אנחנו נשלם? בן-אליעזר תומך בדרישת חברת החשמל להעלאת התעריפים ב-6% למימון תוכנית החירום

שר התשתיות החליט לפטור היום את החברה מהמשך גיוסי ההון לצורך מימון תוכנית החירום, לנוכח ההרעה במצבה הפיננסי של החברה ; העלות של תוכנית החירום נאמדת ב-6-7 מיליארד שקל

המדינה תבחן את בקשת חברת החשמל להעלאת תעריפים של 6% לצורך מימון תוכנית החירום במשק החשמל. כך עולה מדיון שהתקיים היום בלשכת שר התשתיות. בדיון קיבל שר התשתיות בנימין בן אליעזר את עמדת חברת החשמל והחליט לפטור את החברה מהמשך גיוסי ההון לצורך מימון תוכנית החירום, וזאת לנוכח ההרעה במצבה הפיננסי של החברה.

בן אליעזר הנחה עוד את מנכ"ל המשרד, חזי קוגלר, משרד האוצר והרשות לחשמל, להציג בפניו בתוך 3 שבועות חלופות למימון תוכנית החירום, בין אם באמצעות העלאת תעריפים או על ידי הזרמת הון בעלים.

קשיים פיננסים

תוכנית החירום למשק החשמל כוללת הקמת 3 תחנות כוח בהספק של 1,000 מגה ואט, באתרים רמת חובב, אשכול וחגית עד סוף שנת 2010. העלות הכוללת של התוכנית נאמדת ב-6-7 מיליארד שקל.

הדיון במשרד התשתיות נערך בהמשך להחלטת דירקטוריון חברת החשמל בשבוע שעבר שהחליט להקפיא את קידום תוכנית החירום, וזאת עד להעלאה בתעריפי החשמל. החלטת הדירקטוריון התקבלה בשל הקשיים התזרימיים בהם מצויה חברת החשמל שהשבוע דיווחה על הפסד של 61 מיליון שקל ברבעון הראשון של השנה.

מאחר ובמשרד האוצר שוללים בתוקף אפשרות להזרמת הון בעלים, ולנוכח הקיצוצים הצפויים בתקציב המדינה, נראה כי האופציה הריאלית יותר היא ייקור תעריפי החשמל לצרכנים במתכונת של הלוואה. זאת בדומה להעלאת התעריפים שאושרה בחודש ספטמבר בשיעור של 5%.

מתן תמריצים

יו"ר הרשות לחשמל, אמנון שפירא, ציין בדיון כי הוא מתנגד בתוקף להעלאת התעריפים ולדבריו מצבה של חברת החשמל אינו מצדיק זאת.

מנגד, מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר ציין כי גיוסי הון אינם אפשריים עוד מבחינת החברה לנוכח הגידול בחובות החברה ולאחר שכבר גייסה כמיליארד דולר מתחילת השנה.

בתוך כך נודע, כי במשרד התשתיות בודקים אפשרות להקדמת כניסתם של חלק מיצרני החשמל הפרטיים באמצעות מתן תמריצים. בין השאר נבחנת אפשרות להקדמת הקמתה של חלק מתחנות הכוח הפרטיות של דוראד ואדלטק לסוף 2010.

נציגי דוראד בניהולו של דורון גרופר ואדלטק, נפגשו היום עם ראשי משרד התשתיות והודיעו כי יהיו מוכנים לספק 765 מגה ואט עד סוף 2010, אם יאושר תעריף גבוה יותר על ידי הרשות לחשמל. בן אליעזר הינחה את הרשות לבחון את הבקשה.

ממשרד התשתיות נמסר היום כי במקביל הנחה שר התשתיות להמשיך בתוכנית ההתייעלות שקבע מנכ"ל חברת החשמל. עוד נמסר, כי "בלתי אפשרי להמשיך בתוכנית החירום ללא תקציב לביצוע, ולא כדאי שנצטרך להגיע למצב בו נסביר מדוע אין חשמל. בכל מקרה נוודא שהכסף אכן מגיע ליעדו".