שר התשתיות: "יש לנו בתכנון 2 תחנות כוח גרעיניות - אבל זו האופציה האחרונה"

בן-אליעזר: "אני מקווה שקידום אנרגיה סולארית יספיק כדי שלא נצטרך תחנות גרעיניות" ; מופז נגד ביטול קו אשקלון-ב"ש: "איש לא יוריד את הנגב המערבי מהמסילה"

"אני מקווה שהדברים שאנו עושים לקידום תחום האנרגיה הסולארית ואנרגיית הרוח יספיקו על מנת שלא נצטרך להיכנס לתחום האנרגיה הגרעינית", כך אמר היום שר התשתיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, בועידת הנגב.

שר התשתיות ציין כי "בעולם יסתמכו בעתיד בעיקר על אנרגיות מתחדשות ואנרגיה גרעינית. לנו יש כבר בתכנון 2 תחנות גרעיניות באזור הנגב, אך זוהי האופציה האחרונה העומדת בפנינו- ולא ארחיב על כך את הדיבור".

גלובס חשף באחרונה כי מסמך פנימי שחובר במשרד התשתיות המליץ לקדם את הקמתה של תחנת כוח גרעינית בנגב, זאת אם לא תאושר הקמת תחנה פחמית נוספת באשקלון.

לנוכח משבר האנרגיה העולמי, גם בישראל גוברות הקריאות לעשות שימוש באנרגיה גרעינית לייצור חשמל, שנחשבת לזולה ויחסית אינה פוגעת בסביבה.

בן אליעזר ציין כי כחלק מהמאמץ להקטין את התלות בנפט, בימים הקרובים תוגש לממשלה ההצעה להכריז על אזור הנגב והערבה כאזור עדיפות לאומית לאנרגיות מתחדשות, והצעה נוספת להתייעלות אנרגטית בכלל המשק.

עד כה פרסמה המדינה מכרזים להקמת 2 תחנות כוח סולאריות באשלים שבנגב בהיקף כספי של 700 מיליון דולר. בן אליעזר אמר כי משרד התשתיות פועל להקמת תחנת כוח סולארית שלישית, בהספק של 250 מגאווט, באזור תמנע שבנגב, שתספק חשמל לאילת.

לדבריו, "אני מתכוון לאמץ תכנית חדשה, לפיה ניזום בניית תחנת כוח סולארית חדשה בכל שנה, למשך 20 השנים הקרובות. במסגרת ההחלטה כבר איתרנו תאי שטח להקמת התחנות הללו. בנוסף, ההצעה תכלול שורה של מהלכים בהם הטבות מס, הקלות במקרקעין ועוד.

הצעת ההחלטה בנושא ההתייעלות האנרגטית, בהיקף של למעלה מחצי מיליארד שקל נועדה לטפל בריסון הביקושים לחשמל מצד הביקוש במגוון תחומים בהם שימוש במכשירי חשמל חסכוניים, גריטת מכשירי חשמל ישנים ועוד.

שר התחבורה, שאול מופז, יותר מרמז בכנס כי בכוונתו להתנגד לביטול קו הרכבת מאשקלון לבאר שבע, כפי שהסתמן במגעים בין משרדי הממשלה לרכבת ישראל בנוגע לפתרון המשבר התקציבי ברכבת. מופז ציין בכנס כי "איש לא יוריד את הנגב המערבי מהמסילה".