מכה נוספת לחברת החשמל: לא תקבל פיצוי על העיכוב במעבר לגז טבעי

הרשות לחשמל דחתה את בקשת החברה לייקר התעריפים ; ההחלטה תחייב את חב' החשמל לממן את רכישת הסולר לתחנות הכוח מתקציבה ; חילופי האשמות קשים בין מנכ"ל חב' החשמל ליו"ר הרשות לחשמל

גוברת המתיחות בין חברת החשמל לרשות החשמל. ל"גלובס" נודע כי הרשות לחשמל דחתה באחרונה את בקשת חברת החשמל לקבלת פיצוי בתעריפים בסך של 1.5 מיליארד שקל בגין העיכוב במעבר לגז טבעי. החלטת הרשות גררה בימים האחרונים חילופי האשמות קשים בין מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, ליו"ר הרשות לחשמל, אמנון שפירה.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", חברת החשמל ביקשה מהרשות להכיר בעלויות הנוספות שיהיו לה לרכישת הסולר היקר יותר להפעלת תחנות הכוח, וזאת על מנת להקל על המצוקה התזרימית בה מצויה החברה. בקשה חברת החשמל הייתה לקבל מקדמה על חשבון העלאת התעריף בעתיד. הרשות לחשמל כאמור דחתה את טענות חברת החשמל והיא הודיעה כי אינה רואה מקום להיענות לבקשה.

החלטת הרשות צפויה להגביר את מצוקת המזומנים בחברת החשמל שתצטרך למוצא מקורות מימון לרכישת הסולר. כזכור, בשבוע שעבר החליט דירקטוריון החברה להקפיא את תוכנית החירום עד להעלאת תעריפי החשמל. בעבר ביקשה הנהלת החברה מהדירקטוריון להשתמש בכספים שנועדו להשקעות למימון רכישת הדלקים, ואפשרות זו צפויה לעלות שוב על הפרק.

תחנות הכוח של חברת החשמל בגזר וחגית היו אמורות לעבור לשימוש בגז טבעי החל מחודש מרץ 2008, אולם המעבר התעכב בשל עיצומים בהם נקטו עובדי חברת החשמל.

בשבוע שעבר נחתם הסכם השכר החדש בחברת החשמל והעובדים הסירו את העיצומים. היום (ד') הודיעה חברת החשמל כי החלה ההזרמה ליחידת ייצור הראשונה בתחנת גזר, בהספק של 350 מגאווט. לאחר מעבר כלל התחנה לשימוש בגז תחסוך החברה 2.5 מיליון דולר ליום.

ההפעלה המסחרית של היחידה תסתיים תוך כמה שבועות ובכך תצטרף תחנת הכוח "גזר" לתחנות אשכול ורדינג שעברו גז טבעי. מחברת החשמל נמסר, כי ייעשה מאמץ שבשבועות הקרובים תופעל יחידה נוספת שבאתר בגז טבעי ובכך יגיע ייצור החשמל מגז לכ- 700 מגוו"ט.

יצוין, כי יו"ר הרשות לחשמל, אמנון שפירה אמר בעבר כי חברת החשמל הייתה צריכה להיות ערוכה לשימוש בגז החל מנובמבר 2007 ולכן אין מקום לפצות אותה לאחר שלא עמדה ביעד. במכתב ששלח שפירה בשבוע שעבר ללסקר נכתב כי "הרשות איננה נוהגת לתת 'מקדמות' בשל בעיות בניהול המזומנים בחברה. המתווה הנכון אשר יכול לסייע לחברה במצוקה איליה נקלעה הוא שתוף פעולה לצורך ביצוע עדכון שנתי לתעריף החשמל לחברה"

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "מנכ"ל חברת החשמל מביע צער שעד היום לא נערך דיון בבקשת החברה. כידוע כל הגורמים המוסמכים במשק, חברת החשמל נמצאת במצב פיננסי לא פשוט. בסיס התעריף הנוכחי היה אמור להסתיים כבר בשנת 2005, ואילו אנו מצויים במחצית שנת 2008. יציאה מהמצב אליו נקלענו יכולה להיעשות רק על ידי העלאת תעריף החשמל וזאת על מנת לתקן את המצב ההיסטורי בו צרכני החשמל שילמו תעריפים נמוכים מדי.מטרתנו להיות חכמים ולא צודקים ולפעול במשותף להצלת משק החשמל ממשברים ותקלות שעלולים להביא למצבים של אי אספקת חשמל לציבור. האחריות לאספקת חשמל מחייבת את הרגולטור לתת לחברה את הכלים הנדרשים לכך".