עתירה: לאסור על שופטים לקבל החלטות ללא תגובת הצד השני המשיב

העתירה אינה מתייחסת לבקשות במעמד צד אחד בלבד, שמוגשות לפי התקנות וניתן לקבל לגביהן החלטה מבלי לבקש את תגובת המשיבים

לבג"ץ הוגשה היום (ד') עתירה המבקשת משר המשפטים ומנהל בתי המשפט להורות לשופטים להימנע מקבלת החלטות, קודם שהצד השני המשיב יגיש את תגובתו בעניין. העתירה אינה מתייחסת לבקשות במעמד צד אחד בלבד, שמוגשות לפי התקנות וניתן לקבל לגביהן החלטה מבלי לבקש את תגובת המשיבים.

העתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד חיים שטנגר, מפרטת 3 מקרים - שניים בבית משפט השלום בתל-אביב ואחד בבית משפט השלום בהרצליה - שבהם קיבלו השופטים החלטות מבלי שהוגשה תגובת המשיבים.

העותרים ב-3 המקרים מבקשים בנוסף שמזכירויות בתי המשפט יימנעו מלהעביר בקשות בכתב ללשכות השופטים, קודם שהגיעו תגובות המשיבים ותגובות המבקשים לתגובות המשיבים. לטענת העותרים, קיימת בנושא זה תקנה, אך למרות זאת השופטים שוללים את זכויות בעלי הדין לעיתים במעמדם כמבקשים או במעמדם כמשיבים, ומקבלים החלטות עוד קודם שהתקבלה תגובה בעניין.

לדברי העותרים, "שלילת הזכות המוקנית למתדיינים, על-פי דין נאמר, נעשית בניגוד גמור ובסתירה מוחלטת להוראות התקנות, פוגעת בזכות הטיעון של בעלי הדין, גורמת לבזבוז משאבים כלכליים עצומים שלא לצורך, מעסיקה את בתי המשפט בדיונים ובהליכי ערעור מיותרים ובלתי נחוצים ופוגעת בשוויון".

העותרים מדגישים כי זכות טיעון זו של הגשת תגובה היא אחת מאבני היסוד של שיטת המשפט בישראל, ולבעל דין זכות להגיש את תגובתו לבקשה בכתב בתוך 20 יום מהמועד שהומצאה לו הבקשה, וכי זוהי זכות מהותית.