמל ברשות יו"ר מוטי פרידמן והמנכ"ל עמוס לסקר סיימה את הרבעון האשון של 2008 בהפסד של כ-61 מיליון שקל לעומת רווח של כ-201 מיליון שקל ברבעון המקביל. ההפסד ברבעון מצטרף להפסד של כ-101 מיליון שקל בכל שנת 2007, וממשיך את המגמה של ההרעה במצבה הפיננסי של החברה.

הכנסות של חברת החשמל ממכירת חשמל ברבעון זינקו בכ-21.4% לרמה של 5.26 מיליארד שקל, לעומת 4.3 מיליארד שקל אשתקד, גידול של 929 מיליון שקל. עליה בהכנסות נובעת מגידול ריאלי של 12.7% בתעריפי החשמל, וגידל של כ-8.7% בצריכת חשמל ברבעון.

ואולם חברת החשמל לא הצליחה לתרגם את הגידול בהכנסות לשיפור ברווח בעיקר בגין ההתייקרות במחירי הדלקים. הוצאות הדלקים של החברה ברבעון הסתכמו (כולל מרכיב השכר) בכ-2.85 מיליארד שקל, לעומת כ-1.82 מיליארד שקל אשתקד, גידול של כ-53.3%.

לסקר ופרידמן ציינו, שכדי לתת מענה לביקושים הגוברים לחשמל, נאלצה החברה להגביר את השימוש בדלקים יקרים, כמו סולר, שמחירו התייקר מאוד. לכן ברבעון זה גדלו ההוצאות על רכישת דלקים בכ-1 מיליארד שקל לעומת הרבעון המקביל ב-2007. פרידמן ולסקר ציינו, שגם מחירי הדלקים האחרים, למעט גז טבעי, התייקרו.

הרווח מהפעלת מערכת החשמל הסתכם בתקופת הדו"ח בכ-1.02 מיליארד שקל לעומת 1.12 מיליארד שקל אשתקד, ירידה של כ-9.24%.

הוצאות המימון של חברת החשמל רשמו ירידה קלה בכ-427 מיליון שקל, לעומת 499 מיליון שקל אשתקד. יש לציין כי חברת החשמל נאלצה להפריד סכום של כ-360 מיליון שקל בגיל מבצע הפרישה של 300 עובדים שהחל ברבעון. כתוצאה מכך חל גידול בהוצאות מהתחייבויות לפנסיה שהסתכמו בכ-365 שקל לעומת הכנסות של 3 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

כפי שנחשף לראשונה בגלובס, העלייה החדה בהוצאות הדלקים של החברה, נובעת בין השאר מהעיכוב בכניסת הגז הטבעי לתחנות הכוח של החברה, וזאת בגין העיצומים בהם נקטו העובדים. בשבוע שעבר נחתם הסכם השכר החדש בחברת החשמל שהביא לסיום העיצומים בחברה, והזרמת הגז לתחנות הכוח עשויה להתחיל בקרוב.

עקב ההפסדים חברת החשמל צפויה להגביר את הלחץ על הרגולטור (הרשות לחשמל) בבקשה לקבל פיצוי בגין העלייה במחירי הדלק, וכן לזרז את קביעת הבסיס החדש לתעריפי החשמל ל-5 השנים הבאות שמתעכב מזה למעלה משנתיים.

יו"ר הדירקטוריון, מוטי פרידמן אמר, כי רווחיות חברת החשמל נמוכה ביותר ואחת הסיבות העיקריות היא שתעריף החשמל לא עודכן מזה זמן רב, והוא אינו כולל בתוכו עלויות כבדות שמוטלות על החברה, הקשורות לפעילותה בייצור החשמל, הולכתו ואספקתו ללקוחות. "על החברה להמשיך ולדרוש מהרשות לשירותים ציבוריים-חשמל לעדכן את התעריף, ולכלול בתוכו את כל ההוצאות והעלויות הקשורות לפעילויות החברה בייצור ובאספקת חשמל", אמר פרידמן.