אחרי מפעל פולגת, דוידי סוגר גם את מפעל מוליכי תבל באילת; 27 עובדים יפוטרו

בחברה שוקלים לסגור גם את המפעל בנתיבות המעסיק 53 עובדים ; הסיבות העיקריות לסגירת המפעל באילת הן ירידת שער הדולר והאמרת מחירי הנחושת

מוליכי תבל, שבשליטת מוטה גורפונג וקרן פייט שבשליטת ישי דוידי, סוגרת את המפעל שלה באילת ומפטרת את 27 עובדי הייצור שלה במפעל.

בנוסף, ל"גלובס" נודע כי החברה בוחנת אפשרת לסגור את המפעל השני שלה בנתיבות, בו מועסקים 53 עובדי ייצור, ובכך לסיים כליל את פעילותה גם בישראל. ההחלטה על כך אמורה להתקבל בחברה בימים הקרובים. עבור דוידי תהיה זאת סגירת המפעל השנייה לכל הפחות בתוך שלושה חודשים, לאחר סגירת המפעל של פולגת טקסטיל בקרית גת ופיטורי 270 עובדי המפעל בחודש אפריל.

ובחזרה למוליכי תבל. המפעל באילת ייסגר בתחילת חודש אוגוסט כשהסיבה לכך היא בעיקר ירידת שער הדולר. המפעל מייצא את כל עבודתו לארצות-הברית, כשהתשומות שלו נקובות ברובן בשקלים, להוציא חומרי גלם, ולכן החברה עברה להפסדים. נציין, כי לא רק לדולר הנמוך הייתה השפעה שלילית אלא גם למחירי הנחושת שהאמירו, כך שהחברות הקטנות - כדוגמת מוליכי תבל - לא יכלו לעמוד בתחרות העולמית.

לפי מקורב לחברה, סגירת המפעל באילת עמדה זה זמן רב על הפרק בגלל חוסר היעילות בהפעלת שני המפעלים. לגבי המפעל בנתיבות, עדיין עסוקים בחברה בבחינת המשך תפעולו, מכיוון שהוא מייצר בעיקר לשוק הישראלי והאירופי, ולכן לא נפגע משמעותית מירידת שער הדולר.

במקביל, מוליכי תבל הודיעה היום כי סיימה את המגעים למכירת שני המפעלים שלה בארצות-הברית לחברת "אינטרנשיונל" האמריקנית תמורת 31.125 מיליון דולר, עסקה ממנה תגזור רווח הון בסך 8 מיליון דולר, סכום שהחברה מציינת שאינו סופי ותלוי בהתאמות שונות ובמיסוי.

סכום התמורה ששולם למוליכי תבל עד עתה הוא 17.1 מליון דולר ששולמו לבנק ולמממנים אחרים בארצות-הברית. עוד סכום של 2.25 מליון דולר הופקד בידי נאמן אמריקאי לזמן מוגבל להבטחת סיום העסקה כפי שסוכם.

לעומת זאת, המשא ומתן למכירת שני המפעלים בישראל לחברת "אל-בקיר" הטורקית עלה על שרטון משהחברה הטורקית נסוגה מהעסקה, לאחר שכבר נחתם איתה מסמך הבנות לפיו סכום המכירה היה אמור להיות 5.125 מיליון דולר. כרגע, מוליכי תבל מנהלת משא ומתן ראשוני עם גורמים נוספים.

היסטוריה בעייתית

לחברת מוליכי תבל היסטוריה ארוכה של חוסר הצלחה. בתחילת שנות ה-2000 נטלה מוליכי תבל חוב למימון רכישת ציוד ומכונות, אך עם קריסת שוק התקשורת באותה תקופה, היא לא הצליחה לעמוד בהיקף החובות והגיעה לפשיטת רגל.

בשנת 2005 נרכשה מוליכי תבל מכונס הנכסים על-ידי חברת תדאה שבשליטת קבוצת משקיעים בראשות מוטה גורפונג, ועל-ידי קרן ההשקעות פייט המתמחה ב-TurnAround לחברות, ונשלטת כאמור על-ידי ישי דוידי דרך קרן פימי. הרכישה נעשתה תמורת 6 מיליון דולר בלבד, כשכל אחד מהצדדים החזיק מחצית מהחברה עד להנפקתה באחד העם בדצמבר 2006.

בעקבות הרכישה על-ידי תדאה ופייט החלה החברה לפעול מחדש, ובדצמבר 2006 הנפיקה בבורסה במחיר מניה ששיקף לה שווי שוק של 129 מיליון שקל (אחרי הכסף). בכך גרפה לכיסה 71.9 מיליון שקל, סכום שעלה על השקעתם של גורפונג ודוידי.

לעומת זאת, המהלך העסקי של החברה היה פחות מוצלח. ברבעון הראשון של 2008 היא רשמה הפסד נקי של 835 אלף שקל לעומת רווח של 224 אלף שקל ברבעון המקביל אשתקד, כשמכירותיה רשמו עלייה זעומה של 2.7% לעומת הרבעון המקביל ל-110 מיליון שקל. את 2007 סיימה מוליכי תבל בהפסד של 1.3 מיליון שקל לעומת רווח של 5.8 מיליון שקל ב-2006. המצב הביא לירידת מחיר המניה, שהיום נמוך ב-64% ממחיר ההנפקה.

רווח ההון ממכירת המפעלים בארצות-הברית יגיע למשקיעים, ובעיקר לדוידי וגורפונג המחזיקים ב-34% מהחברה כל אחד, דרך דיבידנד שמן, ויחזיר את מוליכי תבל להגדרה של שלד בורסאי. נראה שבסיכומו של דבר הסיבוב היה מוצלח פיננסית, אך הותיר 27 אנשים מחוסרי עבודה ועם פוטנציאל לפיטורים של כ-50 עובדים נוספים.

ממוליכי תבל לא התקבלה תגובה עד לירידת הגיליון לדפוס. *