אחרי חצי שנה בלבד: אורי שני מסיים במפתיע תפקידו כמנכ"ל קב' החברות של גאידמק

האם גאידמק מיליארדר או טייקון מרושש? תלוי את מי שואלים

היום (ד') אחר הצהריים סוכם על הפסקת פעילותו של אורי שני כמנכ"ל קבוצת האחזקות שבשליטת ארקדי גאידמק.

לפי ההודעה הקצרה שנשלחה למערכות העיתונים, "הצדדים מתכוונים ופועלים בכדי לסיים את ההתקשרות ביניהם ברוח טובה".

גאידמק מנסה להתארגן מחדש

אחרי שספג הפסדים בגובה מאות מיליוני שקלים בעקבות השקעות כושלות בשוק ההון הישראלי, ארקדי גאידמק רוצה לארגן מחדש את החברות הציבוריות שבשליטתו תחת חברה אם אחת. לפיכך, החליט דירקטוריון חברת אמריס שבשליטתו לבחון את הפיכתה לקבוצת אחזקות שתחתיה יפעלו כל החברות הציבוריות של גאידמק.

לאחר מסע הרכישות המוחצן שערך במהלך 2007, אז רכש גאידמק את השליטה במספר חברות ציבוריות בפרמיה גבוהה ביותר מעל מחיר השוק, צללו מניות אותן חברות בעשרות אחוזים.

עקב כך, גאידמק מופסד "על הנייר" כ-750 מיליון שקל. כצעד ראשון ליצירת קצת סדר בקבוצה, מונה בתחילת השנה אורי שני, לשעבר מנכ"ל שיכון ובינוי, לעמוד בראש הפעילות העסקית של גאידמק. עם זאת, היום, כאמור, מסיים שני את תפקידו.

החברות הציבוריות בהן גאידמק רכש את השליטה הן חברת הנדל"ן אוסיף, בית ההשקעות גילאון, יבואנית המזון ויליפוד וחברת האנרגיה פטרו-גרופ, שאמריס היא החברה האם שלה. נזכיר, כי ניסיון לרכוש את השליטה בטיב טעם הסתיים בתשלום של 25 מיליון שקל לבעלי השליטה ברשת - עמית ברגר וקובי טרייביטש, לאחר שגאידמק נסוג מהעסקה לרכישתה.

בנוסף, נציין שגאידמק משקיע כסף רב בפעילויות פוליטיות וציבוריות שונות, בהן הקמתה של מפלגת "צדק חברתי" בראשותו. הוא גם הבעלים של קבוצות הכדורגל בית"ר ירושלים, ובעבר השקיע גם בקבוצות הפועל ירושלים ובני סכנין. בנוסף, הוא בעליה של תחנת הרדיו FM99.

בעלי מניות ואג"ח מודאגים

את מצבו הכלכלי של גאידמק קשה להעריך, זה תלוי בעיקר באיזה יום בשבוע קראתם עיתון או שמעתם אותו בטלוויזיה. פעם אחת הוא מגדיר את עצמו כמיליארדר עם חברות ענק ברוסיה, ולמחרת הוא טוען כי התרושש.

מניות אמריס אינן נסחרות בבורסה בתל-אביב, אך האג"ח שלה נסחרות עם תשואה ברוטו להחזקה של 53.7%, המשקפת את חששות המשקיעים לגבי יכולת החזר החוב.

אבל לא רק מי שרכש את האג"ח הללו או את מניות החברות שבשליטתו של גאידמק צריך לדאוג - כשלדוגמה בנק מזרחי-טפחות חשוף במאות מיליוני שקלים לאיש.

גם בשוק ההון המקומי כבר הספיקו לשכוח מאותה "פרמיית גאידמק" ממנה נהנתה כל חברה שרכש, והניסיון האחרון של אוסיף לגייס אג"ח בכ-100 מיליון שקל בלבד, נכשל, וזאת לאחר שנדחה.

מאמריס נמסר: "החברה בוחנת חלופות שונות, אך הדיון בחלופות אלה לא הושלם ולא התקבלו החלטות כלשהן".